באנר חזית הים רחב
באנר כללית 050924
באנר מנו 131224
באנר טירת כרמל
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר גורדון 240624
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר קריית ביאליק 251124
באנר כללית 050924
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024
באנר מוזאוני חיפה 081024

על אספנות ועל הערך הרגשי שלה • עולם של אוצרות

את הכתבה הזאת אני כותבת ממקום אישי. אני בתהליך...

סיתוונית היורה

הקדמה הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

בני הזוג קעקעו על גופם את מפת ארץ ישראל • סמל לאהבת הארץ ולצדקת הדרך

בתקופה המורכבת שעוברת משפחת רז, מקרית ביאליק, בחרו בני...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 8 • הבעיה עם הפלשתינים

הקדמה בפרק הקודם ראינו כיצד התרחשה התבוסה הכל-ערבית. ראינו שהיא...

אני פטריוט, לא פראייר ולא אידיוט! • דעה • יוסי ברגר

השיירות לירושלים

אני נוסע לאיטי ומבחין בצד הדרך בכלי הרכב המשוריינים בהם עלו לוחמי תש"ח לירושלים כדי לשחרר את העיר הנצורה. זהו יום אבִיבִי בהיר וחמים למרות שאנחנו מצויים בסופו של חודש פברואר. אני נוהג בכביש  מספר 1, נכנס לשער הגיא ומתחיל לטפס במעלה הדרך לירושלים, כחלק משיירה של עשרות כלי רכב נושאי דגלי כחול לבן. אנחנו בדרכנו אל הַכְּנסת כדי להצטרף לעשרות אלפי אזרחים ישראלים שיצאו להפגין מול בית המחוקקים הישראלי, כדי לבטא את חרדתם מפני אובדן המשטר הדמוקרטי שעליו לחמו אותם לוחמי תש"ח עם קום המדינה.

חיינו עומדים להשתנות

אובדן הדמוקרטיה איננה סיסמא חלולה. זהו אירוע מוחשי ההולך וצובר תאוצה מיום ליום. חיינו עלולים להשתנות לבלי הכר, מוקדם מכפי שנוכל לדמיין.

רעם מבשר רעות

אני יושב ומקשיב לדבריו של שר המשפטים יריב לוין. נאמרים שם דברים שגרמו להרבה אזרחים תמימים להאמין שבית המשפט העליון, זה שמאז ומתמיד הגן על האזרח הפשוט מול שרירות ליבו של השלטון, הוא המפלצת בהתגלמותה, ממש אויב העם.

והפרקליטות? חלק מהמאזינים משתכנעים שהיא בכלל מתפרת תיקים משוכללת ומסואבת. מובן שבמערכת בתי המשפט והפרקליטות יש ליקויים ונדרש לבצע בהם שינויים ותיקונים לא מעטים, אולם מה שמסכת החוקים אותה רוצה הממשלה הנוכחית להעביר, איננה רפורמה הבאה לתקן אלא מהלך שבא לשתק.

דבריו מתגלגלים באוזניי כרעם המבשר את בואו של אסון גדול.



מכוניות החולפות משמאל לטור מכוניות המחאה, צופרות מדי פעם צפירות תמיכה בקצב של  "דֶה-מוֹ-קְרָ-טִיָה…". השיירה מגיעה למבואות ירושלים וכלי הרכב מתפזרים כדי למצוא חנייה. אני מצליח למצוא אחת די בקלות במרחק הליכה מהכנסת. אני משתלב בזרם ההולך וגובר של עשרות אזרחים, רובם נושאים דגלי כחול לָבָן, צועדים לכיוון קריית הממשלה והכנסת.

מפגין מודאג מקווה לטוב - מחאת 2023 (צילום: יוסי ברגר)
מפגין מודאג מקווה לטוב – מחאת 2023 (צילום: יוסי ברגר)

מפגין מודאג מקווה לטוב – מחאת 2023 (צילום: יוסי ברגר)

לחוקים שהכנסת עומדת לחוקק בעוד שעות ספורות יש, לדעתי, משמעות אחת ברורה:  שיעבּוּד הרשות השופטת לרשות המבצעת. בית המשפט העליון הוא הגוף הכמעט אחרון שנותר כדי להגן עלינו האזרחים, מפני עריצות ליבו של השלטון. אין כל דרך אחרת לפרש את מהותם של החוקים הללו, גם אם יעטפו אותם במילים יפות שאין להן כל קשר לאמת ולמציאות.

זכו בלוטו

איך?, אני שואל את עצמי, איך מתוך 64 חברי הקואליציה, לא נמצא או נמצאת ולו חבר כנסת אחד או אחת שרואה את הסכנות הללו?

אני מגלגל את התהייה הזאת בראשי ומגיע למסקנה פשוטה:
לכל מפלגות הקואליציה הנוכחית ולכל חבריהן, תוצאות הבחירות האחרונות הינה הזדמנות חד פעמית, ממש זכייה בָּלוֹטוֹ! זוהי הזדמנות פז שבה יוכלו לממש אינטרסים אישיים, אידאולוגיה אנטי-דמוקרטית, אידאולוגיה משיחית ואידאולוגיה דתית.

אין לי ספק שרוב מצביעי הליכוד לא לילד הזה פיללו. הם בסך הכל האמינו שנבחריהם, ובראשם נתניהו, רוצים בטובת אזרחי המדינה, גם אם על הדרך יזכו לְכָבוד, כסף וכוח.

לאן הם רצים?

ומדוע, אני שואל את עצמי, מדוע אצה להם הדרך?

אה, זה ברור. ממשלת השינוי הראתה להם מה קורה כשהם רחוקים מעטיני השלטון. זו הייתה מבחינתם טרגדיה של ממש ואסור לטרגדיה הזאת לחזור על עצמה. לפיכך, מרגע שקיבלו מידי בוחריהם את השלטון, בוחרים שבחלקם הגדול הצביעו מתוך אמונה ותמימות, הם חשים צורך להזדרז ולהשתמש בכוח שניתן להם, מהר ככל האפשר, שמא משהו ישתבש בדרך להשגת המטרה באמצעות החוקים שהם מכנים "רפורמה משפטית".

