התאריך האחרון לשיווק המוצר עבר? אז מה!
אנחנו נוהגים להשליך לפח כמויות גדולות של מזון, רק בגלל שתאריך התפוגה עבר. האם כך זה צריך להיות, האם תאריך התפוגה הוא זה שקובע? מסתבר שלא כל כך.
בכתבה שפורסמה ב-BBC, השתתפה פרופ' ליזה אקרלי, מומחית לבריאות סביבתית מאוניברסיטת סלפורד שבאנגליה. הכתבה, שפורסמה תחת השם "תאריך אחרון לשיווק – הפרנויה", סקרה מוצרי מזון שונים וקבעה מהו תאריך התפוגה האמיתי שלהם ומתי אינם ראויים עוד למאכל.
ככלל, מומלץ לסמוך על חוש הריח יותר מאשר על התאריך המוטבע על האריזה. זה נכון, אגב, לשני המקרים: לטוב ולרע.
לדברי פרופ' אקרלי, על מנת שלא תיקחו סיכונים מיותרים, קחו בחשבון את הנתונים הבאים בנוסף לבדיקת הריח שתערכו.
עוף – יכול להיות כשיר לאכילה במידה ועבר את מבחן הריח, גם יומיים אחרי תאריך התפוגה.
חלב – יכול להחזיק מעמד יומיים נוספים לאחר שעבר תאריך התפוגה. תזכרו לבדוק את הריח ושאין בו גושים.
גבינה צהובה – בכלי סגור, יכולה להחזיק גם שבועיים אחרי תאריך התפוגה.
יוגורט – יכול להיות טוב למאכל חודש נוסף לאחר שעבר תאריך התפוגה. כאן למבחן הריח אין כל-כך חשיבות כיוון שהיוגורט חמוץ בכל מקרה.
קמח, סוכר, אורז ופסטה – יכולים להחזיק מעמד 10 שנים אחרי תאריך התפוגה, בתנאי שהם נשמרים באריזה סגורה וללא לחות.
ריבה ודבש – לא מתקלקלים לעולם, בתנאי שהם נשמרים נקיים, כלומר ללא לכלוכים חיצוניים.
מומלץ מאוד לא להכניס כלים מלוכלים או כלים שנעשה בהם שימוש, למזונות שונים כדי למנוע זיהום שיכול להיווצר גם לפני שעבר תאריך התפוגה
לתשומת לב כל משליכי המזון , וכוונתי בעיקר לדור הצעיר הפזרן והבזבזן.
תיזכרו מה עשינו בימים שבהם לא רשמו על מצרכי המזון תאריך תפוגה-
פשוט השתמשנו בחוש הריח והטעם.השתדלנו לא לזרוק מזון.
כדאי שתכניסו את זה טוב טוב לראש – לאוכל מקולקל יש ריח לא והוא לא טעים אבל פג תוקף זה לא קשור לענין זו דרך לעשות עלינו עוטד כסף ( במקור הוא נועד למסדרי המקררים בסופר)