בית בלוג

תאונת דרכים: פצוע בינוני ו-4 קל עד בינוני

0
תאונת דרכים רכב הפוך (צילום: איחוד הצלה)
תאונת דרכים רכב הפוך (צילום: איחוד הצלה)

(חי פה) תאונת דרכים בצומת העמקים, מאיחוד הצלה נמסר לחי פה תאגיד החדשות: צוותי הרפואה של איחוד הצלה העניקו סיוע רפואי ראשוני בזירת תאונה בכביש 75 סמוך למחלף העמקים.

עופר לוי ומאיר בש חובשי איחוד הצלה מסרו:

"מדובר בתאונה עם מעורבות חמישה כלי רכב – אחד מהרכבים התהפך. בסיוע חובשים נוספים הענקנו סיוע רפואי ראשוני לגבר כבן 40 שנפצע בינוני ולארבעה שנפצעו קל.
החמישה פונו לבית החולים רמב"ם בחיפה".

חיפה: דוכן פלאפל עלה באש • ייבדק חשד להצתה

0
חיפה: דוכן פלאפל עלה באש (צילום: כבאות והצלה)
חיפה: דוכן פלאפל עלה באש (צילום: כבאות והצלה)

(חי פה) – שריפה פרצה הלילה בחנות "פלאפל ג'ורג'" בואדי ניסנאס. נסיבות הדליקה יחקרו.

מכבאות והצלה נמסר לחי פה:

במהלך הלילה, הוזנקו לוחמי האש מתחנת חיפה, בפיקודו של רב רשף רונן אטיאס, לרחוב יוחנן הקדוש שבחיפה שם התקבל דיווח על עשן היוצא מדוכן פלאפל.

חיפה: דוכן פלאפל עלה באש (צילום: כבאות והצלה)

לוחמי האש, בכוחות גדולים הגיעו במהירות למקום, החלו בפעולות פריצה נמרצות שבסיומן נכנסו לדוכן הבוער, איתרו את מוקד השרפה, השתלטו עליו ושחררו את העשן ללא נפגעים אך עם נזק לרכוש. בשעות הבוקר צפוי חוקר דליקות להגיע ולבדוק מה גרם להתפרצות האש.

גלישת רוח וקייטסרפינג ◄ שידור מהמים מיום שיא בחיפה – בת גלים – סערת סוף חורף 4/5/24

5
קייטסרפינג - שידור מהמים (צילום: ירון כרמי)
קייטסרפינג - שידור מהמים (צילום: ירון כרמי)

(חי פה) – הים היה סוער היום (4/5/24) בחיפה. מאוד גולשים הגיעו מכל רחבי הארץ כדי לחוות את תנאי הגלישה המיוחדים בראש הכרמל. הרוח נשבה במהירות של 17 קשרים, עם משבים עד 24 קשרים. תנאים מושלמים לגלישה על גלים, שהתנשאו לגובה של 2 מטרים בהתקפות.

◄ צפו בשידור מהמים:

גלישת רוח וקייטסרפינג ◄ שידור מהמים מיום שיא בחיפה – סערת סוף חורף 4/5/24 (צילום: ירון כרמי)

מהירות הרוח – 18 קשרים עם משבים עד 25 קשרים:

שידור חי ◄ הפגנה נגד ממשלת נתניהו בקריאה "בחירות עכשיו" – חיפה – מוצ"ש 4/5/24

27
הערב: הפגנה נגד ממשלת נתניהו בקריאה
הערב: הפגנה נגד ממשלת נתניהו בקריאה "בחירות עכשיו" – חיפה – מוצ"ש 4/5/24 (צילום: אילת מרקוביץ Eilat Markovitch)

(חי פה) – נמשכת המחאה נגד ממשלת נתניהו על הרקע הכשלון בביטחון, בכלכלה ובחברה. המחירים עולים, המפונים כבר 200 ימים במלונות והחטופים נמקים במרתפי החמאס. אנשי מטה מחאת העם חיפה ממשיכים להוסיף עוד ועוד אנשים למרכז חורב מדי שבוע בקריאה לבחירות עכשיו.

◄ שידור חי – ההפגנה בחיפה

הודעת מטה "מחאת העם חיפה":

חיפאיות וחיפאים אמיצות ואמיצים, צאו לרחובות ותדרשו:
בחירות_עכשיו

התכנית ליום שבת 4/5/24

18:30 צעדה מהאודיטוריום
19:30 הפגנה בחורב

דוברים:
♦ יאיא פינק -(רס״ן במיל) מייסד מטה המילואימניקים ולובי 99
♦ ד״ר רונית לוין-שנור אוניברסיטת ת״א ממובילות פורום היום שאחרי המלחמה
♦ ד״ר עופר חבקוק( סרן במיל) -מנהל מחלקת אשפוז קרדיולוגי באיכילוב.

ניצחון לזעאתרה וחד"ש • גרי קורן ישלם 70,000 ש"ח בגין לשון הרע

4
רג'א זעאתרה (צילום: ירון כרמי)
רג'א זעאתרה (צילום: ירון כרמי)

(חי פה) – ניצחון לחבר מועצת העיר רג'א זעאתרה וסיעת חד"ש בתביעת לשון הרע שהוגשה כנגד חבר מועצת העיר חיפה לשעבר, מטעם ישראל ביתנו, גרי קורן, בגין לשון הרע.

בית משפט השלום בחיפה פסק היום חמישי 2/5/24 פיצויים בסך 70,000 ש"ח לחבר מועצת העיר רג'א זעאתרה ולסיעת חד"ש, שיושלמו ע"י חבר מועצת העיר לשעבר גרי קורן מטעם סיעת ישראל ביתנו.

אישור פה אחד ישיבת מועצה (צילום: חי פה סמר עודה)
מועצת העיר חיפה (צילום: חי פה סמר עודה)

גרי קורן פרסם סדרה של פרסומים נגד זעאתרה

כזכור בחודש ספטמבר 2020 זעאתרה וסיעת חד"ש הגישו לבית משפט השלום בחיפה באמצעות עו"ד אמיר פאח'ורי תביעת לשון הרע כנגד קורן.

בתביעה שהוגשה נטען כי במהלך השנים 2020-2019 פרסם קורן באופן אובססיבי שורה של פרסומים שקריים, מכפישים ומסיתים נגד זעאתרה ונגד הסיעה, אשר שמו אותו ואת חברי הסיעה מטרה לשנאה ולאיומים.

עוד נטען, כי קורן פרסם 11 פרסומים אשר מהווים עוולה על פי חוק איסור לשון הרע חלק מהפרסומים נאמרו על ידי קורן בישיבת מועצת העיר חיפה חלקם בחשבון הפייסבוק וחלקם במסגרת ראיון. כך לדוגמה ביום 27/7/2020 התקיימה ישיבת מועצת העיר חיפה שבמסגרתה העלה הנתבע הצעה לסדר תחת הכותרת "מניעת הפגנות תמיכה בטרור בעיר חיפה".

נוכח העלאת ההצעה הוסבר לנתבע על ידי היועצת המשפטית לעירייה, מנכ"ל העירייה וראשת העיר דאז כי מדובר בהצעה בלתי חוקית, שכן היא חורגת מסמכויות העירייה ומשכך דינה להיפסל. לטענת זעאתרה, קורן ניצל את ההזדמנות ופצח במפגן ביטויים קשים כלפיו וכלפי חברת סיעתו שהירה שלבי, תוך כדי צעקות, התלהמות ואף חבטה על השולחן.

