1,036 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בחיפה, 38 נהרגו ו-193 נפצעו קשה, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. הנתונים מתפרסמים לרגל יום הקשיש הבין הלאומי שמצוין היום 1 באוקטובר.
מעל 15,000 קשישים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2007-2016) בתחום העירוני, 1,500 בכל שנה בממוצע. 448 קשישים נהרגו בעשור האחרון ובממוצע כ-45 נהרגים בכל שנה והרוג כל שבוע ו- 2,320 קשישים נפצעו קשה בעשור האחרון, 232 בממוצע בכל שנה. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. הנתונים מתפרסמים לרגל יום הקשיש הבין הלאומי החל ב-1 באוקטובר.
חיפה במקום השלישי בטבלה
באיזה עיר נפגעו הכי הרבה קשישים בתאונות דרכים בעשור הראשון?
- 2,243 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בתל אביב-יפו, 42 נהרגו ו-328 נפצעו קשה.
- 1,278 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בירושלים, 30 נהרגו ו-317 נפצעו קשה.
- 1,036 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בחיפה, 38 נהרגו ו-193 נפצעו קשה.
- 727 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרוןבחולון, 20 נהרגו ו-96 נפצעו קשה.
- 678 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בפתח תקוה, 19 נהרגו ו-64 נפצעו קשה.
- 616 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון ברמת גן, 16 נהרגו ו-103 נפצעו קשה.
- 585 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בבאר שבע, 19 נהרגו ו-57 נפצעו קשה.
- 559 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בנתניה,17 נהרגו ו-52 נפצעו קשה.
- 555 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בבת ים, 15 נהרגו ו-94 נפצעו קשה.
- 490 קשישים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון באשדוד,31 נהרגו ו-61 נפצעו קשה.
בעמותת אור ירוק אומרים, כי למרות שמספרם של הקשישים באוכלוסייה נאמד בכ-10%, שיעורם במצבת ההרוגים בתאונות דרכים הוא יותר מכפול ונאמד בכ-25%. על פי נתוני עמותת אור ירוק 70 קשישים (65+) נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים (כולל גם את הכבישים הבינעירוניים) כאשר יותר ממחציתם (38) נהרגו כהולכי רגל.
הסיבות שקשישים הם יותר פגיעים
עוד מציינים בעמותה, הקשישים הם אוכלוסייה פגיעה במיוחד מכמה סיבות: פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שגילם מתקדם יותר, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות שלהם. צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות ומקשות עליהם להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה שלהם מתארכים, כוח השרירים שלהם נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה. במחקר שנערך עבור עמותת אור ירוק על-ידי ד"ר קובי פלג, עלה כי השרידות של קשישים לאחר שנפצעו חמורה ביותר והיא הקיצונית ביותר מבין כל קבוצות האוכלוסייה. מבין הפצועים שנפטרו, הקשישים מהווים 11.2%, זאת כאשר הממוצע בקרב כל האוכלוסייה עומד על 4.3% – נתון הגדול פי 2.6 משאר מקרי הפטירה. גם במקרה של שיקום, משך הזמן גדול משמעותית, וגם בפציעות קלות יחסית הגורמות לשבר בלבד, מדובר בנזקים נמשכים, בירידה ביכולת הפיזית ובהשפעה נפשית קשה.
פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים
המציאות מחייבת אותנו במציאת פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. עלינו להתאים את תשתיות הדרך שלנו לנוכחותם ההולכת וגוברת של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים.
ואולם המציאות הזו, ככל שהיא מדממת מבחינת הקשישים, היא אינה מורכבת כלל. למעשה, הפתרון לבעיה קל למדי. במספר פעולות פשוטות, אותן חובה על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לנקוט, ניתן להציל חיים רבים. חייבים לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם קשישים רבים באמצעות התקנת להתקין פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהן הם מוצבים. באותם אזורים, בהם הצפי לנוכחות קשישים גבוה, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה. צעד מתבקש נוסף: לרכז את הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.
מנכ"ל עמותת אור ירוק: " הגיע הזמן שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יתחיל להתחשב גם באוכלוסיית האזרחים הוותיקים וביחד עם הרשויות המקומיות יקדמו התקנת פסי האטה באזורים שיש בהם ריכוז גבוה של קשישים כמו בתי אבות, מרכזי יום לקשיש, קופות חולים ובמקביל, ידאגו להאריך את משך האור הירוק ברמזורים של הולכי הרגל. מדובר בהוצאה כספית קטנה שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".