הקופה הציבורית של עיריית חיפה היא קופה מדולדלת למדיי. במצב כזה מנהיגות אחראית נדרשת לקבל החלטות לא פשוטות. אם ההחלטה היא ללכת בדרך הקשה אז צריך לחשוב בצורה יצירתית, חדשנית ולקחת בחשבון לא מעט סיכונים. אבל אם בוחרים בדרך הקלה ונטולת הסיכונים אז בוודאי שמימון הגירעונות יתבצע באמצעות שליחת יד ארוכה אל תוך ארנקי התושבים. הנהלת העיר חיפה בחרה ללכת בדרך הקלה. ראש העיר לא ויתרה על קיום הבטחות פוליטיות מהבחירות ואף הכריזה בראש חוצות על ביטול ההעלאה בארנונה בשנה זו. העניין הוא שאת החשבון עבור כל זה היא שלחה אל התושבים. אם היה במנהיגות של העיר משהו מהמעוף והחשיבה האחרת שהובטחה במהלך הבחירות אז כבר היינו צריכים להיות עכשיו במקום אחר לגמרי.
לאור זאת נשאלת השאלה הבאה, אם נקבל לרגע את הגישה לפיה אין ברירה וחייבים למלא את הקופה הציבורית בכל דרך אזי האם ניתן לייצר גם במצב כזה הזדמנות עבור כל העיר? בוודאי שאפשר, רק צריך לדאוג לכך שהדברים יעשו מתוך הידברות ושקיפות המכוונים לניהול משא ומתן עם התושבים. התייחסות אל התושבים כאל לקוחות שבויים שישלמו פשוט כי אין להם ברירה מתאימה למציאות בה השלטון אטום. לאור זאת התגובה הציבורית לגזרות הכלכליות החד צדדיות לא אחרה לבוא. תושבי חיפה בהחלט הוכיחו שהם יודעים לפעול נגד החלטות רעות.
הפעולות הללו אמנם עדיין מאפיינות התנהגות של לובי צרכני אבל הן גם הגדירו גבול ברור בתוך מערכת היחסים עם ראש העיר החדשה. הצעד הבא הוא להבהיר לנבחרינו שהתושבים לא רוצים להיות לובי צרכני הפועל נגד ההנהלה בה הם בחרו. התושבים מעוניינים בשיח מהותי ומשתף אשר יאפשר להנהלה לפעול לשיפור איכות חייהם מבלי להעלות את יוקר המחיה.
הנחות לציבור ה"צרכנים":
הציבור הצליח לדחוק את ראש העיר מהחלטתה לגבות דמי חנייה בחופי הים, אבל לא נראה שהתקליט התהפך שם עד סוף. במקום שהנהלת העיר תנצל את המעורבות הציבורית שנוצרה בכדי לייצר הזדמנות לשיח עמוק ומהותי, התפנתה העירייה דווקא להעמקת השיח הצרכני. לאור זאת תושבי חיפה עתידים להפוך בעתיד הנראה לעין למועדון לקוחות בזכות הנפקת כרטיסי תושב. אמנם מדובר ברעיון טוב אבל אופן השימוש בו עשוי להיות מוטעה. הרי מה יותר פופולרי מתיבול השיח עם התושבים במונחים כמו הנחות, הטבות ומבצעים?
תקציב עירוני ותכנון ארוך טווח:
צריך לחשוב במושגים ארוכי טווח על מנת לתעל את המוטיבציה של התושבים ממאבק מוצדק לתהליך שממנו ירוויחו כולם. בימים אלה מתחילה העבודה על תכנית העבודה והתקציב העירוני לשנת 2020. מכיוון שביטול העלאת הארנונה ב-2019 הכניס את העירייה לסחרור של העלאת דמי השירותים בעיר אז אולי כדאי לפעול הפעם אחרת. ראשית אנחנו יודעים ששיעור העלאת הארנונה ב-2020 יהיה 2.58%. זהו שיעור גבוה לכל הדעות, ואני בטוח שתושבי חיפה לא יהיו רגועים לאור החלטה נוספת של הנהלת העיר על ביטול ההעלאה הזו. לכן כדאי לנסות ולהפוך את מצב החירום הכלכלי בו העיר נתונה להזדמנות. ומכיוון שכבר למדנו שההסתגרות בדלת אמות והיעדר השיח עם הציבור יוצר מתח מיותר אז פה בדיוק צריך גם להתחיל השינוי.
