לעבור את החורף בשלום: פעולות שיש לנקוט בקרב קשישים ותינוקות על מנת למנוע סכנות ופגיעות קור באוכלוסיות אלה

אילוסטרציה shutterstock
קייטנות בחיפה

בשל מזג האוויר הסוער שפוקד את האזור וצפוי להמשך בימים הקרובים, משרד הבריאות ממליץ לאוכלוסיית הקשישים וכן להורים לתינוקות ולילדים צעירים, לנקוט  במספר פעולות חשובות על מנת לצמצם את נזקי הקור.

ידוע כי לקור יש השפעה על גוף האדם, ובגיל המבוגר קיימת סכנה מוגברת להיפגעות  בין היתר כתוצאה ממצב של ירידת חום הגוף (היפותרמיה), בו טמפרטורת הגוף יורדת ל- 35 מעלות (טמפרטורת גוף תקינה היא  37 מעלות בקירוב).

קניון שער הצפון – מתחלף – רחב

בנוסף, בגיל המבוגר קיים שילוב של גורמים גופניים (פיזיולוגיים) והתנהגותיים וסביבתיים המעמידים את הקשישים בסיכון מוגבר לקור:  

קשישים חשים פחות את הקור בסביבתם, כי בזקנה – היכולת לאזן (לווסת) את חום הגוף פוחתת. חלק גדול מהקשישים נמצאים במצב תזונתי ירוד, ובכך הם הופכים לפגיעים יותר לקור. הם נוטים לשתייה מועטה מדי ולהתייבשות – גם בחורף.   

הקשיש עלול לשהות בחוסר תנועה בבית, חוסר לבוש נאות בבית ובחוץ, ויש נטייה לחמם פחות את הבית כדי לחסוך בהוצאות החימום. יש קשישים רבים שוהים בביתם לבדם, לפחות חלק משעות היום. במחלה זיהומית בגיל המבוגר – לעתים הסימן הראשון הוא  דווקא ירידת חום הגוף (להיפך מהתגובה באנשים צעירים יותר).

הסיכון לירידת חום הגוף קיים גם בירידה קלה בלבד של טמפרטורת הסביבה. כך שככל שיש לקשיש יותר גורמי סיכון אישיים וסביבתיים – הסכנה הולכת וגדלה.

 איזה דרכים קיימות למניעת פגיעת קור:
  • חימום נאות- חימום הבית בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות בקירוב, שאינה פחותה מ- 21 מעלות.  מומלץ להעזר במד חום למדידת טמפרטורת החדר.    
  • יש לדאוג ללחות האויר בחדר, כדי להימנע מאויר יבש.
  • יש לדאוג לאטימה נאותה של פתחי הבית (חלונות, דלתות וכו’).
  • יש לבדוק את בטיחות התנורים בדירה – תוך הסתייעות בבני משפחה ואנשי מקצוע.
  • יש לעקוב אחר תחזיות מזג האוויר ולהיערך בהתאם.
  • להקפיד על לבוש חם. 
  לשמור על הרגלי בריאות:
  • יש לשתות בכמות מספקת ( 10 -8 כוסות שתייה ליום ) – גם ללא תחושת צמא!  (באדם בוגר מדובר ב- 10 -8 כוסות שתייה ליום) אלא אם יש מגבלה רפואית מפורשת.
  • להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול.
  • יש להקפיד על ארוחות קלות יחסית לעתים קרובות ( 5-6 ביום) ולהימנע מארוחות כבדות.
  •  שתיה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף.  
  • בעת השהות בבית – יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי להגדיל את זרימת הדם ואת חום הגוף.
מקרים בהם יש להתייעץ עם הרופא המטפל:
  • לגבי נטילת תרופות שעלולות להגביר את הרגישות לקור. (כמו תרופות שמשפיעות על מצב העירנות, תרופות שינה, תרופות נגד דכאון, תרופות מסוימות נגד כאבים ועוד).
  • לגבי מצבי בריאות שעלולים להגביר סיכון זה. (כמו במחלות לב, בהן הקור יוצר עומס-יתר על תפקוד הלב, מחלות ריאה, באנשים עם ירידה קוגניטיבית/דמנציה שמתקשים לטפל בעצמם ועוד).
  • ובנוסף, לגבי קשישים המתגוררים לבד:  יש לשמור על קשר ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים – לפחות פעם ביום.
 כיצד מבקר יכול לזהות אצל קשיש ירידה בחום הגוף (היפותרמיה)?

ניתן לראות שהבית קר והקשיש ירוד בפעילותו יותר מהרגיל.

עם זאת, בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף – עלול להיות קושי בזיהוי הבעיה:

  • הקשיש הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור!
  • מדידת חום במדחום הביתי עלולה לא לזהות את הבעיה –היות והוא מיועד למדוד עלית חום!!
  • אם יש חשד לירידת חום הגוף (היפותרמיה), על סמך מגע עור קר, שינוי בצבע העור, ירידה בעירנות, מצב בלבולי, שינויי בנשימה ועוד –  יש להזעיק מיד עזרה רפואית. 

                                                                                                                                                                                           

 

הרב יהוד גינזבורג אתך המעגלי החיים – WB

הגב לכתבה

אורח: כתובת האימייל שלך לא תפורסם • ניתן להירשם לאתר כאן למעלה ואז התגובה מאושרת באופן מיידי.

קייטנות בחיפה
קייטנות בחיפה
משתלות יגור – רחב
הרב יהוד גינזבורג אתך המעגלי החיים – WB
האקדמית גורדון – הרשמה – רחב
עיריית חיפה – רחב
הרב יהוד גינזבורג אתך המעגלי החיים – WB

הרב יהוד גינזבורג אתך המעגלי החיים – WB