"את יכולה לעזור לנסראללה בעברית"

שהירה שלבי (צילום: ירון כרמי)
שהירה שלבי (צילום: ירון כרמי)

מספר התבטאויות של גרי קורן (ציטוט מתוך כתב התביעה)

"הגברת שהירה, את לא תהיי הנציגה שלנו לערבית, את יכולה להיות נציגת העברית אצל חיזבאללה אולי, תודה להתראות "- "אני לא צריך את העזרה שלך בערבית, את יכולה לעזור לנסראללה בעברית "- "את לא תלמדי אותנו ערבית. את תלמדי את נסראללה עברית. אותו את תלמדי".

התבטאויות נוספות של קורן: "נציגי חיזבאללה יושבים פה בחיפה". "מי שחבר בארגוני מחבלים אין לו מקום במדינת ישראל". "הוא תומך בנסראללה, תומך בחיזבאללה, תומך בארגוני מחבלים שמזיקים לעם ישראל, אין להם מקום פה לא בחיפה ולא במדינה".

התבטאויות שפורסמו בפייסבוק: "כמובן בין המתנגדים נציגי החיזבאללה בעיר סיעת חד"ש רשימת הטרור המשותפת והגיס החמישי רגא זעתרא".

גם ביום 15/7/20 בזיקה להמלצת ועדת השמות של עיריית חיפה לקרוא רחוב ע"ש הזמרת המצרית הידועה אום-כולת'ום, פרסם קורן פוסט בחשבון הפייסבוק שלו שבו כתב "אני מתכוון לעשות כל שביכולתי על מנת לטרפד את המהלך ההזוי והמביש הזה שבושל על ידי נציגי החיזבאללה בעיר סיעת חד"ש מהללת הטרור".

רג'א זעאתרה ושהירה שלבי בהודעה על פרישתו זעאתרה ממינוי לתפקיד סגן רה"ע חיפה (צילום: חגית אברהם)
רג'א זעאתרה ושהירה שלבי (צילום: חגית אברהם)

תלונה במשטרה על הפרעה לכנס חד"ש

ביום 15/2/2019 פרסם קורן פוסט בחשבון הפייסבוק שלו "גם שמעתי שתומך המחבלים ופח האשפה המהלך רג'א זעאתרה מסניף חד"ש בחיפה, הגיש נגדי תלונה במשטרה על הפרעה לכנס חד"ש. פשוט מרגש לראות שנציג החיזבאללה בחיפה, דואג פתאום לשלום הציבור בישראל. אנחנו נחשוף את פניו של הבוגד זעאתרה בכל הזדמנות".

ביום 31/7/20 במסגרת תכנית "זירה חופשית" המשודרת ברדיו חיפה, כינה קורן את הסיעה "סיעת החיזבאללה בעיר של רג'א ושהירה".

"הפרסומים חרגו ממתחם הסבירות והמידתיות ומהווים עוולה על פי חוק איסור לשון הרע"

השופטת כאמלה ג'דעון קבעה בפסק הדין כי הפרסומים בהם כינה קורן את זעאתרה, "גיס חמישי", "בוגד ,"פושטק" ו- "פח האשפה המהלך ,"ואת הסיעה "רשימת הטרור המשותפת המהללת הטרור", ו"סיעת החיזבאללה", מדובר בפרסומים מעוולים על פי החוק.

הנתבע הוציא את דיבתם של התובעים לרעה באמצעות 22 פרסומים שפורסמו על ידו. הפרסומים חרגו ממתחם הסבירות והמידתיות ולכן הם אינם חוסים תחת ההגנה הקבועה בסעיף 15 או כל הגנה אחרת בחוק, ומהווים עוולה על פי חוק איסור לשון הרע.

"אין ספק שהיום נפל דבר בציבוריות הישראלית"

עו"ד אמיר פאח'ורי (אלבום אישי)
עו"ד אמיר פאח'ורי (אלבום אישי)

עו"ד אמיר פאח'ורי שמייצג את זעאתרה וסיעת חד"ש מסר לחי פה בתגובה:

"למרות ההקלה בה נקט בית המשפט הנכבד, אנו מברכים על פסק הדין. אין ספק שהיום נפל דבר בציבוריות הישראלית. בית משפט בישראל קבע באופן תקדימי, כי ביטויי 'הבגדה' המופנים כלפי פוליטיקאים ערבים ומציירים אותם כ"אויב מבית" במטרה לשלול מהם את הלגיטימציה הם ביטויי הסתה שאינם נכללים בתוך רפרטואר חופש הדעה.

זו גם בשורה לכלל תושבי חיפה היהודים והערבים שמתנגדים לשיח פוליטי אלים, מסית ומתלהם ודבקים בצורך לכונן חברה משותפת ומכבדת. לא פחות חשוב מכך, זו גם לבנה חשובה בקיר שמדינה מתוקנת צריכה להעמיד כדי להגן על מיעוט לאומי מפני ניסיונות הדרה והכפשה מסיתים ומסוכנים. אנו תקווה שפסק הדין יופנם היטב ע"י פוליטיקאים חסרי אחריות".

"ביזיון וטירוף דעת"

גרי קורן, חבר מועצת העיר חיפה לשעבר (אלבום אישי)
גרי קורן, חבר מועצת העיר חיפה לשעבר (אלבום אישי)

גרי קורן מסר לחי פה בתגובה לפסק הדין:

"אני במילואים ולא יכול להתעסק בזה כרגע. זה ביזיון וטירוף דעת. אערער והצדק יצא לאור. ישראל היא מדינה ציונית ואין בה מקום לתומכי חמאס וחיזבאללה".

כבר עם קבלת פסק הדין ופרסום ההחלטה בתקשורת נפתח קמפיין תמיכה בגרי קורן לגיוס כספים תחת הכותרת "נותנים גב לגרי – לא מפקירים לוחמים בשטח". יעד הקמפיין עומד על 100,00 ש"ח וזאת במטרה לעזור לגרי בעלות המאבק המשפטי שהינו גבוה במיוחד. נכון לכתיבת שורות אלה, נתרמו 50,000 ש"ח.

סגר חיפאי

12
נזק לעציצים לאחר ביקור של חזיר בר בחיפה - מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)
נזק לעציצים לאחר ביקור של חזיר בר בחיפה - מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)

קוֹלוֹת שֶׁבֶר הִרְעִידוּ אֶת שַׁלְוַת הַכַּרְמֶל
אֶת נוֹפֵי הַיָּרֹק מִבַּעַד לְחַלּוֹנָהּ
אֶת הַשֶּׁקֶט בְּתוֹךְ שׁוּרוֹת סִפְרָהּ
רַעֲמֵי טִלְטוּל נְשִׁימָתָהּ.

חזיר בר בחיפה - מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)
חזיר בר בחיפה – מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)

קָמָה בְּאַחַת מֵהַכֻּרְסָא
בִּבְעָתָה, בְּבֶהָלָה
הַצִּיצָה בִּזְהִירוּת 
מֵעֵבֶר לַשִּׁמְשָׁה.

