פרסום בחי פה

עוד כותרות בחי פֹּה

חיפה עיר בטבע • אהבה לטבע מחברת עולים ותיקים וחדשים לחיפה ○ ענבל חן ברגב

בטבע כולם מרגישים שייכים

(חי פה בטבע) – הכתבה השבוע מוקדשת לעולים הוותיקים והחדשים, דוברי רוסית, שמתחברים לארץ ולעיר חיפה דרך עשייה אזרחית לניקוי ואדיות ושבילים. יוזמה מקומית של עולה ותיקה מצליחה לחבר את העולים שנקלטים בעירנו, לטבע. לצורך הכנת הכתבה בקשתי מאולגה נברוצקי לספר על היוזמה הייחודית ומעורבותם של חבריה בעשייה הנפלאה.

יום ניקיון פארק הקישון (צילום: אוליקה אליינקה)

פרויקט "Clean City – Israel"

אולגה נברוצקי, מיסדת פרויקט “Clean City Israel”:
"הפעילות הראשונה שלנו הוקדשה לניקיון שטח חוף הרחצה ואזור החפירות תל שקמונה, והתקיימה ב-13 ביוני 2020 והשתתפו בה מעל 40 מתנדבים, כולם עולים חדשים מרוסיה, אוקראינה ובלארוס. ההיענות הרבה אפשרה לנו לעשות בהמשך השנה עוד מבצעי ניקיון, בשכונת הדר, בחוף הסטודנטים, בפארק ראש מיה, בחפירות אתרי הקבורה בתל שקמונה, באתר סטלה מאריס ובמקומות אחרים.

אנחנו מפעילים את הפרויקט באמצעות קבוצות בפייסבוק ובטלגרם בשם “Clean City – Israel”. תושבי העיר פונים אלינו בקבוצות אלו ומציעים אתרים שנמצאים במצב מוזנח וזקוקים לניקיון.

זבל ואשפה בפארק הקישון (צילום: אוליקה אליינקה)

הסברה לעולים החדשים במקביל לפעולות ניקיון

עסקנו בעבודת הסברה בקרב העולים החדשים: הסברנו להם איך אפשר לפנות לעיריית חיפה באמצעות מוקד הטלפוני 106 בווטסאפ ולהתלונן על מצב הניקיון והתברואה במקומות הציבוריים. התחלנו לקבל תגובות וראינו ששירותי העירייה מגיבים על פניות הציבור ומבצעים עבודות ניקיון של אתרים בעייתיים, אולם הם לא פועלים באופן עקבי, לא תמיד ולא בכל מקום.

עם הזמן תדירות פעולות הניקיון שלנו ירדה, והתחלנו לארגן טיולים רגליים בוואדיות ולשלב אותם עם פעולות הניקיון, במידת הצורך. לקחנו איתנו כלים וניקינו שבילי תיירות ובנוסף אספנו גם זבל. אם מצאנו בדרך שלנו זבל מאתרי בניה, פנינו למוקד 106 ודרשנו לפנות אותו. לפעמים פניות כאלה הביאו פרי.

סטלה מאריס (צילום: אוליקה אליינקה)

פתגם רוסי עתיק

עליתי לישראל בשנת 2015 מהעיר אודסה שבאוקראינה. אני מנחת קבוצת "חדשות חיפה" בשפה הרוסית בטלגרם ומארגנת פרויקטים שונים לעולים חדשים בחיפה. ישראל היא ארץ יפה מאוד וחיפה עיר מדהימה. אני מאוד אוהבת את השילוב של טבע ושכונות העיר. אולם מייד שמתי לב שכמויות גדולות של זבל זרוקות מתחת רגלינו. אני חושבת שתושבי מדינת ישראל צריכים להתייחס בעדינות לארצנו הקטנטונת ולא לזרוק זבל איפה שבא להם. יש פתגם בשפה הרוסית: "מקום נקי זה לא מקום שבו מנקים היטב, זה מקום שבו לא זורקים את הזבל.

