באנר חזית הים נמל חיפה

גשם בא – התחזית לאזור חיפה – שבת 21/12/24

(חי פה) - במוצאי שבת הגשם מתקרב בהדרגה לאזור...

מבית ספר אנגלי לבנות למוזיאון חיפה לאומנות

מוזיאון חיפה לאומנות שוכן קרוב למפגש הרחובות שבתאי לוי,...

דקירה באוטובוס בחיפה צולמה במצלמת האוטובוס • צפו

(חי פה) - נתפס התוקף אשר דקר אדם באוטובוס...
פסטיבל הסרטים 2024 אתוס רחב
כללית סדנאות רחב
באנר גורדון 240624
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר טירת כרמל
באנר חזית הים נמל חיפה
באנר מוזאוני חיפה 021224
באנר מנו 131224
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
באנר מוזאוני חיפה 021224
כללית סדנאות רחב
באנר קריית ביאליק 251124

מבית ספר אנגלי לבנות למוזיאון חיפה לאומנות

מוזיאון חיפה לאומנות שוכן קרוב למפגש הרחובות שבתאי לוי,...

הקרנה עולמית של סרט הדוקו המרגש במסגרת חגיגות ה-100 לטכניון

בנימה אישית לפני כשנתיים, רגע לפני שמלאו לה 100 שנים,...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 11 • לאן הולכים מכאן?

שני עמים", רואה העולם המערבי וגם ישראלים רבים את...

פרח השבוע • חיננית הבתה

הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

המהפכה הבאה: איך מכוניות אוטונומיות ישנו את פני העיר שלנו

(חי פה) – האם נוכל לדמיין עולם שבו פקקי תנועה ובעיות חניה הם נחלת העבר?
רחוב "רגיל" בעיר שלנו, הוא למעשה חניון מכוניות הנמשך לאורך השוליים של כל כבישי העיר. יופייה של העיר ויופיו של הרחוב, כמרחב ציבורי, למעשה מוסתר על ידי שורות של מכוניות אשר חונות בשולי הכבישים ובמגרשי החניה.

פקקי התנועה שאנו חווים מדי יום נגרמים לא רק מהנסיעה עצמה אלא גם מחיפוש חניה. בשכונות, בערים ובמרכזים מסחריים, אנשים מבזבזים זמן יקר ועצבים בניסיון למצוא מקום לרכבם.

נכון להיום קצת קשה לדמיין את זה, אבל המכוניות האוטונומיות, אשר יגיעו בעוד כמה שנים גם לישראל (באיחור אופנתי כמובן), מבטיחות לשנות את המציאות הזו ולפתוח בפני הערים שלנו עתיד חדש ומבטיח של תכנון אורבני.

סרטון פרסומת של חברת WAYMU המשתמשת ברכבי יגואר אוטונומיים

מכונית אוטונומית בארה"ב

מחקר מפתיע: כמה מהתנועה בכבישים היא חיפוש חניה?

מחקרים מראים כי אחוז ניכר מהתנועה בערים מקורו במכוניות המחפשות חניה. נסו להיזכר לרגע כמה סיבובים אתם נדרשים לבצע כדי למצוא חניה באזור מרכז הכרמל או ברחוב חורב. נסו לרגע להיזכר כמה עומס יוצר נהג אחד אשר חוסם נתיב ימני בציר מוריה כאשר הוא מבצע חניה, או ממתין שרכב אחר ייצא מחניה במטרה לתפוס את מקומו…

המצב הזה אינו ייחודי לערים הגדולות – גם מרכזי ערים פרבריות ומגרשי חניה בקניונים ובמרכזי קיות פתוחים סובלים מתופעה דומה, כאשר נהגים נוסעים סביב המגרשים כדי למצוא חניה פנויה ובכך מעלים את העומס בכבישים. הנתונים מדגישים את האובדן העצום בזמן, בדלק ובעצבים שמכוניות אלו מייצרות.