נזק לעציצים לאחר ביקור של חזיר בר בחיפה - מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)
נזק לעציצים לאחר ביקור של חזיר בר בחיפה – מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)

הֵם הִתְיַשְּׁבוּ עַל מִפְתַּן דַּלְתָּהּ
הַשְּׁתִילִים נֶעֶקְרוּ מַדְרֵגָה מַדְרֵגָה
שְׁבָרִים שֶׁל חֶרֶס מִלְּאוּ אֶת הַכְּנִיסָה
כַּמָּה קְטַנִּים וְאִמָּא חֲזִירָה.
הִיא נְצוּרָה בְּבֵיתָהּ.
טֵלֵפוֹן בָּהוּל לַיְּלָדִים
טֵלֵפוֹן בָּהוּל לָעִירִיָּה
טֵלֵפוֹן בָּהוּל לַחֲבֵרִים.

נזק לעציצים לאחר ביקור של חזיר בר בחיפה - מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)
נזק לעציצים לאחר ביקור של חזיר בר בחיפה – מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)

כְּנִיסָה מְטֻפַּחַת 
הָפְכָה לִשְׂדֵה קְרָב
שֶׁקֶט שֶׁל כַּרְמֶל 
הָפַךְ לְקֶצֶב לֵב מֻגְבָּר.

חזיר בר בחיפה - מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)
חזיר בר בחיפה – מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)

נְצוּרָה בְּבֵיתָהּ
הֵם בַּחוּץ בְּבִטְחָה
הִיא בִּפְנִים
חֲרֵדָה, חֲרֵדָה.
חֲרָדָה שֶׁתִּשָּׂא אִתָּהּ
מִמִּתְקָפָה לְמִתְקָפָה😢

חזיר בר בחיפה - מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)
חזיר בר בחיפה – מרכז הכרמל (צילום: חנה מורג)

היהודי התשיעי – פרק 7 (רומן מתח היסטורי)

0
היהודי התשיעי - רומן מתח היסטורי (קולאז' תמונות בינה מלאכותית)
היהודי התשיעי - רומן מתח היסטורי (קולאז' תמונות בינה מלאכותית)

תקציר

ב- 30 באוקטובר 1942, הודיעה משטרת פינלנד למפקד הגסטאפו באסטוניה השכנה, שבכוונתה להסגיר לידיהם בימים הקרובים, תשעה פליטים יהודיים. 

כשבוע לאחר מכן הוסגרו לידי הנאצים שמונה פליטים יהודיים בלבד.

לאן נעלם היהודי התשיעי?

הצופן שמגלה נדב, צלם טבע ישראלי, רגע לפני שקפא למוות בלפלנד הקפואה, מאפשר לו ולהיידי, ידידתו הפינית, לחשוף את הסיפור המוזר סביב העלמותו של היהודי התשיעי. עלילת הספר חושפת אט אט את המסתורין סביב פרשיה עלומה זו, תוך מרדף אחר אוצר מסתורי ועימות עם נכדו של קולונל נאצי ששרת באותה תקופה בפינלנד. האם יגלו את זהותו של היהודי התשיעי?

הספר תורגם לאנגלית, יצא לאור כספר מודפס ודיגיטלי. ספר מודפס כולל הקדשה וחתימת הסופר, ניתן להשיג בפניה לכתובת: [email protected] וניתן לרכישה בביבוקס, סטימצקי דיגיטל ואמאזון, בקישור זה.

פרק 7 – מדען גרעין?

הבטתי על היידי. התהייה שהעלתה בעניין הזיקה שבין הדת היהודית למדינת ישראל, עוררה בי מבוכה. מה שבעיניי כישראלי נראה נורמאלי ומובן מאליו, למתבונן מבחוץ נראה כבלתי אפשרי.

"מה היה הנושא של עבודת הגמר שלך בתואר השני?" שאלתי.

"התמקדתי במחקרים היסטוריים על פוליטיקה כוחנית ואלימה שהובילה למלחמות חסרות תוחלת," אמרה בסבר פנים רציניות, "לאור ההיסטוריה המשפחתית שלי, האזור בו גדלתי והשירות הצבאי שלי במזרח התיכון, זה היה די טבעי שאגלה עניין בתחום הזה."

מלחמות חסרות תוחלת! (תמונת בינה מלאכותית)

שלג החל לרדת. היא האטה את מהירות הנסיעה והפעילה מגבים. הבטתי בפתיתי השלג המרחפים באוויר. נדמה היה שהם מאיצים ומגבירים את מהירותם ככל שהם מתקרבים אל שמשת המכונית.

"מעולם לא חשבתי על המלחמות שלנו מנקודת המבט הזאת. אני מניח שאת מכירה את ההיסטוריה של מלחמות ישראל," אמרתי והפנתי אליה מבט שואל. היא הנהנה ואני המשכתי, "אני משוכנע שיהיה קשה להכניס אותן תחת ההגדרה של 'מלחמות חסרות תוחלת'."

"מלחמות מגן אינן חסרות תוחלת, אבל ההגדרה של מלחמת מגן עשויה להשתנות לעיתים בהתאם לצרכים פוליטיים כאלה או אחרים."

שפת הגוף שלי העידה כנראה שאני לא כל כך מסכים עם האמירה האחרונה שלה.

"מה עשית בצבא?"

נראה היה שאיננה רוצה להיכנס איתי לעוד ויכוח ולכן שינתה נושא. עיניי אורו. אני אוהב לדבר על השירות הצבאי שלי.

"אני משרת כקצין מילואים ביחידה מיוחדת," הסברתי," בישראל אתה ממשיך לשרת בצבא שנים רבות אחרי השחרור. הצבא שלנו בעיקרו הוא צבא מילואים."

"בדיוק כמו בפינלנד. הצבא הפיני מתבסס בעיקר על חיילי מילואים," אמרה, "יצא לך להשתתף במלחמה?"

"השתתפתי במלחמת לבנון השנייה ובלא מעט מבצעים. באחד מהם נפצעתי אבל לא משהו רציני. חזרתי ליחידה אחרי שהחלמתי."

"אתה יודע שהמלחמה הזאת בלבנון טבועה לרעה בזיכרון הלאומי של הפינים?"

"באמת?" הרמתי גבה, ממתין להסבר.

"פצצה ישראלית קטלה ארבעה חיילי או"ם, ביניהם חייל פיני."

"אני באמת נזכר באירוע הזה," אמרתי, "אבל לא זכרתי שאחד ממשקיפי האו"ם היה פיני. אירוע באמת נורא!"

"מה עשית אחרי השחרור מהצבא?"

"הלכתי ללמוד פיזיקה. תחום שמאוד אהבתי עוד בתיכון."

"כמי שאוהבת דווקא את תחום מדעי החברה והרוח, אני מעריצה את אלה שאוהבים מדעים מדויקים," אמרה.

"זה לא כזה ביג דיל. כשאתה אוהב משהו, מתמקצע בו ומצליח בו, זה מפסיק להיות מסובך כמו שזה נראה למי שמסתכל מהצד. לטייס קרב מנוסה למשל, זה כנראה בכלל לא מסובך להטיס מטוס," אמרתי בחיוך.

"אז… אתה טייס?"

"הייתי מת להיות טייס אבל גם פיזיקאי זה לא רע."

"מדען גרעין?" ניסתה שוב את כוחה.

"לא נמשכתי לתחום," עניתי.

"אני מפסיקה לנחש!" הרימה לשנייה את שתי ידיה מההגה.