שקיפות ושיתוף ציבור:
ניתן לייצר תהליך בו העיר כולה תתמודד עם המשבר ביחד. הדבר ידרוש שקיפות מרבית, שיתוף מלא של הקהילות והקבוצות השונות בחיפה והרבה מאוד אנרגיה, אבל הרווח העתידי יהיה שווה את זה. הרי מה יותר טוב מנטילת אחריות משותפת על גזרות תקציביות לאור תכנון אסטרטגי משותף? ורק כדי להפחית את סף החרדה הפוליטי, אציין שראש העיר התיישבה על כסאה רק לפני כמה חודשים. לדעתי איש לא יחשוב עליה דברים לא טובים באם תפנה אל התושבים על מנת לגייסם להתמודדות משותפת עם המצב הכלכלי הקשה של חיפה.
כתבה פופוליסטית..כל העולם נלחם על להביא חברות הי טק ותעסוקה זה מלחמה מודרנית. אין פתרון זריז כאן ומצב בחיפה לא גרוע. חייבים לצמצם הוצאות מנופחות ולא לפחד מקומץ פופוליסטים שלא יהיו מרוצים אף פעם..
אני לא יודע במה יש לך תואר של דר ,אבל בטוח בדבר אחד אתה מעלה נקודות מחשה מעניינות.למען הגיחוי בנאות אני סגן ומ"מ ראש העיר לשעבר בטירת כרמל וכיום חסר מועצת העיר מחזיק תיק נוער צעירים ותיירות .כן מרעל לתת לראש העיר זמן וזאת אני אומר כבעל ניסיון מוניצפלי של 30 שנה ,על מנת שהמחשבה והרעיונות יצאו לפועל יש להקים שולחן כ
עגולשל ראשי הערים חיפה,טמרת גרמל,ומוא"ז חוך כרמל,לדיון רציני בנושא תחבורה במבואות הדרומיים,כבר היום ישנם פקקי ענק ,ובעיקא במשחקים שנערכים בסמי עופר,לפני למעלה מחודש אאעה תאונת דרכים שחייבה את כולנו להגיע לעתלית ויטת כרמל דרך כביש 2.היום צריך כבר להקדים את כביש 11 כוול תיכנון הקו המזרחי של המטרונית שיקל ויפתור חלק עיקאי של העומס,מה עם חיבור לכביש 2 מה עם חיבור לחוף הים ? האם תושי טירת כאמל צריכים לדלם חנייה בחופי חיפה? או אוליי אפשר למצוא מודל של הארכת החוף הנהדר בעוד 2 ק"מ לרווחת כלל הציבור ? מה עם צוכנית אב לתיירות ? מדוע עמותת כרמלים של חוף הכרמל לא עוש סינכרון עם אפת"ח עמותת התיירות של חיפה? זה הזמן לשהת קליש טל ואבחף ולהתחיל לדבר !!!!.ויפה שעה אחת קודם.לטובת תושהי כל האיזור .
רצוי להקפיד על כתיבה נכונה.
חבל שהכותב הנ"ל בחיים לא קרא את תקציב העירייה של השנה או שום דוח כספי אחד שלה. הוא יוצא מנקודת הנחה שעליה מתבסס כל המאמר על כך שהוויתור על הארנונה "הכניס את העירייה לסחרור של העלאת דמי השירותים בעיר", למרות שאם היה טורח שנייה לבדוק היה מגלה שתקציב השנה עלה ב-95 מיליון ש"ח, הכי הרבה בשנים האחרונות.