החוקים הללו עלולים להקנות להם את הכוח להחזיק בשלטון לעד.

איך אפשר לדעת שהם בטוחים שהם יישארו בשלטון עד אינסוף?

זה ברור!
שהרי קיים חשש שאם הצד השני יעלה לשלטון בבחירות הבאות, החוקים האלה יאפשרו גם ליריביהם לשלוט ללא מיצרים. במקרה שכזה, עלולה חקיקה הזאת להפוך לחרב פיפיות, אבל מזה הם אינם חוששים.
מדוע?  
משום שקיים תרחיש שיאפשר שזה לא יקרה לעולם.

איך דואגים שהצד השני לא יחזור יותר לשלטון?

אם יצליחו לנטרל את בית המשפט העליון, שתפקידו לרסן את תאוות השלטון של בעלי הכוח והשררה, הרי שמה שנותר להם עכשיו זה  לטפל בעיתונאים הנודניקים, אלה שאינם שופרות של השלטון.

מרגע שיחסלו את שרידי העיתונות החופשית, הרי יוכלו להאכיל את אזרחיהם בכל שקר שירצו, לנתב כספי ציבור ככל העולה על רוחם ולהנות ממנעמי הכוח, הכסף והכבוד כאוות נפשם. דרוקר, בן כספית ואפילו ליבסקינד לא יהיו שם כדי לחשוף את מעלליהם.

רוצים דוגמאות? בבקשה:

כאשר הם יחוקקו חוק שידחה את הבחירות בעשר שנים (למצוא סיבה זה יהיה החלק הקל), כולנו נזדעק עד לב השמיים, אבל אז, זה כבר יהיה מאוחר מדי. הם יכולים להגדיר אותו כחוק יסוד ובית המשפט אפילו לא יוכל לדון בחוקיותו, שלא לדבר על לפסול אותו.

הממשלה תוכל להחרים את כספי הפנסיות והחסכונות של כל אחד מאתנו, כי הקופה ריקה, אבל באותו יום ממש ניתן יהיה לאשר בוועדת הכספים לממן מכספי ציבור את ההוצאות בבתיהם של שרי הממשלה, לא יהיה יועץ משפטי שיגיד שזה בלתי חוקי.

כאשר האינפלציה תִדְהָר (היא כבר דוהרת) ואנשים יהפכו לחדלי פֵּירעון של המשכנתאות והחובות שלהם, הממשלה תאשים בכך את נגיד בנק ישראל, אבל מאות אלפי אזרחים יהפכו לדרי רחוב ובית המשפט העליון יהיה מנוע מלהגן עליהם.

כשיצא חוק המחייב הפרדה של נשים מגברים באוטובוסים, בקניונים ובמקומות ציבוריים אחרים, נרכין ראש ונציית. פקחים יוכלו להסתובב וולעצור כל מי שיפר את החוק, ובית המשפט העליון לא יוכל לשמור על זכויות פרט בסיסיות של הנשים.

נשמע הזוי?
אולי…
אבל לאחר ההפיכה החוקתית, כל זה, וכל מה שהממשלה תרצה לעשות, יהיה אפשרי!  

כמו מסמר בלי ראש

ואחרי כל זה, אני שואל את עצמי: כיצד כל כך הרבה אזרחים רגילים, ללא קשר לעמדתם הפוליטית, אינם רואים את המובן מאיליו?

מרוב מילים יפות, מידע שקרי המופץ ברשתות והבטחות ריקות, כל אחד עלול להתבלבל ולא להבחין באבסורד ובסכנה הברורה והמיידית העומדת לפתחנו. מחלוקות פוליטיות גורמות לרגש לגבור על השכל, מקשות לראות את העובדות כהווייתן ולהבין את המציאות.

חשוב להדגיש שסוגיית אובדן הדמוקרטיה איננה קשורה בכלל לעמדות פוליטיות כאלה או אחרות. היא קשורה לזכויות אזרח ולחופש ביטוי. מי שחושב, "אוקיי, אז בבחירות הבאות נחליף אותם," לא מבין שדיקטטורה זה כמו מסמר בלי ראש. מרגע שהוא תקוע שם, קשה מאוד לחלץ אותו.

הכנסת, הרשות המחוקקת בישראל, נוסדה עם קום המדינה כדי לשמש כבית הנבחרים שישקף את רצון אזרחי ישראל על כל גווניו. על נבחרי הכנסת מוטל לחוקק למען כל האזרחים, ללא הבדל מין, דת או לאום, חוקים ברוח מגילת העצמאות, עליה חתמו מנהיגי ישראל מכל קצוות הקשת הפוליטית.

מי מפקח על קבלן הביצוע?

מי מופקד על ניהול המדינה בפועל?
חברי הרשות המחוקקת, בהתאם לרוב שקיבלו מאזרחי ישראל ובהתאם לקואליציה של רוב חברי כנסת, בוחרים את הממשלה, קבלן הביצוע של הכנסת. ככזאת, היא השולטת על פי החוק בזרועות הביצוע של המדינה כגון הצבא והמשטרה.

אם כך, תפקידו של מי להבטיח שהזרוע הביצועית לא תעשה בכוח העצום המופקד בידיה, ככל העולה על רוחה?

במשטר דמוקרטי יש שתי רשויות וזרוע ציבורית נוספת שתפקידן לעשות זאת: הפרלמנט (הכנסת שלנו), בתי המשפט ובראשם בית המשפט העליון, ואחרונה חביבה (הציבורית) הלא היא התקשורת החופשית.

מה קורה לאזרחי המדינה שבה חברי הקואליציה בפרלמנט שהם בחרו, מאבדים את עצמאותם והופכים ל'אומרי הן' ולמשת"פים של קבלן הביצוע, בשם המשמעת הקואליציונית ומצביעים תמיד בעד הממשלה?

איך יודעים אזרחי המדינה מה באמת קורה ברגע שהתקשורת איבדה את עצמאותה, הוצפה בשופרות שלא מוציאים מילת ביקורת על הממשלה והפכה למשרד תעמולה של הזרוע המבצעת בשם 'משילות' מדומה של הממשלה?