"אוקיי, אוקיי," חייכתי, "השלמתי תואר שני בפיזיקה ואת עבודת הגמר עשיתי על רעיון יצירתי שהיה לי בתחום האלקטרואופטיקה. בהמשך רשמתי עליו פטנט ויישמתי אותו במצלמה זעירה בעלת ביצועים יוצאי דופן. כדי להפוך את הפטנט הזה למוצר, הקמתי סטארט-אפ ביחד עם חבר. הצלחנו בכלל לא רע ולאחר כמה שנים מכרנו אותו לקונצרן גדול וידוע בשם 'נוקיה', שמעת עליו במקרה?" שאלתי בהבעה מבודחת.

נוקיה… נשמע כמו שם של חברה יפנית, לא? (תמונת בינה מלאכותית)

"נשמע יותר כמו שם של חברה יפנית." זרמה איתי.

"האמת היא שכשבפעם הראשונה נתקלתי בטלפון עם השם הזה, הייתי בטוח שזה טלפון יפני," אמרתי.

היא הביטה בי וחייכה.

"מאוחר יותר קלטתי שכל ילד בפינלנד יודע שנוקיה הוא קונצרן פיני תעשייתי ענק שהיה בין היצרנים הראשונים של טלפונים סלולאריים. במשך כמעט עשור הסתובבתי בעולם והצגתי את המצלמה הייחודית שלנו לכל מיני חברות," המשכתי, "במהלך מסעותיי הגעתי גם לפינלנד."

"אז מדוע בחרת למכור את הפטנט שלך דווקא לחברה פינית?" הסתקרנה.

"נוקיה זכתה בהמצאה שלי לא משום ששילמו יותר מאחרים, אלא בעיקר משום שאני אוהב לעבוד עם הפינים," עניתי.

"מה אתה אוהב בפינים?" שאלה מבלי להסתיר את שביעות רצונה.

"את היושרה, האמינות, המקצועיות, הענייניות, הישירות והיצירתיות."

"…ולא מצאת בנו שום פגמים?" צחקה.

"אתם קצת מופנמים מדי לטעמי, ממעטים לדבר ולא מצטיינים, בניגוד אלייך, בחוש הומור מפותח במיוחד."

היידי פרצה בצחוק מתגלגל.

"אם עשית אקזיט, אתה כנראה עשיר."

"זה נכון."

"אז למה החלטת להיות דווקא צלם?"

"לעשות כסף מעולם לא הייתה המטרה שלי בחיים. אמנם קל להגיד את זה אחרי שמתעשרים, אבל עולם העסקים שואב את כל האנרגיות ולא משאיר פנאי לסיפוק והנאה מכל הדברים האחרים בחיים. זאת הסיבה שהחלטתי לשנות את מסלול חיי ולהתמקד באהבתי לצילום. זה נותן הזדמנות לטייל בעולם, להכיר אנשים ולהנות מהחיים."

"זוהי תפישת עולם שאיננה אופיינית לישראלים שאני מכירה," אמרה, "אגב, יש משמעות לשם נדב?"

"כן," השבתי, "השם נגזר מהמילה נדיבות שמסמלת נתינה, הענקה, רוחב לב ואהבה. זהו שם שנזכר גם בתנ"ך," הוספתי.

"אתה מצליח להצדיק את השם הזה?"

"את זה תצטרכי לגלות בעצמך," השבתי בחיוך והרגשתי שאני מסמיק.

למרות הצלחתי בחיים, העובדה שהייתי נמוך קומה, מקריח ובעל כרס קטנה, פגעה בביטחון העצמי שלי, במיוחד בכל הקשור בתעוזה להתחיל עם בנות המין היפה.

"מה המשמעות של השם היידי?" שאלתי.

"זהו שם פיני, דני ואיסלנדי די פופולארי ופירושו בפינית יופי וגם… ציפור. לפינים יש יחס מיוחד ליופי ולציפורים." צחקה והחוותה בידה לעבר הנוף הבוהק בירוק ובלבן.

"מה את אוהבת בישראל?"

היא הרצינה מעט ושקעה במחשבות.

"אני מאוד אוהבת את הנופים של הארץ שלך, את מזג האוויר החמים, השמש הבהירה, את המגוון האנושי, את הפתיחות ואת הטמפרמנט הסוער שלכם," ניסתה לתמצת במשפט קצר תשובה לשאלתי.

"מעניין," צחקתי, "מה שאנחנו תופשים כצעקנות, וולגריות וחוסר התחשבות, את רואה כטמפרמנט סוער."

וולגריות או טמפרמנט סוער? (תמונת בינה מלאכותית)

"זה בהחלט הגיוני," אמרה, "ככל שאתה קרוב יותר, אתה רואה יותר פגמים. את הפגמים שלנו, הפינים, אשאיר לך לגלות בעצמך."

שתיקה השתררה ולאחר זמן מה הביטה לעברי בדאגה.

"מישהו אמר לי פעם שאם ישראלי נתקל בשתיקה, יש לו הרגשה שהצד השני כועס. הישראלים, כך אמר, לא מרגישים בנוח עם שתיקות. כשהם בחברותא, הם מרגישים צורך לדבר כל הזמן. זה נכון?" שאלה.

"לא חשבתי על זה," עניתי, "אבל יש בזה משהו."

כשחלפנו על פני הכפר של סנטה קלאוס, מספר קילומטרים מצפון לרובניימי, השלג הפסיק לרדת אך השמיים נשארו קודרים. המקום המה תיירים ומעל ראשינו חלף מטוס נוסעים ענק שזה עתה המריא משדה התעופה הסמוך.

"יש לי עדיין מספיק זמן עד לטיסה. לאיזה מלון אתה צריך להגיע?" שאלה.

נקבתי בשמו של המלון.

"יש לך אולי הסבר למקריות המדהימה הזאת?" שאלתי.

המבט התמה ששלחה לעברי אותת לי לענות במקומה.

"האדם הראשון שאני פוגש לאחר שניצלתי בנס, היא פינית חמודה שמכירה לא רע את ישראל ואפילו אוהבת אותה," אמרתי בדיוק כשנעצרנו ברחבת הכניסה למלון.

היא חייכה והנהנה.

"כשניכנס למלון, קרוב לוודאי תיבלע במהומה שתהיה סביבך. לפני שניפרד, תוכל אולי להראות לי שוב את הכתובת שצילמת בצריף?" ביקשה.

"כן בוודאי," אמרתי, הפעלתי את המצלמה, מסרתי לה אותה והלכתי להוציא מהבגז' את התרמיל ואת ציוד הסקי שלי.

"זה נראה כמו כתב סתרים, צופן של ממש," אמרה כשיצאה מהאוטו ומסרה לי בחזרה את המצלמה. היא הייתה גבוהה אך מעט ממני ומבנה גופה היה מלא, בדיוק לטעמי.

"זה יהיה אתגר רציני לפענח את הצופן הזה," אמרה בהתרגשות. "למרות שקשה להבין מה כתוב כאן, נראה לי שזה כתוב בפינית. כשתתחבר לאינטרנט, תשלח לי את התמונה. אנסה לשחזר חלק מהמילים ומהאותיות."

הכניסה שלי ללובי המלון עוררה התרגשות רבה כשגילו שהגבר הלבוש בחליפת סקי הוא הישראלי האובד שכולם מחפשים.

"עיין ערך: דת" • פרק 1 • אידיאולוגיות ודתות • דעה

6
פרק 1 • אידיאולוגיות ודתות
פרק 1 • אידיאולוגיות ודתות

הקדמה

מאז ומעולם הייתה הדת כוח משמעותי, ולכוהני הדת הייתה תמיד השפעה רבה על חיי בני האדם.

