באנר החברה הכלכלית 171124
באנר גורדון 240624
באנר טירת כרמל
באנר מוזאוני חיפה 021224
באנר חזית הים רחב
באנר החברה הכלכלית 171124
כללית סדנאות רחב
באנר מנו 131224
באנר קריית ביאליק 251124
באנר מוזאוני חיפה 021224
כללית סדנאות רחב
באנר 081224
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

אסטרטגיות הישרדות בעולם הפרפרים

המינוח "שרשרת המזון" נשמע תמים וקל לעיכול... אלא שבפועל...

זיכרונות בת גלים של פעם • שובב עם לב זהב – סיפורם של שמוליק ופנינה כהן

בנימה אישית לפני כשלושה עשורים, זומנתי לישיבה רבת משתתפים בת"א,...

פרח השבוע • כרכום חורפי

הקדמה הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

הבית הראשון ברחוב הראשי של המושבה הגרמנית בחיפה • בית משפחת קלר

הבית הראשון ברחוב הכרמל, רחובה הראשי של המושבה הגרמנית...

המשמעות של כל זה: "עליך להתיר את קיומה של האפשרות שאינך צודק לגמרי"

ניסיתי לחשוב על קבוע בחיי, משהו שאני יודעת בוודאות...

1,036 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בחיפה

1,036 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בחיפה, 38 נהרגו ו-193 נפצעו קשה, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. הנתונים מתפרסמים לרגל יום הקשיש הבין הלאומי שמצוין היום 1 באוקטובר.

מעל 15,000 קשישים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2007-2016) בתחום העירוני,  1,500 בכל שנה בממוצע.  448 קשישים נהרגו  בעשור האחרון ובממוצע כ-45 נהרגים בכל שנה והרוג כל שבוע ו- 2,320 קשישים נפצעו קשה בעשור האחרון, 232 בממוצע בכל שנה. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. הנתונים מתפרסמים לרגל יום הקשיש הבין הלאומי החל ב-1 באוקטובר.

אילוסטרציה – shutterstock

 

חיפה במקום השלישי בטבלה

 

באיזה עיר נפגעו הכי הרבה קשישים בתאונות דרכים בעשור הראשון?

  • 2,243 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בתל אביב-יפו, 42 נהרגו ו-328 נפצעו קשה.
  • 1,278 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בירושלים, 30 נהרגו ו-317 נפצעו קשה.
  • 1,036 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון  בחיפה, 38 נהרגו ו-193 נפצעו קשה.
  • 727 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרוןבחולון, 20 נהרגו ו-96 נפצעו קשה.
  • 678 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בפתח תקוה, 19 נהרגו ו-64 נפצעו קשה.
  • 616 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון ברמת גן, 16 נהרגו ו-103 נפצעו קשה.
  • 585 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בבאר שבע, 19 נהרגו ו-57 נפצעו קשה.
  • 559 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בנתניה,17 נהרגו ו-52 נפצעו קשה.
  • 555 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בבת ים, 15 נהרגו ו-94 נפצעו קשה.
  • 490 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון באשדוד,31 נהרגו ו-61 נפצעו קשה.

 

 

בעמותת אור ירוק אומרים, כי למרות שמספרם של הקשישים באוכלוסייה נאמד בכ-10%, שיעורם במצבת ההרוגים בתאונות דרכים הוא יותר מכפול ונאמד בכ-25%. על פי נתוני עמותת אור ירוק 70 קשישים (65+) נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים (כולל גם את הכבישים הבינעירוניים) כאשר יותר ממחציתם (38) נהרגו כהולכי רגל.