עומס תנועה בציר מוריה (צילום - ירון כרמי)
עומס תנועה בציר מוריה (צילום – ירון כרמי)

מכוניות אוטונומיות: הפתרון לפקקים ולמצוקת הקרקע

הופעתן של מכוניות אוטונומיות עשויה לחולל מהפכה דרמטית בערים שלנו. בניגוד למכוניות המונעות בידי אדם, רכבים אלו אינם צריכים לחפש חניה. הם יכולים להמשיך לנסיעה הבאה, לעזוב את מרכז העיר לצורך תחזוקה, או אפילו לשהות במקומות מרוחקים עד שיידרשו שוב. פתרון זה לא רק שיאפשר תנועה חלקה יותר בכבישים, אלא גם יפנה שטחי קרקע עצומים המשמשים כיום לחניונים – לשימושים ציבוריים כמו פארקים, מבנים חינוכיים ותשתיות חדשות.

רחוב מוצל - עצים עושים צל מעל המדרכה בשני צידיו - רחוב צבעוני בשכונת ורדיה (צילום: ירון כרמי)
הרחוב הוא למעשה חניון – מרוב מכוניות לא רואים את הרחוב – רחוב צבעוני בשכונת ורדיה (צילום: ירון כרמי)

כך תעבוד התחבורה בעידן המונית האוטונומית:

המכונית האוטונומית עתידה לפעול בצורה עצמאית, כך שנוכל להזמין אותה באמצעות אפליקציה. אחת מהמכוניות האוטונומיות המסתובבות בעיר תגיע אלינו לנקודת האיסוף שביקשנו, תיקח אותנו ליעד הרצוי, ומשם תמשיך מיד ללקוח הבא.

המערכת תפעל בדומה למוניות כיום, אותן מזמינים דרך אפליקציות ייעודיות, אך במחיר נמוך בהרבה. זאת מכיוון שמכונית אוטונומית אינה דורשת נהג, ולכן עלות הנהג – אחד מהמרכיבים היקרים ביותר במחיר הנסיעה – לא תחושב. כך, לדוגמה, נסיעה עירונית מהכרמל הצרפתי למרכז חורב שעולה כיום 50 – 70 שקלים (תלוי בעומס התנועה) עשויה לעלות רק 15-30 שקלים, סכום שהוא קרוב יותר לעלות נסיעה באוטובוס. יתרון זה יהפוך את המונית האוטונומית לנגישה מבחינה כלכלית ויחסוך את הצורך להחזיק מכונית פרטית, שכן השימוש בה יהיה נוח וזול משמעותית. גם הזמינות של המוניות האוטונומיות תעלה, בהתאם למספרן ברחבי העיר.

פוטנציאל לשינוי במרכזי ערים צפופות

בחיפה יש עשרות אלפי מקומות חניה לאורך הכבישים ובחניונים מעל ומתחת לקרקע. רבים מתושבי העיר לא נוסעים במוניות ומחזיקים ברכב אחד ויותר לכל משפחה, בשל מחיר הנסיעה הגבוה במונית. את הרכב, אנו מחנים בסוף היום בקרבת הבית.

המכוניות האוטונומיות יוכלו לשרת את תושבי העיר במהלך היום ולהתפנות לחניונים בשולי העיר בסיום היום, שם יוכלו להיטען (במידה שיהיו חשמליות) או לעבור טיפולים שונים על ידי החברה המפעילה. העירייה תוכל לשקול מחדש את הצורך באותם מקומות חניה גדולים, הנמצאים בשימוש היום בתוך העיר. דמיינו לרגע את ציר טשרניחובסקי – שדרות הנשיא – מוריה – וחורב ללא חניה בצידיו. עשוי להתפנות שטח עצום אותו אפשר לנצל לנטיעת עצים, או לשביל אופניים. דמיינו את החניונים הנמצאים בתוך השכונות – שטחים אלו עשויים להפוך למרחבים ירוקים, מתחמי תרבות ועוד…

חניה בחיפה - רחוב הנמל (צילום: ירון כרמי)
השטחים העצומים של החניה יחזרו לשימוש הציבור – חניה בחיפה – רחוב הנמל (צילום: ירון כרמי)