הכוהן • יצירת AI
הכוהן • יצירת AI

הדת נוכחת מאוד בחיינו בישראל. היא משפיעה על המאמינים ועל הלא מאמינים, והאירועים האחרונים שאנחנו חווים מדגישים זאת באופן שלא ניתן יותר להתעלם ממנו.

בסדרת מאמרים זאת ננסה להבין מהי דת, מה התועלות שהיא מביאה איתה (ויש לא מעט), ומה הנזקים שהיא עלולה לגרום (ויש לא פחות).

נתחיל בניתוח כללי של מושג הדת, ונעבור למשמעויות על חיינו במדינת ישראל.

אקדים ואומר שמדובר בניתוח שלי. מי שחולק עליו מוזמן להגיב ולהצטרף לדיון, ובתנאי שהתגובות תהיינה ענייניות.

הקדוש המעונה הראשון של המדע

באירופה, עד המאה ה-16 לפחות, הכתיבה הדת את אורחות חייהם של אנשים. המושג "אדם לא דתי" היה נדיר ביותר, ולא היה חוקי. אנשים נענשו בעונשים נוראים על חריגה ממצוות דתיות, ונשרפו על המוקד אם הואשמו בכפירה.

בסוף המאה ה-16, התעמת ג'ורדנו ברונו, נזיר לשעבר, עם הכנסייה הקתולית בנושאים תאולוגיים ובתפיסתו את מערכת השמש. ברונו ניחן בזיכרון פנומנלי ונחשב לגאון. הוא הושפע מרעיונותיו של אפלטון, ומהמודל של קופרניקוס לפיו כוכבי הלכת נעים סביב השמש.

ג'ורדנו ברונו • יצירת AI
ג'ורדנו ברונו • יצירת AI

הוצא להורג בשריפה

ברונו טען שהכוכבים הנראים בשמים הם שמשות ושהיקום הוא אינסופי ומכיל עולמות רבים. הוא גם הציג את מעשי הנסים המתוארים בכתבי הקודש כטריקים תיאטרליים. 

בסופו של דבר, נפל ברונו בידי האינקויזיציה. אחרי שמונה שנות עינויים, בהן סרב לחזור בו, הוכרז ברונו ככופר והוצא להורג בשריפה על המוקד בקמפו די פיורי, רומא.

ג'ורדנו ברונו עולה על המוקד  • יצירת AI
ג'ורדנו ברונו עולה על המוקד • יצירת AI

רבים רואים בג'ורדנו ברונו את האדם הראשון אשר הקריב את חייו למען המדע.

החילוני הראשון

ברוך שפינוזה (1632-1677) היה פילוסוף ממוצא יהודי, שפיתח השקפות פילוסופיות חדשניות לתקופתו. הוא גם נחשב לחלוץ ביקורת המקרא, כשהבין את התנ"ך כיצירה אנושית ולא כפרי של התגלות אלוהית.

שפינוזה נחשב לאחד מאבות החילוניות, הספקנות והמודרניות בכלל, והפילוסוף הגל טען ש"בלי השפינוזאיזם אין פילוסופיה כלל".

ברוך שפינוזה (1632-1677)    • צויר ב-1665 • נחלת הכלל
ברוך שפינוזה (1632-1677) • צויר ב-1665 • נחלת הכלל

כתביו של שפינוזה הוחרמו על ידי הכנסיה הקתולית, וגם הקהילה היהודית נידתה אותו. בכך הפך שפינוזה לתופעה נדירה בדורו – אדם לא דתי שאינו משתייך לשום קהילה דתית.

דת בעולם המודרני

מאז חלו שינויים משמעותיים, וכוחה של הדת בעולם נחלש מאוד. בסקר שנערך בארה"ב ב-2022, העידו  81% מהאנשים שהם מאמינים באלוהים כלשהו. (לעומת  98% ב-1950). בסקר בסקוטלנד ב-2018 אמרו רק 18% שהם מאמינים עקביים באלוהים, ו-32% הכריזו על עצמם כאתאיסטים.

עם זאת, הדת עדיין משחקת תפקיד חשוב בחיינו, במיוחד במופעים הרדיקליים שלה.

דוגמא בולטת הוא האיסלם הרדיקלי, שמשפיע באופן אדיר לרעה על החיים כמעט בכל מקום בעולם.

איראן, חמאס, האחים המוסלמים, דאעש, טליבאן, חיזבאללה ואירגונים רבים אחרים, משפיעים באופן קיצוני על איכות החיים בעולם, ובמקרה שלנו גם מייצרים איום קיומי חיצוני על מדינת ישראל. מדינות עם משטרים תיאוקרטיים כמו איראן וקטאר, מהוות איום ממשי על השלום העולמי.

סמל "האחים המוסלמים"
סמל "האחים המוסלמים"

דוגמא אחרת היא הקהילה החרדית בישראל, שהזרם הרדיקלי שבה משפיע באופן חסר פרופורציה על חיינו בארץ, ומייצר איום קיומי פנימי על מדינת ישראל.

דת כאידיאולוגיה

דת היא סוג של אידיאולוגיה.

הגדרה:
אידיאולוגיה היא השקפת עולם כוללת, המתייחסת למציאות בעבר, בהווה ובעתיד, ומייצרת מסגרת רעיונית, המאפשרת לאדם לארגן ולהבין את העולם שבו הוא מתקיים, ולפעול לשינויו או לשימורו.

התרשים שלמטה מנסה למפות את מקומן של הדתות במשפחת האידיאולוגיות.

עץ האידיאולוגיות • יורם כץ
עץ האידיאולוגיות • יורם כץ

אני מחלק את האידיאולוגיות לשתי משפחות עיקריות:

  • האידיאולוגיות ה"על-טבעיות" (או "המיסטיות") מבססות את תורותיהן על ישויות על טבעיות (אלים, אלוהים).
  • האידיאולוגיות ה"טבעיות" נשארות בתוך תחום הטבע האנושי.

בתוך האידיאולוגיות ה"טבעיות"אני מזהה שתי מחלקות:

  • האידיאולוגיות ההומניות מעמידות במרכז את האדם האינדיבידואלי,
  • האידיאולוגיות ה"על הומניות" מעמידות במרכז אידיאל שנתפס כעומד מעל האדם האינדיבידואלי (לאום, גזע, מעמד…).

דתות וכתות

מקומן של הדתות הוא במחלקת האידיאולוגיות ה"על טבעיות", שכן בבסיסן מתייחסות דתות לאלוהות כזאת או אחרת. אלוהות זאת נמצאת מחוץ לעולם הטבעי ומשפיעה באופן מוחשי על חיי היום יום של מאמיניה.

לכל דת סיפור מיוחד משלה בו היא מבדלת את עצמה מאחרות.

אחיותיהן של הדתות במחלקת האידיאולוגיות ה"על הומניות" הן הכתות.

הבדל שנוהגים לציין בין דת לכת הוא שדת מתייחסת לאלוהות, בעוד שלא כל הכתות הן כאלה. עם זאת, רבים מאוד ממנהיגי הכתות מסתתרים מאחורי אידיאולוגיה דתית שהם מעצבים אותה לצרכיהם, תוך שהם מציגים את עצמם כשליחי האל, ו\או כמי שמדברים בשמו.