עכשיו, צאו וחישבו מה יקרה לאזרחי המדינה, ללא יוצא מן הכלל וללא הבדל בעמדתם הפוליטית, אם הממשלה תשעבד לטובת "משילותה" גם את בית המשפט?

התשובה ברורה: האזרח ישאר חסר הגנה מול כוח בלתי מרוסן של השלטון. או במילים אחרות-דיקטטורה.

דמוקרטיה… דמוקרטיה!

עשרות אלפי אזרחים מכל הצבעים, המינים, הגזעים והאמונות, נושאים דגלי כחול לבן, מקיפים אותי מכל עבר. חלקם נושאים שלטים, חלקם נושפים בזמבורות וחלקם עומדים ונושאים את עיניהם לנואם זה או אחר וקוראים שוב ושוב בקול גדול: ד-מ-ו-ק-ר-ט-י-ה… ד-מ-ו-ק-ר-ט-י-ה.

מפגין יהודי חרד לדמוקרטיה (צילום: יוסי ברגר)

מפגין יהודי חרד לדמוקרטיה – מחאת 2023 (צילום: יוסי ברגר)

 אווירת ה'ביחד'  נוסכת תקווה שאולי יקרה משהו ברגע האחרון שימנע את האסון ההולך וקרב. עשרות אלפי המפגינים הללו הבינו את מה שאחיהם טרם הפנימו: בבניין שממול, בבניין הכנסת, אלה שנבחרו בבחירות האחרונות על ידי רוב אזרחי ישראל, עוקצים את בוחריהם ללא בושה וללא נקיפות מצפון, ומוציאים אותם פשוט פראיירים!

חברי האופוזיציה מנהלים קרב מאסף חסר סיכוי בניסיון לעצור את ההצבעה על החוקים שיחסלו סופית את שרידי המערכת החיסונית שיש לאזרחים נגד הדיקטטורה המתרגשת ובאה עליהם.

מה יעשו כל האנשים הללו ורבים אחרים שיבינו תוך זמן קצר שרימו אותם? אני שואל את עצמי.

פטריוט ישראלי 2023 (צילום: יוסי ברגר)

התשובה לשאלה הזאת נמצאת מולי. בחור צעיר נושא אל על  שלט עליו מודפס באותיות גדולות בצבע שחור: "אני פטריוט, לא פראייר ולא אידיוט"

שונאים להיות פראיירים

מה הבחור הזה בעצם אומר במשפט הקצר הזה?

אני מביט באנשים שסביבי ומבין: הישראלים אוהבים את המדינה שלהם. הם פייטרים ושונאים יותר מכל שמרמים אותם והופכים אותם לפראיירים. לכן, התקווה שניבטת ברגעים אלה מעיניהם, תהפוך קרוב לוודאי לזעם ברגע שהיא תאבד.

רחפן משקיף על המחאה ליד הכנסת בירושלים, מנציח רגע היסטורי – 2023 (צילום: יוסי ברגר)

אני מביט אל השמיים ומבחין ברחפן. הוא "מביט" אליי בחזרה עם המצלמה המותקנת עליו. היא מצלמת ככל הנראה ברגעים אלה ממש, תמונות היסטוריות של ימים גורליים למדינת ישראל.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

יוסי ברגר
יוסי ברגר
תושב קרית חיים. בעל תואר ראשון בעיצוב תעשייתי בבצלאל ותואר שני בהנדסת תעשייה וניהול בטכניון. אב לשישה וסב לנכדה אחת חמודה. פנסיונר של רפאל, שוטר מתנדב במשטרת התנועה בעברו וכיום עוסק בעיקר בכתיבה. ארבעת ספרי פרוזה שכתב, יצאו לאור. חבר באגודת הסופרים ושותף בקבוצת משוררים מהקריות. https://booketesh.weebly.com/

כתבות קשורות לנושא זה

50 תגובות

  1. יוסי המתקתק,
    מאחר שאני בבונית נבערת, ודאי שאין בפי בשורה או טיעון או סיסמא בעלת משקל. אל לך לחוש אכזבה או חמלה, זה הרי מעל לכוחי. גם להזדעזע ממה שנהיה מכלי תקשורת שמתיימר להיות "תאגיד חדשות מקצועי (!!!) ומקיף" וגם להתקין טיעונים עניניים? אתה נותן לי הרבה יותר מדי קרדיט.
    ויורם הידען,
    אשרי שיש עוד אנשים טובים העוזרים למבולבלת חסרת-אונים שכמותי ומסבירים לה כל כך יפה על טקסטיל בצבעים שונים ועל פאשיזם, אבל איך אומרים? "הפוך, גוטה" (חז"ל). שולחת אותך, באותה הזדמנות (בהכנעה, כמובן) לגגל על המונח "דמוקרטיה". עולם שלם של הפתעות עשוי להפתח בפניך!
    מה נותר לי עוד לאחל מלבד – המשיכו "להרים" אחד לשני (רציני, "גט אה רום") ושיהיה שבוע מבורך.

  2. שכה יהיה לי טוב, איזו תעשיית קלישאות רוויה בעיוותי-מציאות ומניפולציות זולות. וזה כולל את המענה לכל תגובה.
    חי פה, הבכתם. מתי הפכתם לעוד כלי תקשורת בשירות החולצות החומות?

    • סיון היקרה,
      אם יש לך דברי טעם, השמיעי אותם, במקום לנפנף בקלישאות שלא אומרות דבר.
      אגב, "החולצות החומות" (SA) היו ארגון ששירת מפלגה פשיסטית, שהמקבילה הישראלית הקרובה ביותר שלה, היא הכהניסטים שלנו.
      "החולצות האדומות של גריבלדי" אולי מתאים יותר. חפשי ב Google.

    • סיוון החביבה.
      תודה על ההתייחסות ועל המאמץ לקרוא את כל התגובות.
      כדי שלא תקופחי ושכה יהיה לך טוב, אכבד גם אותך בתגובה:
      אם היית טורחת לציין קלישאה אחת, מניפולציה או עיוות אחד מתוכן המאמר או מהתגובות והתגובות לתגובות ואם היית מציגה טיעון, או אפילו סיסמה בעלת משקל, הייתי שמח להתייחס לדברייך בצורה עניינית. מאחר ולא מצאתי כאלה ולו ברמז, אסתפק בברכת שבוע טוב.

