הנדון: פרוטוכל 94, ועדת משנה 14.1.13
הנני מסתייג בזאת מההחלטה שהתקבלה בנדון, ומבקש להביאה לדיון חוזר במליאה בעניין בקשת חנ"י להכשיר שטח למכולות.
נימוקיי:
א. הועדה חייבת להיגמל מנוהגה לדון בחלקים ובחלקיקים מהמכלול העירוני, מבלי
לבחון את כולו באופן מקצועי ומקיף. בעיקר באזור כה טעון ומורכב, במימשק בין העיר,
אזורי התעשיה, והנמל. שאלה: לא הגיע הזמן "להרים את המסך" מתכניות הפיתוח
הנמלי של חנ"י, ולהציגן לידיעת ולדיון מועצת העיריה, לפני שחיפה תהפוך להיות,
במקום עיר עם נמל פתוח, לנמל עם עיירה סגורה?
ב. הועדה לא לקחה כנראה בחשבון, וגם לא הובאו בפניה, נתונים עדכניים לגבי
הקצאת שטחים נדיבה לחנ"י, על חשבון שטחי המכללה הטכנולוגית של חיל האויר,
(ביה"ס הטכני) שהעיריה ויתרה עליו בקלילות הדעת, כך לפי גורמי חיל האויר שהיו
מעורבים במהלך, והביעו בתקשורת תמיהתם על העיריה שלא נתנה "פייט"…
ג. כנראה גם לא נלקחה בחשבון, מהסיבות דלעיל, תכנית להקמת נמל מטענים יבשתי
בלב המדינה, משותף לחיפה ולאשדוד, מחובר למפרץ ולנמל חיפה ברכבת (תת"ל 22).
ד. ספק אם הובאו בפני הועדה גם למעלה מ-600 דונם, יותר ממחצית שטחי המורד
של פארק הקישון, שהוענקו לחנ"י בתמיכת רה"ע והנהלתה, מה שיהפוך אזור חמד זה
להיות יותר פארק מכולות מאשר שמורת הקישון.
ה. ועוד ספק אחד, אחרון בשלב זה, הוא לגבי חישוב אמיתי של השטחים הנחוצים
לחנ"י באמת, לפי חוות דעת של רשות הספנות, ובהשוואה לנמלים אחרים בעולם,
התופסים פחות שטח ביחס לכמות המטענים והמכולות שהם מעבירים. התחושה
היא שדרישות חנ"י יותר נדל"ניות מאשר נמליות.
ו. לאור האמור לעיל עלינו לבחון הקצאת קרקעות במפרץ חיפה ובחוף שמן, יותר לצרכי העיר ותושביה, מאשר לצרכי חנ"י ומכולותיה, כפי שהציע בזמנו לא פחות מאשר המדען הראשי של משרד התחבורה עצמו!
ז. בעמדת העיריה בכל הנוגע לפיתוח נמל חיפה, ובהחלטות הועדה בנדון, יש אי הלימה בין חשיבותן והשלכותיהן, לבין שלמות הנתונים שעליהן התבססו, עומק הדיונים בנושא, והמשקל הניתן בהם לצרכי הפיתוח של העיר שלנו. אל יובן מכך שאנו מתנגדים לפיתוח נמל חיפה, אולם עליו להתבצע באופן מבוקר ומקצועי, ברוח עקרונות SVMS (יוסברו בדיון עצמו אם לא יקטעו אותי), בלי להיסחף לקידום אינטרסים זרים לחיפה ולתושביה, כמו במקרה של תכנית בז"ן.
ח. באשר להעתקת ה"דגון" מזרחה, ופתיחת חזית העיר לים, בנושא זה הייתי מעורב
מתחילת הקדנציה הקודמת, בתמיכת רה"ע מר יהב. יש לנסח את הסעיף לגביו באופן
יותר מקצועי ומחייב, ולהדגיש חשיבותו, בין השאר כפיצוי על החסימה הצפויה בגין הקמת מבנה ה"פולינום".
נימוקים נוספים אשמיע בדיון עצמו.
בברכה
שמואל גלבהרט, אדריכל ומתכנן ערים
יו"ר הירוקים של חיפה במועצת העיריה