קשה מאוד להבחין באופן אוביקטיבי בין דת לבין כת מסוג זה. למעשה, הדתות הממוסדות התחילו גם הן בדרך כלל ככתות. הן נוצרו בהשראת מנהיג שראה בעצמו שליח האל.

כך, למשל, הייתה הנצרות בראשית דרכה כת בתוך היהדות, ופרשה ממנה בהמשך והפכה לדת הנפוצה ביותר בעולם.

למעשה, ההבדל בין דת לכת הוא בעיקרו כמותי (כמות המאמינים).

מהי דת

לצורך הדיון נשתמש בהגדרה הבאה:
"דת היא מערכת של אמונות והשקפות עולם, המחוברות בבסיסן לאלמנטים רוחניים ועל-טבעיים, וכן לעקרונות מוסריים מחייבים."

ואם נשתמש במושג "אידיאולוגיה" שכבר הגדרנו, נוכל לפשט:
"דת היא אידיאולוגיה, המחוברת בבסיסה לאלמנטים רוחניים ועל-טבעיים ולעקרונות מוסריים מחייבים."

מאפיינים של דת

  • דתות מייחסות בריאה ושליטה בעולם לישות על טבעית הקיימת מחוצה לו
  • דתות כוללות בדרך כלל סמלים, פולחנים, דמויות מקודשות ואירועים מקודשים.
  • לדת יש הסבר לדרך בה נוצר היקום ונוצרו החיים.
  • הדת מספקת גירסה לתכלית החיים
  • דה מטילה על מאמיניה ציות לעקרונות מוסריים שנמסרו מציווי עליון
  • מעשיו של אדם נמצאים בבחינה מתמדת של ישות על טבעית, שמענישה או מתגמלת אותו בהתאם להתנהגותו (השגחה פרטית)
  • דת עוסקת במושג של נשמות ושל חיים לאחר המוות בעולם אחר

הערה על בודהיזם

יש שיתמהו על שלא קיטלגתי "בודהיזם" כדת.

אחרי מספר שנים במזרח וניסיונות לחקור את הנושא, מסקנתי היא שבודהיזם היא דרך חיים ולא דת. מטרת הבודהיזם היא לחסוך לאדם, ככל הניתן, את הסבל הקיומי המובנה בחייו.

לא מצאתי בבודהיזם אל על-טבעי.
ה"בודהא" היה נסיך הודי בשם סידהארתא שבנה מערכת כללים לחיים, אך לא נתלה בגורם על אנושי.

הבודהה  •  צילום: יורם כץ
הבודהה • צילום: יורם כץ

מעניין עם זאת לציין כי בגירסותיו הפופולריות קשה למצוא בודהיזם "טהור". בדרך כלל מחזיקים ההולכים בדרך זאת גם בארסנל של אלים פגאניים, ואוחזים באמונות טפלות הקשורות לפולקלור מקומי, מה שמלמד אותנו על הצורך הבסיסי של בני האדם להיאחז בכל זאת באידיאולוגיות על טבעיות

דור המשך לפוסט-טראומה: על העברה בין-דורית, על חרדה והישרדות

0
דור שני לישראליות . תמי גולדשטיין

הדור השני לאנשים שחוו טראומה

כל אירוע משאיר חותם, יש אומרים שהחותם של האירועים הדרמטיים עובר מגלגול לגלגול כי הנשמה הפצועה זוכרת ומזכירה בכל פעם מחדש. יתרה מכך, האירועים הקשים והדרמטיים שעוברים על אדם נצרבים בו עד כדי שהוא מעבירם בלי כוונה גם לדורות הבאים אחריו, ויש חוקרים שאף טענו שהטראומה יוצרת שינוי בגנטיקה. להיות ילדים של אלה שחוו את הטראומה, זה להיות דור שני לכאב, לשאת יחד עם ההורים את הסבל ואת המטענים הנפשיים שבאים עם החיים בצל הטראומה.

להסתיר את הרגשות הקשים

ניכר שאנשים שגדלו עם הורים שחוו חרדה הישרדותית וטראומות, גדלו בלי חיבוק ועם הרבה מדי דאגה.

אמא של גדי היתה בגטו עד גיל 13 אז עלתה לישראל בספינת מעפילים שנתפסה על ידי הבריטים, גורשה לקפריסין ומשם הגיעה לישראל בעזרת אנשי ההגנה. כשהגיעה כנערה צעירה לארץ,  התיישבה בקיבוץ אשדות יעקב, משם שוב נאלצה לברוח בחסות הלילה, יחד עם עוד ילדים כאשר צבאות ערב תקפו את הישובים ופלשו לחלק מהם.

גדי: "אמא לא ספרה על הגטו. רק מאוחר יותר כאשר לי היו ילדים היא התחילה לדבר על הטלאי הצהוב, על הפחד, על הברוטליות של הנאצים, על היתמות והגעגוע האין סופי לאמא שלה. על אשדות יעקב כן סיפרה. איך סחבה בחושך תינוק על הידיים כדי להציל אותו מהפולשים הערבים, על הקושי והפחד, על אובדן הילדות ועל הניסיון להיראות ולהישמע בוגרת למרות שהייתה רק בת 13. את הרגשות הקשים שלה היא הסתירה.

הרבה שנים לא ידעתי מה עבר עליה. רק ידעתי שהייתה בגטו ושאסור לי להעציב אותה כי כל דבר מעציב אותה. לא ידעתי שההורים אוהבים אותי. ידעתי שדואגים לי, אבל לא הרגשתי אהבה, לא חיבוקים ולא נשיקות. גם אני קצת כזה, דואג לכולם אבל מתקשה להביע חיבה. יחד עם זה", הוא מוסיף בחיוך "אני גומר את הכל מהצלחת".

קשה להיפתח לתהליכים רגשיים

מחקרים מראים שאנשים שגדלו בחברת הורים פוסט טראומטיים, נושאים חלק מהטראומה של ההורים. קוראים לזה העברה בין דורית.

זה מתבטא בין השאר בקושי להיפתח בתהליכים רגשיים בחברה, תחושת אשמה לא ברורה, קושי לבטוח, אגירה של מזון או חפצים שמא יחסר, או ההיפך מכך, חוסר היקשרות כי ממילא צפויים נדודים.

יש בין הנושאים את ההעברה הבין דורית כאלה שמחפשים דרכים של כאב עבור עצמם, כדי להרגיש שייכות, להרגיש ממשות. הסבל נותן להם הרגשה מוכרת של בית, ובאופן לא מודע הם נמשכים לאלה שמכאיבים להם. אחרים בחרו לטפל בחלשים, לכעוס על החזקים, כאילו לנסות להציל את הוריהם מייסורי הזיכרון, להציל את העולם מסבל ומפחד.

התופעה נחקרה על דור שני ליוצאי שואה, נחקרה אצל אזרחים אמריקאים יפנים, אשר נעקרו מבתיהם ושהו במחנות ריכוז במלחמת העולם השנייה, וגם על ילדיהם של לוחמים אמריקאים שחזרו מווייטנאם. המשותף בין כולם היא השתיקה, הפחד שסיפורי האימה ישפיעו לרעה על הילדים. ההימנעות מלספר, יחד עם התנהגויות של חרדה, סיוטי לילה והימנעות מקשרים רגשיים ומביטויי רגש, השפיעו ונחרטו בנפשם של הילדים בדור השני והשלישי.