  3. יוסי, נעים לקרוא את תגובותיך למגיבים השונים, בסבלנות ולעניין. אשמח לקרוא את הטור הבא. תודה רבה ושבת שלום.

  4. שלום שירן ותודה מעומק הלב על ההתייחסות המעמיקה והעינינית.
    כמבוא לתשובתי הייתי רוצה להפנות אותך לפודקסט מרתק שנותן את כל התשובות לשאלות ששאלת. מדובר בפודקסט הנקרא "מפלגת המחשבות" שנוצר ומוגש על ידי אפרת שפירא רוזנברג משוחחת עם ד"ר מיכה גודמן, מבית אבי-חי ולהלן הקישור: https://www.bac.org.il/podcasts/?seriesID=9
    לגופו של עניין:
    – בסיטואציה הנוכחית, כל פשרה כמוה כאקמול לחולה סרטן. הבעיה שעיקרית במצב הנוכחי היא העדר חוקה לישראל. הרחבה בעניין תוכלי לקרוא במאמר שלי שאמור להתפרסם כאן בחי פה, בקרוב.
    – האופוזיציה ממש לא רלוונטית בתהליךהמתרחש כרגע משום שהמחאה מגיעה מלמטה, מהעם, ומפלגות האופוזיציה אינן מיצגות את המחאה. בנוסף לכך, לאופוזיציה אין שום כוח ולכן הכדור כולו נצא במגרש של הממשלה והקואליציה שחד הם. הצגת האופוזיציה כסרבנית פשרה היא זריעת חול בעיניים.
    – בואי נסכים קודם כל שתפקיד התקשורת היא להציג לאזרחי המדינה את העובדות ואת המציאות כהוויתה, ללא פרשנות. התקשורת נותנת זמן מסך לאירועים חשובים המתרחשים במציאות שלנו וההפגנות ללא ספק הן אירוע יוצא דופן ומסעיר. אני בטוח שלא היית רוצה שהתיקשורת תתעלם מרעידת האדמה המתרחשת ברחובות הסמוכים לזה שבו את גרה. בנוסף לסיקור המחאה, התיקשורת נותנת במה רחבה לעמדות הממשלה והקואליציה מתוקף השפעתם המכרעת על האירועים. רוב העיתונאים כיום נמנעים מלשאול שאלות קשות ולהעמיד את המראויינים שלהם במצבים לא נעימים בהם האמת שונה מהדברים שהם אומרים, שלא לדבר על מתן במה לדברים שלא יעלה על הדעת שיצאו מפיהם של נבחרי ציבור.
    אני מקווה שהשבתי על השאלות שהצגת.
    מאחל לכולנו סוף שבוע נעים.

  5. מדויק … עצוב מאוד שיש אנשים במדינה שלנו שמתנהלים כעדר…
    עצוב שיש חוקי משחק שונים לשני אזרחים שונים בעלי זכויות זהות … לצטט את שלמה ארצי … ״ עוד לא למדנו כלום כך התברר..״
    שוקלת לרדת מהארץ שאוכלת את ילדיה 🤬🤯😢

    • שלום שרית.
      נכון, זה עצוב, אבל מה שהרבה יותר עצוב זה שהם מתפתים לבחור פוליטיקאים שהדבר האחרון שמעניין אותם זה לדאוג לאזרחי המדינה שלהם.
      כשלאנשים רע במולדתם הם מהגרים למקום שבו הם מאמינים שיהיה להם טוב יותר. זהו טבע האדם וכל יצור חי. כך עשו הוריי כשהגיעו לישראל וכך את תעשי, וכמוך רבים אחרים, אם יהיה להם כאן רע.
      בתקווה שימשיך להיות כאן טוב.
      סופ"ש נעים ושבת שלום.

    • שרית אל תדברי בסיסמאות, אין מדינה שאוהבת יהודים,יש אנטישמיות בכל העולם.אלא אם כן את רוצה לחיות את דתך בהיחבא כמו בתקופות חשוכות בהיסטוריה.
      האדמה שלנו כאן , לטוב ולרע , וכאן יחיו היהודים לעולם ועד!

  6. יוסי ברגר, שלום וברכה.
    מאז פרסום כתבתך, קראתי על מתווי פשרה מתגבשים:
    1. מתווה פשרה ע"י מספר משפטנים בראשות פרופסור ידידיה שטרן.
    2. מתווה הפשרה של פרופ' יובל אלבשן ופרופ' דניאל פרידמן.
    נראה שמתנגדי הרפורמה המשפטית פוסלים פשרות. הם רוצים להפיל את הממשלה. כך לדוגמא אמילי מואטי היום 9/3/23 שהשתתפה בתוכנית בוקר בטלוויזיה.
    מה דעתך על:
    – מתווי הפשרות
    – האופוזיציה המתנגדת למתווה הפשרה של פרידמן-אלבשן.
    – התקשורת שנותנת המון זמן מסך להפגנות ובכך מעצימה אותן.
    תודה מראש על התייחסותך.

  7. אם אתה פטריוט, לא פרייאר ולא אדיוט, אתה או מרוויח משהו מלהשאיר את המצב כמו שהוא, כלומר איש רשע שזומם להמשיך להשליט את ההגמוניה של השמאל. אנשים מתחננים לשינוי, בחרו במפלגות שיעבירו שינוי ורוצים לראות שינוי! ואז מנהיגי מחנה השמאל הבזוים מסיתים נגדנו, מסרבים להידברות ומחרימים את ההצבעות במקום להילחם בחירוף נפש על מה שאתם מאמינים בו. רבים מהמפגינים (כולל אתה, אגב) ממאיסים את עצמם על החברה במקום להסביר מה מדאיג אותם בדיוק ולנסות ליצור הידברות. מאמרים מודאדים כם חצאי שקרים מתפרסמים. ואז אתה שונא שקוראים לך לא פטריוט, פרייאר או אדיוט? זה פשוט מתוך נימוס אלייך.