אבל עולה מכולם המשפט: "אני בטוח שתושבי חיפה לא יהיו רגועים לאור החלטה נוספת של הנהלת העיר על ביטול ההעלאה נוספת בארנונה". כן, מי יעלה על הדעת שאפשר להתייעל ולקצץ בשומנים ועדיין לתת אותם שירותים. כנראה הוא היה מתבכיין גם בפני עיריית ראשל"צ שהורידה את הארנונה בעירה ב-10% תוך שנים. לא ברור מאיפה הביטחון שלו, בטוח שלא מידיעה.
אלון גרינפלד – הוא טוקבקיסט מוכשר של ד״ר עינת קליש. מוכשר רק כטוקבקיסט ולא הבין את הנקרא.
איפה היצירתיות שהיא הבטיחה, רעיונות להביא תיירים, צעירים, כוח עבודה – מהמילה יצירה ולא גריעה.
הוא טוען שיש לקחת סיכון ולהמר, להיכנס לכיס התושבים בעקיפין, לגזור גזרות שרירותיות כמו מליון שקל דוחות בשבוע….בוא נעצור פה. כי זה מביך אפילו אותי שבחרתי בה.
במילה אחת – מצג שווא, קמפיין שקרי מעולה !, עירייה אנושית עלק…לך לך תקרא את הדרכון שכתבתם וחילקתם לנו.
מצטער אין לי שום קשר לדרכון, אפילו מעולם לא קראתי אותו.
רק לידיעתך בתקופת יהב ההכנסות של העירייה מדוחות חנייה כמעט הכפילו את עצמם מ-20.2 מלש"ח ב-2012 עד 38.3 מלש"ח ב-2016. איפה היה רושם המאמר אז? היה חסר איזה מאמר מופרך שיקשר בין העלייה בקנסות לאי עליית הארנונה, למרות שדווקא אז יהב העלה את הארנונה פעמיים באופן חריג. אז לזכותו אפשר לומר שהוא מבסוט מזה שהארנונה לעסקים בחיפה עלתה בשיעור הכי חד בארץ.
דוחות חנייה הם גזרות שרירותיות ?! שמע עצה, תחנה כחוק ולא תקבל דוח שרירותי.
הנהגת העיר רוצה למצוץ את כספנו, במקום להביא לכאן מעסיקים איכותיים, שישלמו גם ארנונה וגם שכר הוגן.
תעשיות ירוקות ומתקדמות שמתאימות לבוגרי האוניברסיטה והטכניון לא מעניינות את סגן ראש העיר ואת ראש העיר – את זאת ראינו בראיון עם סגן ראש העיר צוק עצמו. הוא משאיר אותן ליקנעם וטירת כרמל.
בחיפה הם רוצים תעשיית תיירות עם משרות בשכר נמוך לטובת צליינים קמצנים.
בדיוק כאן קבור הכלב.
זו הנקודה אותה לא הצלחתי להבין בעודי קוראת שוב ושוב את הדרכון שהוציאה לתושבים טרום בחירות.
איך פועל ארגון כזה ללא תכנון , ללא חשיבה היקפית, ללא אנשי מקצוע המוכשרים להובלת שינויים ותהליכים ברשויות בכלל ובארגונים בפרט ואיך עיניים רבות סומות כל כך לקרוא את הלוך הרוחות בעיר.
מרגע לרגע מתברר שאין מספיק אנשים מקצועיים בעיריית חיפה שניתן לעשות שינוי לאור הגרעון של מליארד שקל שהשאיר יהב ואנשיו הפיונים. הדרכון שאת קוראת ותקראי עוד רבות הינה תוכנית רב שנתית שבחלקה החלה לצאת עפ"י תכנון חדש רק ללא כסף. אני מקווה שלקראת שנת התקציב הבאה יהיה לנו התושבים קל יותר להבין את המהלכים לאור הבור הענק בתקציב.