פרג • מתכון אוזני המן מהדיאטנית של הכללית ותכונות הפרג מההיבט התזונתי

מתכון לאוזני המן בריאות ומושלמות – אלינור שחר דיאטנית קלינית בשירותי בריאות כללית

3 כוסות (חד פעמי חם) קמח 80% כוסמין/ חיטה מלא
שקית אפייה 1
חצי כוס שמן זית
חצי כוס שמן קנולה ( כמות השמן היא לפי תחושת הבצק, לעיתים יש צורך בפחות)
3/4 כוס מיץ תפוזים סחוט טרי

ראשית מערבבים את החומרים הרטובים ובהדרגה מוסיפים קמח. ללוש עד לקבלת מרקם אחיד של בצק.

מלית: מה שאוהבים. דוגמאות:

1. אפשר להשרות במים תמרים ולטחון אותם, עם קצת קקאו/קוקוס/קינמון או ממרח תמרים טבעי ללא תוספת סוכר
2. אגוזים טחונים עם מעט שמן, סוכר וקקאו או קינמון
3. טחינה גולמית ודבש/ סילאן

מומלץ לרדד דק דק.

לקרוץ עיגולים, למלא מעט מלית, לסגור בצורת אוזן המן,

לתנור, 170 מעלות, כ-20 דקות, עד שהשוליים מזהיבות

ובתיאבון


צוות היחידה לתזונה ודיאטה של כללית במחוז לחפה וגליל מערבי מספר על תכונות הפרג מההיבט הבריאותי ועוד..

אוזן המן בממוצע מכילה כ-200 קלוריות (תלוי בבצק ובמילוי). הבצק מכיל קמח, שומן סוכר ביצים וכל אחד תורם את חלקו . בד”כ כ- 75% מהקלוריות תורם הבצק ורק 25% המילוי.

הפרג – שמורה לו זכות הבכורה כי הוא המקורי. זרעי הפרג נאספים מסוג מסויים של צמח הפרג ולא מפרחי הפרג אשר פורחים באביב ומשכרים בצבעם האדום.

הפרג מוכר מקדמת דנא והיווה מקור בלתי אכזב לרפואה העממית: היפוקרטס ציין אותו בכתביו כחומר מרגיע.

יוצאי תימן מכירים אותו כחומר העוזר לשינה ולטיפול בשיעול.

תעשיית תוספי התזונה משתמשת בפירות לפני הבשלתם , לייצור מוצרים המיועדים לשיכוך כאבים ולהקלת שיעול.

זרעי הפרג יכולים לשמש בתוספת שמן זית ודבש כפילינג לעור.

אלינור שחר, דיאטנית קלינית בשירותי בריאות כללית
אלינור שחר, דיאטנית קלינית בשירותי בריאות כללית

ערכו התזונתי של הפרג:

  • הפרג עשיר בחומצת שומן לינולאית ופיטוסטרולים בעלי תכונות המפחיתות כולסטרול.
  • עשיר בסידן ב – 100 ג”ר פרג טחון כ-1500 מ”ג סידן.
  • עשיר באבץ, מגנזיום וכמובן גם בקלוריות כ500 קלוריות ל100 גרם.
  • הפרג, אינו לבד במילוי מוסיפים סוכר או דבש, צימוקים ועוד מיני תרגימא…שמוסיפים סוכרים וקלוריות.
  • טעמו של הפרג מריר מתקתק ומיצוי הטעמים בא לידי ביטוי בטחינה. רצוי לטחון אותו קרוב לשימוש ומאחר ועם הזמן הטעם הופך לעבש רצוי לשמור את הפרג הטחון בפריזר.

קצת על מילויים אחרים:

שוקולד – עשיר בסוכר ושומן רווי ב -100ג”ר כ550 קלוריות.

חלבה -מקורה בשומשום מכילה ב- 100ג”ר כ500 קלוריות ו75 מ”ג סידן.

אגוזים מכילים סיבים תזונתיים, שומן חד בלתי רווי, מגנזיום , חומצה פולית וויטמין E. ב 100 גרם כ 600-700.

תמרים-עשירים בסבים תזונתיים, סידן, אשלגן וחומצה פולית. כ – 300 קלוריות ב- 100ג”ר, העדיפים מבחינה קלורית.

אז מה כדאי? לטעום ולא להגזים בכמויות, אך ליהנות כי פורים חל רק פעם בשנה.

הגב לכתבה

אורח: כתובת האימייל שלך לא תפורסם • ניתן להירשם לאתר כאן למעלה ואז התגובה מאושרת באופן מיידי.