    • חיה פה היקרה.
      אם היית מקשיבה למאות האלפים שיוצאים לרחוב, כשמאחוריהם עומדים עוד מאות אלפים שלא יוצאים לרחוב, לא היית חושבת שאני רשע, לא זומם ולא בטיח. ההמונים ברחוב אינם נגד שיפור מערכת המשפט הדי מקולקלת. הם פשוט מבינים שבחסות הצורך בתיקונים שמביאה הקואליציה הזאת, נאבד את הדמוקרטיה. אני למשל לא הצלחתי להבין איך על ידי מינוי שופטים פוליטיים, תתוקן מערכת המשפט המקולקלת? אשמח אם תסבירי לנו.
      אני מתרשם שאת מעדיפה להקשיב לנציגים המייצגם את עמדתך הפוליטית, למרות שהמחאה מזמן איננה פוליטית! אני בטוח שעם הדברים הבאים תסכימי איתי:
      מי שיש בידיו כוח אבסולוטי, ישתמש בו קודם כל לטובתו. אם עם זה את מסכימה אז נתקדם צעד אחד קדימה:
      ה"רפורמה" המשפטית מבית היוצר של ביבי-לוין-רוטמן, תיתן בידי הממשלה, השולטת בכנסת דרך הקואליציה, כוח אבסולוטי (יעני "משילות").
      כשזה יקרה, הם יעשו עם הכוח הזה מה בראש שלהם. קרוב לוודאי שתגלי מהר מאוד שזה ממש לא מה שבראש שלך…ואז, גברת חיה פה, יהיה כבר מאוחר.
      עד כמה שזה נשמע אבסורדי, מאות האלפים שיוצאים לרחוב, נלחמים גם על החופש והזכויות שלך ושל כמותך.
      סופ"ש נעים.

  8. נסיתי לכתוב תגובה ומשום מה לא כתבו שהתגובה כבר נכתבה בעבר…ממש לא …ולא הצלחתי להעביר תגובה מפורטת .חבל

  9. הייתי מסכימה לכל מילה אם היית נלחם כאשר רמסו את זכויות הדתיים בכנסס הקודמת והתקשורת ואני מכורה לה היתה משקפת את כל הדעות .אני הרגשתי שלא הגנו עלי כשהייתי מיעוט.ולא דווקא בנושאים פוליטיים.אלא גם באופןאישי כאשר פסקו לטובת מבטחים בניגוד להסכם פנסיות ועוד דוגמאות שהשופטים פסקו לפי אגנדות אחידות ועוד…..

    • שלום יפה.
      את חושבת ומאמינה שאחרי שינויי החקיקה המדוברים, כשהשופטים יהיו פוליטיים, מצבך ישתפר?
      שבוע טוב.

  10. דיברתם מספיק 15 שנה ! לא תקחו לנו את הדמוקרטיה! הפגנות ועוד הפגנות! זו זכותינו הדמוקרטית! זו ארצנו ואתה וכל מי שבחר לימין ולליכוד יכול לבחור לנסוע מפה!

  11. סיסמאות ועוד סיסמאות. בקושי מאפשרים לתומכי הימין או לפרשנים ימניים להתבטא בתקשורת בעד הרפורמות החשובות. והבמה הזו שייכת רק לשמאלנים.לא הוגן.
    ואגב ישראל לדעתי האישית לא זקוקה לכל הדמגוגים שהתקשורת השמאל נותנת להם במה יומיומית שאומרים שהם טייסים,רופאים,הייטיקסטים,מילואימניקים שמזוהים עם השמאל ולא ירצו לשרת וכו'. גם שזה כואב והם אחים שלנו זכותם והעונג שלנו שיעזבו בוואן וואי טיקט לאיפה שירצו בעולם ואישית גם הייתי מבטל להם את האזרחות הישראלית.לדעתי גם אם יעזבו 300 או 400 או 500 אלף איש וזו תהיה מכה למדינה,בעיקר מעה בהכנסות למדינה ,המשק יתאושש מהר ואת מקומם בכל המשרות יתפסו מהר אלפי ציוניים צעירים ימניים אמיתיים וזה מהלך שיכול לחזק ולאחד מאד את ישראל.ישראל התאוששה בהיסטוריה ממקומות קשים בהרבה.

    • התלבטתי באם להגיב לדבריך משום שניכר בך שאתה בכלל לא בענינים.
      המחאה שיצאה לרחובות איננה נגד הימין. היא נגד חיסול הדמוקרטיה, עם כל המשתמע מכך.
      מאות אלפי פטריוטים ישראלים הבינו את מה שאתה לא רוצה להבין או לא מסוגל להבין.
      כשתבין, זה יהיה גם בשבילך כבר מאוחר מדי. דיקטטורה לא תבדיל בין ימנים ושמאלנים, בין דתיים לחילוניים, בין נשים לגברים, בין אשכנזים למזרחיים. בדקטטורה השלטון עושה מה בראש שלו ולך לא יהיה בפני מי להתלונן.

    • אייל, קח את הזמן רגע תקרא לאט מה שיוסי כתב לך, יוסי לא נגדך ותפיסת העולם שלך מקובלת, ההפגנה היא לא נגד ביבי וגם לא נגד הימין ובטח שלא נגדך, וכן יש מקום לרפורמות, לא בצורה שהן מוצגות בשלב זה.

    • פרופסור סוזי נבות מציגה דרך לעשות רפורמה בצורה אחראית, מוזמנים לצפות ב youtube תחת השם "אם לא "רפורמה" – אז מה כן?"

