השמנים הטובים • ארומתרפיה לשיפור האנרגיה בזמן המלחמה

בימים בהם המתח גבוה, המצב הביטחוני לא יציב, המצב הכלכלי מתערער וחלק ממערכות היחסים נטענות באנרגיות פחות נוחות, כדאי שיהיו אתנו בקבוק או שניים של שמן אתרי להרגעה ולאיזון. שמנים שמשו עוד מהזמן העתיק לריפוי, להתעוררות ולהרגעה. הם מופקים מצמחים, ולאורך ההיסטריה היו חלק מארגז התרופות כמו גם ארגז הטיפוח של בני האדם.

האפליקציה של חי פֹּה…

שמנים בארגז התרופות הטבעיות

שמואל משח את דוד למלך כנראה בעזרת שמנים ריחניים. שמנים שומשו בבית המקדש, אצל הפרעונים במצרים העתיקה, אצל היוונים, הרומאים וגם בארצות המזרח. כלים עתיקים עם חותם של שמן לבונה, שמן מנטה, שמן זית ושמן קינמון נמצאו באתרים היסטוריים וכנראה שמשו לקדושה וטיהור.

בשנים האחרונות העיריות והמועצות המקומיות החלו לשתול בגינות הציבוריות צמחי מרפא ומאכל. אפשר למצוא שם לבנדר, רוזמרין, לימונית, גרניום לימוני, ואחרים. ומסתבר שהצמחים שבגינה יכולים להיות עזרים מצוינים להרגעת מתח ולשיפור איכות החיים. מחלקם מייצרים שמנים להרחה ולמריחה, ואת חלקם אפשר להוסיף למזון.

להריח, למרוח ולהרגיש את הארומה

הטיפול בשמנים נקרא ארומתרפיה. ארגז הטיפול של הרפואה המשלימה נותן מקום של כבוד לשמנים האתריים. בנוסף לריח הנעים שנישא מהשמנים, הם משמשים בעולם היופי וכן להרגעה, שיפור מצב הרוח וחיזוק האנרגיה החיובית בזמנים מתוחים.

השמנים משפיעים דרך הריח שלהם – כאשר אנו מריחים את ריח השמן אנו למעשה שואפים את החלקיקים הנעים באוויר וסופגים אותם דרך הנשימה, ודרך שניה להשפעה היא דרך העור, בעיסוי או מריחה. שמן אתרי הוא חומר הקיים באופן טבעי בצמחים ובפרחים.

לא כל השמנים מותרים למריחה ישירה על העור ולא כולם טובים לבליעה, אך הם משמשים לעיסוי כאשר הם מדוללים בשמן נושא שמותר למגע עם העור. אז רגע לפני שהולכים לתרופות הרגעה ולכימיה הקוסמטית, כדאי להיוועץ עם אנשי מקצוע בתחום השמנים האתריים ולבדוק אם יש משהו שיכול לעזור.

נגד דיכאון – שמן לבונה

שמן אתרי לבונה, המוכר יותר בשמו שמן פרנקנסנס, נפלא ליצירת אנרגיה של רוגע ושלווה. הוא מוריד תדר של חרדה, עוזר להרגיש חוויית חוסן ושלווה, עוזר לשקם תשישות ודיכאון, מוריד מתח עצבי ומעודד ייצור של סרוטונין, אותו הורמון שעוזר למצב הרוח שלנו להשתפר. מיצוי השמן מעץ הלבונה מכיל כמות קטנה של חומר נוגד דיכאון המצוי בצמחים נוספים. לאחר בדיקת אלרגיה, ובהסכמה של מטפל מקצועי, טיפה אחת של שמן אתרי טהור לבונה מתחת ללשון בבוקר ובערב יכולה לעזור לשקט הנפשי.