מספר ערים בעולם הן החלוצות בתחום המוניות האוטונומיות

התחום הזה עדיין בחיתוליו, אך כמה ערים גדולות ברחבי העולם כבר שילבו רכבים אוטונומיים במערכות התחבורה שלהן, ומציעות שירותי מוניות ללא נהג לציבור. הנה כמה דוגמאות בולטות:

  • סן פרנסיסקו, קליפורניה, ארה"ב: Waymo, יחידת הנהיגה האוטונומית של אלפאבית (חברת האם של גוגל), מפעילה שירות מוניות אוטונומיות 24/7 בסן פרנסיסקו באמצעות צי רכבי יגואר I-Pace אוטונומיים. השירות מבצע מעל 10,000 נסיעות שבועיות ותורם להפחתת תאונות הגורמות לפציעות.
  • פיניקס, אריזונה, ארה"ב: Waymo השיקה את שירות המוניות האוטונומיות שלה, Waymo One, בפיניקס בשנת 2020. מאז, השירות התרחב ומספק לתושבים גישה לנסיעות ללא נהג דרך אפליקציית Waymo.
  • לוס אנג'לס, קליפורניה, ארה"ב: Waymo הרחיבה את פעילות המוניות האוטונומיות שלה ללוס אנג'לס, ומכסה אזור ניכר ברחבי העיר. השירות פתוח לציבור הרחב ומספק נסיעות רבות מדי שבוע, תוך קידום טכנולוגיית הרכב האוטונומי.
  • ווהאן, סין: שירות המוניות האוטונומיות Apollo Go של חברת Baidu מפעיל מעל 400 רכבים אוטונומיים לחלוטין בווהאן, המספקים שירות 24/7 לתושבים. החברה מתכננת להרחיב את הצי ל-1,000 רכבים, מה שעשוי להפוך את ווהאן למרכז עולמי למוניות אוטונומיות.
  • בייג'ינג ושנגחאי, סין: Apollo Go של Baidu פועל גם בבייג'ינג ושנגחאי, ומציע שירותי מוניות אוטונומיות לציבור כחלק מהמאמץ של סין להוביל בתחום הטכנולוגיה של רכבים אוטונומיים.

ערים אלו מייצגות את חזית השילוב של רכבים אוטונומיים במערכות התחבורה העירוניות, ומציעות הצצה לעתיד התחבורה וליתרונות הפוטנציאליים של טכנולוגיה זו.

עיר חדשה: מהפכת המכוניות האוטונומיות בדרך

בעידן שבו המכוניות האוטונומיות שולטות בכבישים, הערים שלנו ייראו אחרת לגמרי. במקום חניונים עצומים, נוכל ליהנות מפארקים ירוקים. במקום פקקי תנועה – רחובות שקטים וזורמים. כמות התאונות תקטן משמעותית. העלויות העצומות של אחזקת כלי רכב במשפחה – יקטנו. השינוי הזה, שמתקרב במהירות, מגלם בתוכו את הפוטנציאל לשיפור איכות החיים של כולנו ולבניית עולם עירוני נגיש, נעים ובר-קיימא. יש למה לצפות, אבל נדרשת סבלנות…

ובינתיים בישראל – מתחילים עם אוטובוס אוטונומי:

הודעת משרד התחבורה מיום 19/9/24: נהריה תהיה העיר הראשונה בישראל, שבה יופעלו אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג בקו עירוני סדיר. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים אישר לחברת אימג'רי הישראלית לצאת לניסוי ראשון מסוגו בישראל של אוטובוס אוטונומי בכביש ציבורי.

בנוגע להפעלת מוניות אוטונומיות – נמתין לתחילת ההליך…

ניסוי ראשון מסוגו בישראל של אוטובוס אוטונומי בכביש ציבורי (צילום: חברת אימג'רי)
ניסוי ראשון מסוגו בישראל של אוטובוס אוטונומי בכביש ציבורי (צילום: חברת אימג'רי)

ומי הולך להיפגע מהמהלך?