  12. בובהמייסס זאת בדיוק ההגדרה למה שהשמאל מספר לעצמו כדי לנסות להצדיק את הטרללת.
    בכל העולם הדמוקרטיה היא המהלכים שמנסים לקדם ברפורמה כדי להחזיר לכנסת את כוחה כבית הנבחרים הריבון.
    בתי המשפט הם בתי משפט ולא בתי חקיקה עוקפת ודורסנית. לא יעזור האמת תנצח את הבובה-מייסס
    כל אלו שמסיתים נגד המדינה כי תוצאות הבחירות לא מתאימות להם, אתם הכי רחוקים מדמוקרטיה שרק אפשר.
    ההסתה הזו היא נסיון לאנרכיזם נגד ממשלה שנבחרה ברוב ברור עם אג'נדה ברורה, בדיוק הפוך מהממשלה הלא-לגיטימית
    שראש ממשלת ששת המנדטים שלה היה מקובל עליכם כי "רק לא ביבי". תקפצו לכולנו עם קריאות הדמוקרטיה הצבועות שלכם.
    כששמעתי את ההחרמות של גלובס כי לא הולך בתלם והופך לעיתון פרופגנדה זה רק מראה כמה אנטי-דמוקרטים ואנטי-חופש המחנה המתיימר לשמור על כך. אתם סותמי הפיות לאחרים מספר 1 – עיתון הארץ הוא פרבדה על סטרואידים.

    • אייל.
      אין לי טענות נגדך משום שברור שאת המידע שהצגת שאבת ממקורות שאתה מאמין בהם ונאמן להם. תעשה גוגל ותגלה שהמקורות מהם שאבת את המידע שלך בילבלו לך את המוח בסילופים וב"עובדות" שאין להם קשר עם המציאות. אני מבין שזה חסר טעם אבל אני בכל זאת מציע לך לעצור רגע, לבדוק, לחשוב ולהבין שאם אתה טועה, אתה תביא אסון על עצמך ועל כל אלה שאתה אוהב. ממליץ לך לצפות בעין ביקורתית בכתבות על מה שקרה בפולין ובהונגריה. אז אולי תבין שמאות אלפים ישראלים שיוצאים לרחובות, מכל קצווי הקשת הפוליטית, הם פטריוטים ישראליים, לא פראיירים ולא טיפשים.
      אם חס וחלילה ההפיכה המשטרית תצליח, אני בטוח שתוך זמן קצר תבין איזה תמים היית וכי איך כל אלה שאתה אוהב ומאמין בהם, פשוט עקצו אותך לתועלתם האישית. הבעיה היא שכשתבין את זה, זה יהיה כבר מאוחר מדי, כי דיקטטורה כאמור, היא כמו מסמר בלי ראש.
      שבת שלום.

  13. תודה יוסי על כך שאתה מוצא זמן להקשיב ולהסביר בתגובות, שבת שלום ומבורך.

  14. תודה אבי.
    אם אתה מנוי על הארץ, תקרא את הכתבה על בולסונרו בברזיל. יש שם הסבר מדכא על התופעה הבלתי הגיונית הזאת.

    שבת שלום וסופ"ש נעים.

  15. יוסי, יישר כח. כתבה מעולה. מפליא שיש עדיין תגובות מתנגדות של אנשים שלא רואים את הכתובת על הקיר.

  16. גאה לשאת שם דומה כל כך לשמך, עוקב באדיקות אחרי כתיבתך המופלאה והעשייה החברתית הברוכה שלך, המשך בדרכך זו.

    • יוסי בורגר היקר.
      לא נותר לי אלא להודות לך מקרב לב על המחמאות ולחלוק איתך בשמחה ביחד את השם הדומה שלנו.
      שבת שלום.

  17. יפה לך שהחלפת נושא מנושאים משעממים ובובומייסס על מעברי חצייה שבקושי קיבלת תגובה אחת בחודשיים ללב השיח בפוליטיקה ובז'אנר הזה כל חובב הופך כוכב ותראה כמה רייטינג ותגובןת קיבלת…:)
    אפשר רק להצטער שאתה לא בצד הנכון פוליטית ואתה לא מושלם.מושלמים הם רק 120 הפרופסורים שתמו אתמול שהרפורמה חיונית ונחוצה.שבת שלום

    • אייל יקר אייל חביב.
      יפה לך שקראת את הנושאים המשעממים ואת הבובהמייסס שכתבתי על מעברי חצייה. הם מלכתחילה לא אמורים לסחוט תגובות. אמשיך לכתוב בובהמייסס להנאת חלק מהקוראים.
      אני לא מתיימר כמובן להיות מושלם ובטח שאינני בטוח כמוך שאני בצד הפוליטי הנכון (אתה יודע באיזה צד פוליטי אני?). הנושא עליו כתבתי איננו פוליטי. הנושא הוא אזרחי ומתייחס למה שיקרה לכל אזרח, ללא קשר לעמדתו הפוליטית, מוצאו, מינו או דתו, אם וכאשר לשלטון במדינה שלו יינתן כוח אבסולוטי
      את זה רבים וטובים כמוך אינם מבינים. כשתבין, זה יהיה כבר מאוחר מדי.
      שבת שלום.

  18. אני מסכים שיש בעייה וצריך לתקן את הרפורמה, למשל פסקת ההתגברות צריכה להיות ברוב של 80 נניח. שהוועדה לבחירת שופטים תהיה מאוזנת יותר ולא בעיקר חברי כנסת שנודה חלקם אימבצילים או מעוניינים בטובת עצמם
    אבל מפה עד החלטה להלאים כספי פנסיה או הפרדה בין נשים וגברים באוטובוס (להמחשה) כחוקי יסוד שבית משפט לא יוכל לפסול המרחק גדול.
    לזכור שהכנסת תוכל במתווה הנוכחי לפסול חוק יסוד כשיש לה רוב. לא בכל תנאי.

    • ראובן יקר.
      בוא נסכים על דבר אחד: אם ינתן לקואליציה (כל קואליציה) כוח אבסולוטי, היא תוכל לעשות איתו מה שהיא רוצה, גם דברים שאינם עולים כרגע על הדעת.
      מה שנשאר לבדוק עכשיו זה האם החוקים שהקואליציה הנוכחית מחוקקת בריצת אמוק, יקנו להם כוח אבסבולוטי או לא?
      מאחר ולכוח הזה יכולה להיות השפעה דרמתית על החיים שלנו, אני ממליץ לקרוא את מה שכתוב בחוקים הללו ביסודיות וללמוד מה המשמעות שלהם, לפני שנוקטים עמדה.
      שבת שלום.