כתבות נוספות בחי פֹּה - חדשות חיפה:

לחיטוי וטיהור – שמן לבנדר

לפני מספר שנים הייתי בסין. זה היה חורף הצטננתי מעט. המדריך הסיני הביא לי בקבוק עם שמן שהיה מעורב לבנדר ואקליפטוס. הוא אמר שכדאי שאריח את השמן כל כמה שארצה, והבטיח שזה יקל על הנשימה. ואכן כך היה. שמן לבנדר בעל ריח עדין אך טווח הפעולות שלו רחב. הוא עוזר לחיטוי, נוגד דלקות ונוגד פטריות, טוב על כוויות עור ובעל השפעה מרגיעה.

לבנדר עוזר להפחתה של התקפי מיגרנה, לשחרור כאבי מחזור ולהרפיית שרירים תפוסים, מועיל לשחרור מתח גם ממערכת העיכול. לאחר בדיקת אלרגיה, ניתן למרוח כמות קטנה של שמן לבנדר ישירות על העור. בעולם המיסטיקה אומרים ששמן לבנדר טוב גם לטיהור ולשחרור חסימות אנרגטיות.

לא כדאי למרוח שמן אקליפטוס ישירות על העור. הוא עוצמתי ויכול לעשות גירוי. אך בהרחה הוא עוזר לשחרור ליחה ולהקלה על הנשימה. הריח שלו חריף מעט אך כמה טיפות בקצות הכרית יכולות לעזור לשינה להיות רגועה יותר ולנשימה נקיה יותר.

האפליקציה של חי פֹּה – להורדה כאן…

מחקרים תומכים בשימוש בשמנים

שמנים יכולים לסייע בהרגעה והקלה גם של מצב הרוח ושל התחושה הכללית. מחקר שנעשה על ההשפעה של שמן לבנדר על מתח רגשי ועל פעילות המוח גילה כי הריח של השמן משפיע על מערכת העצבים ומשפר את מצב הרוח. מחקר אחר שנעשה על שמן פטשולי גילה כי הוא משפיע על המוח ועל מערכת העצבים, כמרגיע ומשפר תפקודים.

מחקר על שמן לימון גילה כי הוא מסייע בהפחתת בחילות והקאות בזמן היריון. מחקר על שמש קמומיל (בבונג) מצא כי הוא מפחית בחילות אחרי ניתוחים. מחקר על חרדת מבחנים אצל סטודנטים, מצא כי שימוש בשמן רוזמרין ושמן לבנדר מפחית את חשש המבחנים בקרב הסטודנטים.

שמני מרפא (צילום: תמי גולדשטיין)
שמני מרפא (צילום: תמי גולדשטיין)

2 טיפות לכף שמן נושא

כדאי כמובן להשתמש בשמנים מחומרים טבעיים, איכותיות וממקור ידוע, ללא תוספת של חומרים שאינן טבעיים. את רוב השמנים האתריים צריך לדלל בשמן נושא, כמו שמן קוקוס או שמן שקדים. ההנחיות המקובלות הן 2-3 טיפות שמש על כך כף שמן נושא. לפני שימוש כדי לעשות מבחן רגישות, למרוח מעט בנקודה על פני העור הגלוי ולוודא שלא נוצרת אדמומיות או גירוי במקום.

לא כל אדם אוהב ריחות, ולא תמיד אנחנו אוהבים את הריח שהאחר אוהב. לעתים נרגיש שהריח נעים, ובפעמים אחרות נחווה דחייה מהריח. יודעי דבר אומרים שאם הריח לא נעים לך, כדאי להתרחק, כי המשמעות היא שהגוף כמו גם הנשמה, לא רוצים כעת להיחשף לאיכויות שהשמן מביא גם אם אנשים אחרים באותו מעמד נהנים מהארומה.

שמן אשכולית – למניעת אכילה רגשית

המתח והלחצים הרגשיים שולחים רבים מאתנו לאכול יותר מאשר התכוונו, ובלי קשר לרעב. הרעב הרגשי הזה יכול להירגע בעזרת שמן אתרי אשכולית. יש לו תכונות מאזנות, וכאשר מטפטפים שתי טיפות על מפרק כף היד, הוא מרגיע, עוזר להוריד כאבי ראש ובחילות, ומרגיע רעב רגשי.

