שייט יאכטות של אנשים מיוחדים ממטרופולין חיפה לאיי יוון 2017

אם רוצים הכל אפשרי. גם על יאכטות ותנאי מזג אוויר לא טובים

הכול החל לפני תריסר שנים, כרעיון הזוי לכאורה של אדם יקר אחד, שייט וחובל בשם אסף רייפלד מחברת "ימה". אסף הגשים חלום לקבוצת שייטים עם מוגבלויות מגוונות בליווי מתנדבים מסורים – בעצם ההחלטה כי ניתן, ואף אפשרי להוציא פלוטילת יאכטות מאתרים שונים בחו"ל ולשייט במשך שבוע. חשוב לחדד כי היאכטות אינן נגישות לחלוטין – מה שהפך את הרעיון לאתגר קיצוני לאנשים עם המוגבלויות אשר בינינו ולמציאות חיה ונושמת .

טירת כרמל  – רחב

הפעם נבחר היעד –האיים הדודקנטיים (קוס וסביבותיה) ביוון. נחתנו ביום סגרירי בשדה התעופה הקטן ובנסיעה קצרה היישר למעגנה היפה של קוס. היאכטה ששובצה לנו, "אושאניס 45", הייתה מפתיעה בנוחותה (יחסית…) בזכות הגישה הנוחה לסיפון עם כיסא גלגלים, לאחר שעולים בזהירות קיצונית על שני "גאנגוויי'ס" (כבש עלייה מעץ)… לאחר התארגנויות והתמצאויות ראשוניות במרחב המחייה שזומן לנו לשבוע הקרוב, קפה ראשון ונפלא במעגנה וקניות בסופר של קוסטאס החביב – יצאנו בערב הקר והגשום לטיול בטיילת קוס העתיקה ולטעימות ראשונות של האוכל היווני המיוחד במסעדת "פידליו".

מזג האוויר לא הסביר לנו פנים בשלושת ימי המסע הראשונים – טיפטוף, קור, גלים ורוח חזקה. בין לבין, למדנו להתמודד עם תא השירותים הצד, עם הסף לתא המגורים ועם המיטה הנמוכה. נגיש זה לא…

כאן המקום לתאר את החבר'ה ביאכטה: היינו שבעה, ארבעה אנשים עם מוגבלויות פיזיות בדרגות שונות ושלושה ללא מוגבלויות. זכינו בענק; ב-איזי, חבר וותיק והסקיפר הראשי של היאכטה, ב-עופר וב-אלעד שזכינו להכיר לראשונה – חובלים בעברם וחבריו של אסף. ה-ביחד המופלא שנוצר בקופסה השטה הקטנה שהייתה לנו לבית למשך שבוע, היד המושטת ברגע הנכון והלב החם והמפנק – לא היו מובנים מאליהם כלל וכלל.

יצאנו בבוקר מ-קוס להפלגה לכיוון קלונימוס; ים סוער, קר – כולנו עם מעילים חמים! אבל ביאכטה של איזי, ה-"בי-מי-פיי" מסוג אושאניס 45, אווירה מקסימה – צחוקים ואוכל טוב. בתום יום ההפלגה הראשון עגנו בעיירה קסומה בשם Vathy בקצה "פיורד" מאורך. הקשר הנעים עם מנהל ה"מעגנה", קפטן מנוליס, והיופי סביב – הנעימו את חצי היום ששהינו שם. סיירנו מעט במקום (עד כמה שתנאי השטח איפשרו זאת) וחיפשנו שירותי נכים – אך לשווא.
למחרת בבוקר נפרדנו מ-Vathy הקסומה, גלי הים ממשיכים לגבוה… לאחר הפלגה לא פשוטה עגנה הפלוטילה במפרץ באי טילוס על עוגן, אך גם בו חשנו היטב את הטלטולים והזרמים. סערה במשך הלילה גררה את היאכטה שלנו ורק בדרך נס לא נתקענו על הסלעים… רק בבוקר השתחררנו. עברנו רגעים לא קלים אבל החיוך – ענק, והחבר'ה – מהממים.

טירת כרמל  – רחב

ביום הרביעי למסע עגנו בשעות אחר הצהרים לאחר מסע בים סוער ומעבר מאתגר ברווח צר מאוד בין שני איים בעיירה- Simi האי היווני הגובל בגבול טורקיה. נהנינו לטייל בעיירה ציורית מקסימה, עם בתי אבן דמויי "לגו" ועם תא שירותים נגיש, בתשלום, אשר נער מהגר אלבני מתחזק בחביבות. אחרי "תלאות" הימים האחרונים, חברי יאכטת איזי הרוויחו ביושר את הארוחה המדהימה במסעדת "פנדליס" בעיירה הקסומה!
ביומו החמישי של מסע פלוטילת קוס 2017 – עגנו ונתנו ליאכטות לנוח. יצאנו לטיול יבשתי עם רכבים שכורים ברחבי האי הגעשי Nisiros; מכתשים גופריתיים, גאולוגיה ייחודית, כנסיות קסומות, רחובות עם בתים מדהימים בצבעי לבן בוהק וכחול, מדרגות אינסופיות וחוסר נגישות מוחלט – ומעל לכל רעות ואחווה אינסופית בין השייטים עם המוגבלויות ובלעדיהן באופן שלא מאפשר ויתור על אף חוויה ואתר! בתום הטיול הקסום באי אשר גם אפשר לנו לפגוש את המקומיים החביבים ומסבירי הפנים, ולאחר ארוחת ערב של פרידה מהאי, יצאנו בדרך חזרה ל-קוס, להיפרד מיכטתנו היקרה, שהפכה לנו לבית חם במשך שבוע חמודה, נוחה (יחסית…) וכל ידית ושקע בה הפכו מוכרים ומנגישים במעט את החיים… הייתה לנו יאכטה עם הרכב אנושי מרהיב, עם דינמיקה קבוצתית מיוחדת במינה ומחממת לב.