    • יוסי- אנחנו לא רפובליקת בננות שלקואלציה יהיה כוח אבסולוטי.
      צריך למצוא את האיזון הנכון בין המערכת המשפטית כפי שהיא עכשיו עם הכוח והטעויות שלה (בענייני מסתננים,למשל)
      והרשות המחוקקת.
      אבל לא צריך ללכת כל כך רחוק.
      המשטר בישראל אינו דומה למזרח אירופה, טורקיה או איראן.
      שבת שלום

  19. בית המשפט חשוב שיהיה אבל צדק זה בעוכרי גם שלא יתאים לי. אבל בית המשפט העליון הוא חושב שהוא מקובע והמחליט.
    מי שמפגין אלה שלא עוקבים אחר משפטים של בתי המשפט. אני בגיל המדינה ואני חשה שקרו לנו דברים קשים שחלק מהעם לא אכפת לו. למשל מה שקרה עם דרום תל אביב . באיזה זלזול מתייחסים לאותם תושבים . המקום היה זכור בילדותי מקום בילוי. והיום הסתובבתי שם לפני חמש שנים הזדעזעתי ממראה המקום . קודם כל. מבחינת תאור המקום הרגשתי שאני נכנסת לבתים אפורים וציורים על הקירות . אין איש ברחובות , מאוד מדכא מראה המקום. כואב הלב ? למה זה קרה. קודם כל דרום תל אביב נכבשה כן בכל מובן המילה אפריקאים השלטון על המקום. הרגיז אותי שצםון תל אביב ממשיכים לחיות .כאילו לא קרה כלום לאלינם מדרום תל אביב. ממש מרגיז איך מתנהגים כלפי המקום בחוסר אכפתיות. במשך השנים הם עובדים זרים יש משפחות וילדים ואף חולדאי ראש העיר דאג להם לילדים שלהם בהסעות ובפיזורם בתי ספר בתל אביב . כלומר הם מחבקים את עובדים זרים ואף נלחמים שישארו לגור שם בעוד אלינו היהודים סובלים מהם ופוגעים בסקנמי המקום. למה כל זה כי דואגים לעצמם התל אביבים שלא יחסר להם ידיים עובדות אחזקה. בנקיון ובמסעדות . המדינה כל הזמן מנסה להחזירם ( אני מדברת שמספרם הגיעה לשבעים אלף) ואתם מה עשיתם פיזרתם אותם אבל מספר עובדים זרים הוא גבוהה מאוד כי מסתבר שנוח לנו שיש מי שיעשה את כל עבודות השחורות. . אז נזק גדול נעשה לחלק מהעם שלנו והתקדורת מנסה לא להראות מראות קשות מדרום תל אביב . נראה לי שזה בעוכרינו ןלםגוע באחינו באכזריות . כמו יוסף שאחיו השאירו אותו וחזרו לאביהם בלעדיו
    רק מתוך קנאה . אבל הוא בסוף הציל אותם
    תזכרו כי החלק השני שאתם הזנחתם יכולים להתנהג בדיוק כמוכם שלא סופרים בכל עת במיוחד בעת צרה כי ערבים אנחנו זה לזה ותמיד סיסמא זאת מצילה אותנו מאויבנו. גם פגיעה במתנחלים וגם בחרדים . כאילו אחים חורגים הם לכם. ציפי ליבני שאתמול הפגינה עם השמאל היא עצמה ביקשה לעשות שינויים במערכת המשפטית ולבסוף שביבי לא שיתף עימה היא התקפלה גם גדעון סער תגידו לי אם כל כך רבים יודעים שיש בעיה עם החוקים מדוע לא נותנים לעשות שינויים גם קוראים לשבת ולשנות תמיד אפשר ביחד לשנות דברים מה שלא יהיה סופנו פה חורבן הבית השלישי . הערבים משפשפים ידיים מחכים לרגע שזה יקרה .מעניין. שמי שמעטרר את צד השני דווקא נשיאי בית משפט העליון דווקא הם שהם היו דואגים לשלום בית וההיפך מעודדים מהפכה .כלומר הם דואגים שילקח מהם ההשלטון שבידיהם שכך לא כך נבנתה המערכת המשפטית היא דומה. כל העולם.

    .

    • א.א. יקרה.
      ניכר שיש בך הרבה כאב והרבה כעס ואת מגיעה למסקנה שהאשם העיקרי במצב העגום שאת מתארת, הוא בית המשפט שריחם על הפליטים המסכנים.
      אני רוצה להפנות את תשומת ליבך לעובדה שאותו בית משפט רחמן, דאג גם לחלשים אחרים בחברה שלנו, ללא הבדל דת, גזע או מין.
      לבית המשפט אין צבא, משטרה, תקציב מדינה או כלים שאיתם הוא יכול לבצע את החלטותיו. על זה אחראית הממשלה. הדברים הלא טובים שעליהם דיברת קרו לא בגלל בית המשפט אלא בגלל שהממשלה טיפלה בבעיות בצורה גרועה.
      את חושבת שאם נבטל את בית המשפט הממשלה תעבוד יותר טוב?
      שבת שלום וסופ"ש נעים.

  20. עצוב שהגענו לכך, אבל צריך להפנים. המשבר הזה יסתיים רק בשיטת מוסוליני. פשיסט מתחיל לחשוב בהגיון רק כאשר רגליו למעלה וראשו למטה. עצוב, עצוב עצוב, אבל…. רק כך.

    • תודה אלכס.
      לא נותר אלא לקוות שהמשבר הזה יסתיים ללא שפיכות דמים ומבלי שנאבד את הדמוקרטיה.
      שבת שלום.