כמו כל מהלך שמשנה את העולם, גם כאן יהיה מספר סקטורים שייפגעו. הנה כמה דוגמאות להמחשה בלבד…

  • תחום נהיגת המוניות יהיה הראשון שייפגע כאשר לא יהיה עוד צורך בנהגים.
  • גם תעשיית הרכב הולכת להיפגע או להשתנות במידה משמעותית, מכיוון שכמות המכוניות תקטן במידה משמעותית (מאד) ובמקום כמות עצומה של מכוניות שמרביתן בעיקר חונות, תידרש איכות גבוהה מאד של מוניות אשר בתוכן מורכבות מערכות שליטה ובקרה מבוססות טכנולוגיה מתקדמת.
  • מפעילי החניונים בתשלום ייפגעו, כאשר לא יהיה עוד צורך בשירותיהם.
  • חברות המפעילות מחסומים אוטומטיים בכניסה לחניונים.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

ירון כרמי
ירון כרמי
הפניית רעיונות לכתבות במייל - [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

7 תגובות

  1. על רכבים אוטונומיים שמענו כבר ב-2020. חלפו 5 שנים התחום בקושי התרומם.
    יקח לפחות עוד 10-15 שנה. יצרני המכוניות בעולם לא יוותרו על לדחוף מליוני רכבים לציבור
    ותראו מה קרה עם רכבים סיניים כאן. כמות הרוגי תאונות הדרכים עלתה מ-360 ל-420.
    כמו פיגוע עם 8-10 הרוגים כל שבוע – ולאף אחד זה לא מזיז.
    רק תארו לכם שזה היה פיגועים המדינה הייתה רועשת אבל זה "סתם" הרוגים בכבישים.
    רכב אוטונומי לא יכול לפעול בתנאים של נהגים מופרעים בכבישים יצטרכו למנוע מכולנו
    לנהוג ולא בטוח שהציבור מוכן.

  2. חלומות באספמיה. הישראלי יוותר על רכבו הפרטי ? ואיך בדיוק הוא ייסע לארוחת שישי אצל החותנת שגרה בקריות ?

  3. זה לא יהיה יותר זול, עלות מכונית כזו והחלפים שלה הם פי שתיים או שלוש ממונית רגילה, והמפעיל יצטרך לספוג את עלות וזמן הטעינה.
    בכלל, קצת מוזר לכתוב את זה עכשיו, כשבמשך שלושה חודשים שום אפליקצית ניווט לא עבדה בעיר בגלל שיבושי הג'יפיאס – איך בדיוק יעבדו רכבים אוטונומיים?
    ומה עם ילדים וכיסאות בטיחות? ואיך נעשה קניות בסופר? וכו' וכו'…

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

תאונה קטלנית בכביש 772 ליד דשנים

(חי פה) - שני הרוגים, פצועה קשה ופצוע קל כתוצאה מתאונה קשה בכביש 772. מאיחוד הצלה נמסר לחי פה: צוותי הרפואה של איחוד הצלה העניקו סיוע...

קפיצה במכירת דירות חדשות בחיפה • נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

(חי פה) - נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מביאים חדשות מעודדות לחיפה: זהו החודש השני ברציפות שבו העיר מתברגת במקום הרביעי בארץ במכירת דירות חדשות....

הפגנה וצעדה ממרכז הכרמל לחורב – צפו בנאומים – מוצ"ש 21/12/24

(חי פה) - נמשכות ההפגנות בחיפה נגד ממשלת נתניהו, אותה ממשלה אשר מסרבת לחקור את מחדלי ה-7 באוקטובר 2023, אשר הובילו לטבח הנורא והמלחמה...

קריית שמונה שאחרי המלחמה – דצמבר 2024 – סיור מצולם ועצוב

קריית שמונה מלווה את חיי לאורך השנים, אף שמעולם לא התגוררתי בה. זיכרונותיי קשורים לעיר במספר תחנות משמעותיות. באמצע שנות השבעים, כשהייתי ילד, אירחנו...

רוח הים וזיכרון: ליגת החורף של שייטי הכרמל חזרה עם שיוט לזכרם של בני הזוג פלצור שנרצחו על ידי מחבלים

(חי פה בים) – מפרץ חיפה נצבע היום בשלל צבעים עם חזרתה של ליגת החורף של קהילת שייטי הכרמל.אחרי הפסקה של שנה שנגרמה בשל...