יום ניקיון פארק הקישון (צילום: אוליקה אליינקה)

מנקים את הבית

הרעיון להקים את פרויקט “Clean City Israel” נולד אצלי לאחר פעולה ראשונה לניקיון של חוף רחצה. באפליקציית הטלגרם קיים צ'אט של תושבי חיפה דוברי רוסית ובצ'אט הזה פעמים רבות אנשים התלוננו על כמויות גדולות של זבל בכל מקום. מישהו הציע ללכת לחוף רחצה ולנקות אותו ואני התנדבתי לארגן את הפעולה הזאת. מאז אנחנו מארגנים פעולות כאלה מפעם לפעם וגם משתתפים בפעילות כלל-ארצית שנתית בשם "מנקים את הבית".

להתחבר לארץ דרך הטבע

אלונה ויטה, עסקנית ציבור, עלתה לישראל לפני 3 שנים מסנט-פטרבורג: "השתתפות בפעולות אקולוגיות עוזרות לי להרגיש שייכות לארץ ולהרגיש את עצמי בבית ובבית תמיד רוצים לעשות שיפורים. פעמים רבות השתתפות בפעילויות כאלה משמשת עבורי תחליף לטיפול פסיכולוגי ולמסיבות עם חברים. אחרי השתתפות בפעילות כאלה אני מרגישה מאושרת ,הרגשת אושר וסיפוק מתוצאות העבודה שעשינו מלוות אותי זמן רב לאחר הפעילות וממלאות אותי באנרגיה חיובית."

מעונות גאולה (צילום: אוליקה אליינקה)

להתייחס לטבע בעדינות

ורוניקה קמנצבה וניקיטה וולודין: "עלינו לישראל לפני 3 חודשים מסנט-פטרבורג. החיים בישראל מוצאים חן בעינינו, אך שמנו לב שתושבים לא תמיד מתייחסים כאן בעדינות לטבע. כמויות גדולות של זבל ניתן לראות באתרי הטבע היפים ביותר ולפעמים סתם ברחובות העיר. לכן, שמחנו להצטרף, כשנודע לנו על פעולת ניקיון."

להגן על משאבי הטבע

יבגניה אזימובה, מייסדת פרויקט “Haifa_Interesno” (לוח אירועים עירוני בשפה הרוסית): "עליתי לישראל לפני שנתיים ממוסקבה. התנדבות בתחום אקולוגיה בשבילי זאת אהבה לעולם הסובב אותנו ותרומה אישית צנועה לשיפור המצב האקולוגי בעיר שלנו. הודות לפעילויות כאלה אנחנו רוצים להעביר מסר לאנשים, שבמשאבי הטבע צריך לא רק להשתמש, אלא, גם צריך להגן עליהם."

גן בנימין, הדר (צילום: אוליקה אליינקה)

לקבל בחזרה מהטבע

ליבי קוגן, סטודנטית למדעי המחשב בטכניון: "עליתי לפני 5 שנים מרוסיה במסגרת תוכנית גרעין צבר כדי להתגייס לצבא. אחרי השחרור עברתי לגור בחיפה וכמעט ישר התחילו סגרים. ראיתי בקבוצה מקומית התכתבויות בן אנשים שהתלוננו על רמת ניקיון בעיר ואמרתי שבמקום להתבכיין צריך לצאת לנקות. מאז עשינו כמה אירועים גדולים במקומות היסטוריים כמו ראש מיה והשקענו הרבה בניקיון חופים מזפת. במהלך האירועים חיזקתי יחסים במשפחה וגם הכרתי אנשים מדהימים."

ענבל חן ברגב
ענבל, מורה ועו"ד , מייסדת קבוצת "בשבילי חיפה" בפייסבוק המחברת טבע חיפאי וקהילה מקומית. פועלת להעלאת המודעות לטבע העירוני ולשימור ואדיות חיפה.