  21. כתבה משעממת שוב אותו תקליט שבור הפגנה רק לא בחירות דמוקרטיות (רק לא ביבי) חלאס עם הקשקושים מאסנו ממכם! תחזרו הבייתה שמאל אתם אסון לדמוקרטייה

  22. מתי כבר תפנימו שאתם מיעוט שהתקשורת מעצימה ומעניקה לכם את רוב הבמה וזמן המסך.
    רוב העם תומך ברפורמה ובימין.
    ודווקא שוטרים או מתנדבים שעושים עבודה מעולה ומביאים פושעים למשפט שבהמשך משתחררים או מקבלים עונשים מגוכחים אמורים ראשונים להיות תומכי הרפורמה המשפטית.
    נדמה לי שגם בין השוטרים אתה במיעוט דיעות ושהבעיה של אנשים שמשמיעים דיעה דומה שהם לא רציונליים וחושבים תמיד מפוזיציה והשקפה פוליטית ושנאה לנתניהו ו/או משפחתו.

    • על כן חשוב להטיל ספק בטוהרתם של מניעי הרפורמה, ייתכן שהרפורמה היא לא למטרת טוהרת מערכת המשפט.

    • שלום קובי.
      חבל שבדבריך אין כל התייחסות לתוכן המאמר. ברור שאתה מדבר מנהמת ליבך, אלא חבל שאתה מתעלם מהגיון פשוט: כוח בלתי מרוסן הוא הרסני. שלטון בעל כוח בלתי מרוסן קרוי דיקטטורה. אני משוכנע שגם אתה לא מעוניין לחיות במשטר כזה.
      ובאשר לרוב עליו אתה מסתמך, תרשה לי מספר הערות:
      1. דמוקרטיה משמעותה שלטון העם, לא שלטון הרוב – המיעוטים הם חלק מהעם ובית המשפט, הכנסת והעיתונות, תפקידם להגן על המיעוטים מפני עריצות הרוב המיוצג על ידי הממשלה. ברגע שכל אלה יהיו בשליטת הממשלה, אנחנו נימצא במשטר דיקטטורי.
      2. דעת הרוב איננה בהכרח דעת חוכמה. קל מאוד להטעות את דעת הרוב, במיוחד בעידן התקשורת הרישתית והתקשורת שבשליטת בעלי ההון. בדמוקרטיה המודרנית שומה על כל אזרח לבחון כל ידיעה בשבע עיניים, להטיל ספק במה שהוא שומע ורואה ולדעת למתוח ביקורת ולהבין אותה. בפינלנד למשל, הכניסו כבר לפני מספר שנים לתוכנית הלימודים שיעורים המלמדים את האזרחים לעתיד איך להבחין בפייק ניוז ואיך לבור בין עובדות לבין שקרים.
      3. אף אחד מאיתנו איננו יודע מה עמדת הרוב בישראל לגבי ההפיכה המשטרית המתרגשת ובאה עלינו. היה ראוי לקיים לפחות משאל עם כדי לדעת האם לרוב של 61 חברי כנסת שלרבים מהם אג'נדה אנטי-דמוקרטית, יש רוב בקרב הציבור הישראלי בסוגיה כל כך הרת גורל, כמו זו שעליה אנחנו מדברים.
      מצאתי לנכון להשקיע מאמץ בתגובה לתשובתך משום שאני מכבד את דבריך שמגיעים ככל הנראה מהלב.
      שבת שלום.

    • יוסי תודה על תגובתך.
      לא שכנעת אותי,להיפך, חיזקת את דעתי.
      אני גם בטוח שאם לפיד והחבורה שלו היו יוזמי הרפורמה (והארכיון מגלה שהוא דווקא כן היה בעד) 95% ממכם הייתם בעדה.
      לרוב האנשים אין מושג מה כוללת,מה עם ס הרפורמה המשפטית ,הכל סיסמאות כמו דמוקרטיה,חופש פרט ודיקטטורה….
      כרגע אלו הפגנות פוליטייות ושנאת נתניהו/חרדים ותו לא.

  23. חברי הליכוד הם השטיחונים שמשפחת נתניהו מנגבת בהם את הרגליים,הם פוחדים מהמשפחה הזו פחד מוות.

  24. שמענו את דעתך, השמעת דעתנו?

    יום טוב לחיים בעולמם הפרטי.

    • כל דיאלוג הוא רצוי, ולו כדי להתגבר על הקיטוב בין אנשים. יפה כתבת , שאינך כותב ממניעים פוליטיים, ימניים או שמאלניים, מה שזה לא אומר כבר הסיווג הזה, אלא מאהבת המדינה.
      שמחה לקרוא תגובות שלך למתלהמים שהן רגועות , מכבדות ואפילו מחוייכות. בזאת כבר יש תרומה לשיח משותף.

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

תאונת דרכים בחיפה: אישה בת 68 נפצעה בינוני

(חי פה) היום (27.11.2024), בשעה 17:41, התקבל דיווח במוקד 101 של מד”א במרחב כרמל על תאונת דרכים בין משאית לרכב פרטי ברחוב חלוצי התעשייה...

יצאתי לחפש קיפודים בחוף – המציאות זימנה לי דבר אחר לגמרי…

(חי פה בחופי הים) - הבוקר (ד' 27/11/24) יצאתי לסיור היומי שלי בחוף הים, עיני תרות אחר קיפודים שנפלטים לעיתים אל החוף. קיפודים אמנם...

מתסכל: המתנה ארוכה, אי מענה לפניות ועיכובים אין סופיים • עלייה של 57% בתלונות על השירות הציבורי

(חי פה) - מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מפרסם היום (שלישי 26/11/24) דו"ח שמציג תמונת מצב מקיפה על השירות לציבור בגופים ממשלתיים וציבוריים בישראל....

אסף דגן ז"ל ייקבר בקבורה צבאית, אך בחלקה אזרחית • משפחתו: "מודים לשר הביטחון ומבקשים שישלים את המהלך"

עדכון ליום חמישי 27/11/24, שעות הצהריים, לפני דקות אחדות עודכנה משפחת אסף דגן ז״ל כי שר הביטחון אישר קבורה צבאית מלאה. עוד נמסר למשפחה...

אישה נכה מגדלת בדירה קטנטונת 5 ילדים, 3 מהם על הרצף: "הסבל שלנו נוראי, אבל נראה שלאיש לא אכפת"

(חי פה) - אם מקריית אתא (41) הסובלת מנכות מתגוררת בדירה קטנה עם 5 ילדיה, 3 מהם על הרצף האוטיסטי. "לפני 13 שנים נכנסתי...