דיכאון וכאב (אילוסטרציה - ירון כרמי)
דיכאון וכאב (אילוסטרציה – ירון כרמי)

קשר אישי עם ההיסטוריה

הילדים שגדלו בתוך האווירה הזאת שמרו בעצמם על שתיקה וסגירות רגשית, כמו כדי לרצות את הוריהם.

חווית חוסר האונים וחוסר היכולת למנוע את הסבל, האשמה בכך ששרדו לעומת אלה שהושמדו, אלה ואחרים עברו אל הדור הבא שגדל בתחושה שיש לו אחריות על סבל הוריו, תחושת אשמה יום יומית, נטייה מוגברת לחרדה, וכן חוויה של היחלשות עד חוסר אונים מול אנשים בעלי סמכות.

מחקר של דר' יעל דניאלי מראה שהדור השני לטראומה יוצר קשר אישי ורגשי עם ההיסטוריה, והדבר משפיע על הזהות שלהם. המחקר טוען כי דור שני לטראומה עשוי להרגיש חוסר ביטחון או דאגה על רקע הזיכרונות של ההורים.

מחקר אחר, של דר' נילי סגל בדק את האופן שבו הדור השני מספר את סיפור האימה של הוריו. המחקר מעלה שבכל משפחה יש לסיפור כמה זוויות. נראה שבחלק מהמקרים, הסיפור הוא סיפור היסטורי של אירוע קשה וטראומטי, בעוד באותן משפחות יהיו אחרים שיספרו זאת כסיפור גבורה והצלה.

לא הזכירו את השואה עד השנים המאוחרות

אבא של יהודית ניצל ממחנות הריכוז. "בבית דיברו על ציונות ועל החברה בישראל אבל לא הזכירו את השואה עד השנים המאוחרות. אחרי שאמא נפטרה אבא התחיל לדבר, בעיקר כי עבר לבית אבות, פגש עוד ניצולים והשתתף בטקסים שערכו שם ליון יום השואה. הוא לא סיפר הרבה על מחנות הריכוז אבל סיפר על יום השחרור, על איך הרוסים הגיעו והצילו ובזכותם יכול היה לחזור לבית שלו. זה היה יום הניצחון ועליו היה מוכן לדבר.

חוויה נצחית של חוסר

"אני נושאת את הזיכרונות שלו. עד היום קשה לי לעלות על רכבת בחו"ל, אני מחזיקה בבית מזווה עמוס במזון, ודי חרדה בנוגע לילדים שלי. כמו בהרבה בתים גם אצלנו היו חייבים לגמור הכל מהצלחת.

כמורה הייתי צריכה לנסוע לטיול לפולין למחנות הריכוז ושנים רבות פחדתי שלא אעמוד בעומס הרגשי שם. בשנים האחרונות נסעתי כי הבנתי כמה זה חשוב, שחייבים לזכור שאסור לשכוח.

בנעורי נסענו עם ההורים לטיול שורשים. אני זוכרת שכל הזמן ההורים הסתכלו מסביב במתח, כדי לראות אם אנחנו במקום בטוח. התחושה היתה פרנואידית קצת.  חינכו אותי להיות חשדנית, לא לסמוך על אחרים, להבין שהעולם מלא ברוע. עבדתי על עצמי כדי לשחרר את זה. אבל לא מהכל הצלחתי להשתחרר.

התחושה שעלול להיות חוסר והידיעה שאני צריכה להגן על היקרים לי ולא להגיע לחוסר אונים, מלווה אותי עד היום. יש לי קצת אגרנות של אוכל ושל חפצים, שלא יחסר חלילה, ואני רואה שהסריטה הזאת קיימת גם אצל הבנות שלי. מזווה מלא, ותמיד לצאת מהבית עם קצת אוכל ושתייה.

החוויה הנצחית היא חוסר ותמיד צריך לדאוג למלא את החוסר הזה שלא יפתיע אותך. ה 7 באוקטובר החזיר את הפחד. המחשבה על החטופים שנמצאים באפלה, רעבים, מיוסרים, על הנשים הנאנסות והבתים השרופים קשה מאד".

השפעות הטראומה על הדור הבא

במצבים קיצוניים של מלחמה, איום על חיים ומצבי טראומה, האנרגיה מתמקדת בהישרדות. במצבי הפוסט טראומה, השנים שאחרי האירוע, מצבים פשוטים עלולים להיתפס כאיום ולהחזיר את זיכרון הטראומה את התגובות ואל מרחב התנהגות באופן לא רציונלי.

הפסיכולוג ד"ר קלרמן, טוען כי ישנם מאפיינים לילדים של ניצולים, הילדים של הדור השני, שהם ערך עצמי לקוי, דחף הישגי מופרז וחוויה שעליהם לפצות רגשית את ההורים על כך שאבדו את משפחתם. בנוסף הוא טוען שהדור השני עוסק יותר במוות וצופה לעתים קרובות אסונות העומדים להתרחש. הם נושאים כעס ואשמה, מפתחים תלות מופרזת במשפחה או שמתקשים להקשר במערכות יחסים. חוקרים אחרים מדגישים את ההתנגדות לחוויית חוסר האונים שחוו ההורים באירוע הטראומטי, דבר שיכול להוביל להתפרצויות של אלימות מול חוויות מאיימות לתפיסתם, אצל בני הדור השני.

מספרת ובוכה

אמא של חנה ניצלה ממחנות הריכוז אז נשאה את הטראומה בכאב כל חייה:
"בהתחלה לא דיברו. כששאלתי למה יש לאמא ולדודות מספר על היד הן אמרו שהמספר זה כדי שלא ישכחו את המספר טלפון של הבית שהיה להם בחוץ לארץ. לא סיפרו על הזוועות כי פחדו שנחשף וניפגע. עם השנים המצב הנפשי של אמא התדרדר, וזיכרונות הייסורים הוצפו יותר.

ביום השואה היתה תחושה של שואה בבית. אבא שתק ואמא היתה שוכבת ובוכה, מספרת על מה שעברה בכאב גדול. סיפרה שאספו אותה יחד עם האחיות שלה מכיכר העיר ולקחו אותן למחנות הריכוז. הן הועברו בין מחנות ההשמדה, אושוויץ, בירקנאו וברגן בלזן, אבל הלכו כל הזמן בשלישיה. שתי האחיות הגדולות בצדדים ובאמצע האחות הקטנה, כדי להגן עליה.

אמא סיפרה שהן היו ישנות על דרגש אחד, חטפו מכות, עבדו עבודה קשה ברעב, בקור. אמא היתה מספרת ובוכה, כאילו הסבל היה איתה כל הזמן. אמא נשאה את השואה בתוכה כל הזמן. אני לקחתי על עצמי חלק מזה. את העניין שלא זורקים אוכל, מפחדים על הילדים, אוגרים חפצים, ונזהרים כל הזמן".  

לפצות את ההורים על ההיסטוריה שלהם

אבא של יפית חזר עם טראומה מהמלחמה ב-1973:
"אבא מנותק. עושה מה שצריך אבל לא מדבר רגש ולא אומר אהבה. יושב לו שותק ומהרהר כל הזמן. כשהיה  בעבודה הכל היה בסדר אבל כשהגיע הביתה זה היה כעסים. להקפיד לנעול דלתות, לא לעמוד ליד חלון כי מישהו מבחוץ יכול לזרוק משהו ולפגוע בך, לא להאמין לאף אחד ולא לסמוך.