הסיבות שקשישים הם יותר פגיעים

עוד מציינים בעמותה, הקשישים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד מכמה סיבות: פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שגילם מתקדם יותר, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות שלהם. צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות ומקשות עליהם להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה שלהם מתארכים, כוח השרירים שלהם נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה. במחקר שנערך עבור עמותת אור ירוק על-ידי ד"ר קובי פלג, עלה כי השרידות של קשישים לאחר שנפצעו חמורה ביותר והיא הקיצונית ביותר מבין כל קבוצות האוכלוסייה. מבין הפצועים שנפטרו, הקשישים מהווים 11.2%, זאת כאשר הממוצע בקרב כל האוכלוסייה עומד על 4.3% – נתון הגדול פי 2.6 משאר מקרי הפטירה. גם במקרה של שיקום, משך הזמן גדול משמעותית, וגם בפציעות קלות יחסית הגורמות לשבר בלבד, מדובר בנזקים נמשכים, בירידה ביכולת הפיזית ובהשפעה נפשית קשה.

פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים

המציאות מחייבת אותנו במציאת פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. עלינו להתאים את תשתיות הדרך שלנו לנוכחותם ההולכת וגוברת של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים.

ואולם המציאות הזו, ככל שהיא מדממת מבחינת הקשישים, היא אינה מורכבת כלל. למעשה, הפתרון לבעיה קל למדי. במספר פעולות פשוטות, אותן חובה על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לנקוט, ניתן להציל חיים רבים. חייבים לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם קשישים רבים באמצעות התקנת להתקין פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהן הם מוצבים. באותם אזורים, בהם הצפי לנוכחות קשישים גבוה, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה. צעד מתבקש נוסף: לרכז את הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.

מנכ"ל עמותת אור ירוק: " הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתחיל להתחשב גם באוכלוסיית האזרחים הוותיקים וביחד עם הרשויות המקומיות יקדמו התקנת פסי האטה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש, קופות חולים ובמקביל, ידאגו להאריך את משך האור הירוק ברמזורים של הולכי הרגל. מדובר בהוצאה כספית קטנה שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".

 

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

סמר עודה - כרנתינג'י
סמר עודה - כרנתינג'י
עיתונאית בצוות הכתבים של האתר חי פה • כתבת מוניציפלית, פלילים, סביבה ובריאות צרו קשר עם סמר באימייל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

כל הכתבות בחי פֹה

התלמידים אפו עוגיות וחילקו לחיילים בתחנת הרכבת בחיפה • "מרגש לראות את הגיבורים שלנו מחייכים"

(חי פה) - אירוע מרגש התקיים היום, חמישי 12/12/24, בתחנת האוטובוס והרכבת חוף הכרמל. תלמידי כיתה ז'2 מבית הספר בסמת החדש בחיפה, בליווי המחנכת...

פלורה ונעמי מחיפה מבשלות, סורגות ודואגות לחיילים ששומרים עלינו בחזית • גם אתם יכולים

(חי פה) – שנה ושלושה חודשים חלפו מאז פרצה המלחמה, החזיתות מתרחבות והחיילים עדיין מוצבים בדרום ובצפון. בזמן שפעילות התנדבותית של רבים דעכה, שתי...

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה מציין את שנתו ה-40 • הפתיחה: 31/12/24

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה חוגג את שנתו ה-40 ויתקיים בין התאריכים 31/12/24-11/1/2 ○ פורמט חדש לתחרות הקולנוע הישראלי פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, יציג, כמדי...

פנסי הרחוב תקולים, הכיכר חשוכה והשהיה בה לא נעימה • מה קורה עם תאורת הרחוב בחיפה?

(חי פה) - כיכר פריז בחיפה, המפורסמת בפנסי התאורה הפריזאיים הייחודיים שלה, מוארת באופן חלקי בלבד כשרבים מאותם פנסים מיוחדים, שנתרמו ע"י עיריית פריז,...

המנהרות נפתחו לתנועה לאחר שנסגרו בשל תאונת דרכים • עדכון

יום חמישי | עדכון לשעה 14:20 - מנהרות הכרמל נפתחו מחדש לתנועה הידיעה המקורית - יום ה' 12/1224, 13:15 (חי פה) - מנהרות הכרמל חסומות...