שמן אשכוליות עוזר לשפר תהליכי עיכול ומגביר תחושת שובע. בתהליך של שחרור עומס רגשי והשתחררות מהרגלי תזונה לא בריאים, אפשר לטפטף טיפה של שמן אשכוליות על הלשון פעם ביום. אפשר להוסיף לתהליך האיזון של אכילה רגשית גם שמן מנטה, או תה מנתה לצורך העניין. שמן מנטה מותר למריחה על העור, כמובן לאחר בדיקת רגישות, והוא עוזר להקל במגוון בעיות מעיים ועיכול.

להגברת הריכוז – שמן רוזמרין

צמח הרוזמרין גדל בהרבה שטחים ציבוריים. כאשר ממוללים עמה מהעלים, השמן פורץ ומדיף ריח חזק. הריח הזה בעל איכויות רבות. הוא משחרר מועקה, מחדש את הזרימה של האנרגיה החיובית, עוזר לריכוז ולמיקוד, ובעולמות המיסטיקה אומרים שהוא מגרש רוחות רעות. אפשר להוסיף שתיים שלוש טיפות לסלט, לבקבוק השמן שאתם משתמשים בו כדי לגוון את הטעם וליהנות מהיתרונות.

שמן עץ הסנדל יעזור לקרקע למי שמרגיש שמחשבותיו נודדות, ולכן יהיה טוב להריח משמן הסנדל לפני שמתכוננים למבחן או לפגישה חשובה בה רוצים להיות גם רגועים וגם מרוכזים.

לפזר את הריח במרחב

ישנם ריחות של צמחים ופרחים שגורמים לרוגע, לתחושת רווחה, שלווה או ערנות מאוזנת. כדי לפזר את הריחות אפשר להשתמש במבער – שמים כמה טיפות משמן של הצמח שאתם אוהבים, שמן ממקור טבעי, בכלי שיש בו מעט מים, ומדליקים נר מתחת לכלי. אפשר להשתמש בצמח עצמו אם יש לכם גישה לצמחי לבנדר, רוזמרין או לבונה,  או כל צמח אחר שמותר למאכל ואתם מרגישים שהריח שלו נעים לכם.

בזיליקום יעזור לחוות שפע ולהסיר דאגות וגרניום יעזור להוריד את רמת העצב ולהתחבר לשמחה. אפשר להשתמש בעלי נענע ומנטה, קליפות פרי הדר, עלי וורדים, פרחי בבונג או כל צמח לא רעיל שאתם מכירים ואוהבים את הריח שלו.

להרגיע את העור

העור בעיקר בפנים,  סובל מהמצב הרגשי בו נמצאים. המתח מגביר את הקמטוטים, הפרעות שינה ותזונה לקויה פוגעים בעור. אדם רגוע, שישן מספיק שעות ואוכל נכון לגופו. עושה מדיטציות וחושב חיובי, ייהנה מעור פנים טוב יותר מאדם מתוח ששנתו נודדת והוא סובל מאכילה רגשית. כדאי לעזור לעור להרגיש טוב יותר עם עצמו בעזרת שמנים אתריים.

לסיום, כמה טיפים על שמנים לטיפול בעור:

  • לעור יבש כדאי להוסיף שמן רוזמרין ושמן גרניום, כמו גם שמן בבונג (קמומיל). אפשר לטפטף טיפה או שתיים לתוך קרם בסיס ולמרוח על העור, כמובן לאחר בדיקת רגישות.
  • לעור שמן, שמנים אתריים לימון ושמן לבנדר יכולים לעזור.
  • שמן שושנה (רוז) וגרניום, טובים לכל סוגי העור, גם לעור רגיל שאינו יבש או שמן במיוחד.
  • לעור בעייתי אפשר להשתמש בשמנים מחטאים כמו עץ התה, לבנדר או שמן מרווה רפואית.
הגיבו כאן לכתבה

תגובה
  1. רפי רפאל - חסון. עיתונאי בכיר אמר/ה

    כתבה חשובה תמי גולדשטיין. שבת שלום ומבורך

הגיבו כאן לכתבה