אם היה לי חבר הוא היה בודק אותו מכל הכיוונים, וכשהיה שומע ערבית בשוק או ברחוב ראית איך כל הגוף שלו היה מתכווץ כאילו משהו נוראי הולך להתרחש. אני גדלתי בתוך הכאב הזה, בזיכרונות האלה של החברים שנרצחו, הזיכרון של הריח של המלחמה.  ב 7 לאוקטובר עלה שוב כאב עצום ועצב נורא.

אני חושבת שזה כי אני ישראלית בלי קשר לאבא שלי אבל יש מצב שאני נושאת חלק מהטראומה שלו. האשמה על כך שהוא נשאר בחיים עברה גם אלי בכל פעם שאני מצליחה במשהו אני מרגישה לא נעים, כי אחרים הפסידו. הרבה שנים היה לי רצון להציל את ההורים מההיסטוריה שלהם ולפצות אותם על האובדנים שלהם, יחד עם קושי רגשי לחשוף כאב ופחד, כמו גם לחשוף אהבה.

אם יש לי פחד שזה עלול לקרות שוב?
אם יש לי חרדה הישרדותית? כנראה שכן.

אולי זה עוד משהו שגם הילדים של נפגעי ה 7 באוקטובר יאלצו לשאת, למרות שנראה כאילו זאת טראומה לאומית שגם מי שלא היה שם נושא בתוכו באיזה מקום.

רחוב נורדאו המדרחוב הראשון בעיר חיפה • יוסי לובלסקי

14

גלגולו של פסאז' שתמהיל הבילוי והפנאי הועתק למתחמי בטון עם קומות ודרגנועים סגורים וממוזגים – הקניונים.

ברחוב נורדאו נבנו מגוון של סגנונות בניה אדריכליים משנות ה 30  של המאה הקודמת.

הסגנון האקלקטי והבין-לאומי "הבאוהאוס". עשרות שנים שקק הרחוב חיים והיווה מוקד  קניות ובילוי. הוא איכלס חנויות רבות, ובלטו בו חנויות לבדים וטקסטיל וכן צורפים ותכשיטנים. פעלו בו גם בתי קפה ותיקים, ובהם "וינה", "שטרנהיים", "קפה ריץ" ו"קפה יורדן. שכנו בו גם משרדים ומרפאות.

ואז החלה בניית הכרמלית והמעבר לבנייני משרדים.

בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת שהחלו לפתח בניני משרדים באזורים אחרים של העיר ופתיחת הכרמלית ב-1959, חווה הרחוב לראשונה ירידה במסחר. רחוב הנביאים שממוקם כקילומטר ממערב לרחוב נורדאו הפך למרכזי יותר. בתגובה לכך הוקמה ועדה של סוחרים בשיתוף העירייה לפיתוח הרחוב על מנת ליצור הפעלות  ופעילות בידור ואירועים לשם משיכת הקהל כולל הארכת שעות פעילות המסחר מה שהחזיר ואושש במעט את החיים של הרחוב.


בשנות ה-80, בעקבות שינויים דמוגרפיים שעברו על שכונת הדר הכרמל, החלה שוב דעיכה של הרחוב ועוד רחובות סמוכים. תושבים רבים ומבוססים של השכונה נטשו אותה אל רמת הדר והכרמל ולקחו איתם את תרבות צריכת הפנאי והקניות מה שהוריד את קרנו של הרחוב. בתגובה ראש העירייה אריה גוראל יזם את הפיכת רחוב נורדאו  למדרחוב. בתחילה  היתה הצלחה והותר למסעדות ובתי הקפה לפעול בשבת, אך לאחר מחאה של תושבים דתיים נאסר על העסקים להוציא כיסאות ושולחנות לרחוב בשבת. בשנים הראשונות המדרחוב שקק חיים והיו בו אירועי תרבות חגיגות פורים ופסטיבלים להצגות ילדים בחסות העירייה.

שנות ה-90 יבוא מודל בניית הקניונים וקליטת עולי חבר העמים לארץ.

באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת, חלק גדול מבתי העסק והחנויות שפעלו בו נסגרו ועברו לקניונים החדשים שנבנו בתקופת,"קניון חיפה" וה"גרנד קניון"  ומתחמי קניות באזור המפרץ. בשנים אלו של שנות ה-90 החל גל עלייה ממדינות חבר העמים ועולים רבים התגוררו בשכונת הדר והביא איתם תרבות צריכה ופנאי שהיו כמעט בלעדית לאוכלוסיות העולים. הקונים הוותיקים שהיו מבוססים יותר והורגלו לתרבות צריכה אחרת  החלו לקנות במקומות אחרים ולצרוך במתחמי הקניונים. עם הזמן עזבו את השכונה משפחות עולים צעירות שעזבו בעקבות המעבר לחיפוש מקומות עבודה מרוחקים מהסביבה ולמבנים עם דירות מגורים מרווחות וגדולות וחניות צמודות אשר קרובות לגנים, לבתי ספר ומרכזים חיוניים שלא היו להם ובעקבותם  עזבו אח"כ גם האוכלוסיה המבוגרת שחששו להישאר בסביבה.

את מקומם תפסו אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ועובדים זרים. שינויים אלו ותהליכים אורבניים נוספים המיטו מכה אנושה על המדרחוב.

התחדשות עירונית

משנת 2012 הקימה עיריית חיפה מנהלת ציבורית להתחדשות מדרחוב נורדאו. לצדה פועלת בהתנדבות "קבוצת מ.ק.ס"   מתכננים, קהילה, סביבה  ושמה מנציח את שמו הפרטי של מקס נורדאו שעל שמו קרוי הרחוב. הקהילה כוללת מתכננים ואנשי תרבות המתגוררים או פועלים בשכונת הדר. המנהלת עוסקת בכל ההיבטים של התחדשות עירונית שיקום ושיפוץ בניינים וייזום אירועי תרבות ואמנות ופסטיבלי רחוב.

להחזיר עטרה ליושנה

כיום נשארו השרידים והסיפורים של המדרחוב פסאז' ההולנדי שמשולב יחד עם מסלול נסיעה של מכוניות במרכז  ולצידיו מקומות חניה בשל אילוצים וגדילה של האוכלוסיה והשימוש בתחבורה פרטית. קיימות עדיין מספר חנויות מצומצם שממשיכות לפעול במקום כדוגמת תיירות רובין. מי שירצה להיזכר בקונדטוריות ובבתי הקפה ילך לקצה הרחוב לכיוון ארלוזרוב שם יקנח בקונדטורית ליבל שנוסדה משנת 1969 ששומרת על מסורת קינוחים עוגות ומאפים אירופאים.

הרבה ילידי חיפה שעוברים ברחוב, כל פעם  נחמץ ליבם מחדש על אובדן היופי ההוד ההדר והצבעוניות שאבדו עם השנים.

רחוב נורדאו חיפה, מרקרים על נייר, 21/29.7 ס"מ, ציור: יוסי לובלסקי

הציור כמדיום לשיח ותרבות

ניסיתי דרך הציור עם המדיום של המרקרים הצבעוניים לתת נופח ומבע חדש ואופטימי למקום.
כולי תקווה שראש העיר הנבחר והצוות שפועל עמו יכללו לסדר היום את שיקום המדרחוב ע"י תמהיל  חדש ורעיונות שיחזירו את העטרה ליושנה כפי שכבר קיים ומצליח ברחוב סרקין הסמוך לשוק תלפיות תודות לשיתוף ועידוד של מיזמים פרטיים ע"י תמריץ והקלות לעסקים.