הצפות בחיפה – ערב יום ב', 18/11/24

(חי פה) - הצפות במספר מקומות בחיפה. גם אתם...

מנסים לחלץ זיכרונות של חיים שלמים – דיירי הבניין שנפגע מהטיל

(חי פה) – חיים שלמים שהיו בבניין השקט והבטוח,...

חיפה: הבניין שנפגע מטיל ייהרס מחשש לקריסה

(חי פה) - לאחר הערכת מצב שהתקיימה הבוקר במקום...
באנר כללית 050924
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר חזית הים רחב
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר מנו 131224
באנר גורדון 240624
באנר טירת כרמל
באנר כללית 050924
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024
באנר קריית ביאליק 251124
באנר מוזאוני חיפה 081024
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

על אספנות ועל הערך הרגשי שלה • עולם של אוצרות

את הכתבה הזאת אני כותבת ממקום אישי. אני בתהליך...

סיתוונית היורה

הקדמה הכרמל מציג לנו פרחים בכל עונות השנה. בטור זה...

בני הזוג קעקעו על גופם את מפת ארץ ישראל • סמל לאהבת הארץ ולצדקת הדרך

בתקופה המורכבת שעוברת משפחת רז, מקרית ביאליק, בחרו בני...

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 8 • הבעיה עם הפלשתינים

הקדמה בפרק הקודם ראינו כיצד התרחשה התבוסה הכל-ערבית. ראינו שהיא...

"זמן תיקון" • דו"ח מבקר המדינה מציג עלייה תלולה בתלונות לשירות הציבורי

(חי פה) – מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מפרסם היום (שלישי 26/11/24) דו"ח שמציג תמונת מצב מקיפה על השירות לציבור בגופים ממשלתיים וציבוריים בישראל. הדו"ח מבוסס על עשרות אלפי תלונות שהתקבלו בשנים האחרונות ומצביע על כשלים מתמשכים, ולצדם מוסיף הצעות לשיפור. המבקר מדגיש: "שירות ציבורי הוגן הוא זכות בסיסית של כל אזרח, לא פריבילגיה".

10 הגופים עליהם התקבלו הכי הרבה תלונות

תלונות רבות וקשיים בשירות: הדו"ח מתאר כי בשנים 2019–2024 נרשמה עלייה של 57% במספר התלונות, שהגיע לכ-20,000 מדי שנה. כשליש מהן עוסקות בשירות לציבור. התלונות כוללות מקרים של עיכובים בטיפול, חוסר שקיפות, אי-מענה לפניות ותיאום לקוי בין גופים שונים.

המבקר מציין כי במקרים רבים הליקויים משפיעים לא רק על הפונה הספציפי, אלא משקפים בעיות מערכתיות המשפיעות על כלל מקבלי השירות. אחת המסקנות המרכזיות: היעדר תהליכים מובנים ויעילים עלול להוביל לפגיעה חמורה באמון הציבור.

הליקויים שנמצאו במשרדים ממשלתיים מרכזיים בשירות שהם מעניקים:

זמן המתנה לקבלת תור

משרד התחבורה

  • זמני המתנה ארוכים במרכזי השירות הטלפוניים.
  • בעיות תיאום בקבלת הקהל במרכזי שירות אגף הרישוי.
  • שירותים מקוונים שאינם עדכניים או חסרים מידע נחוץ​​.
דרכון (צילום: סמר עודה כרנתינג'י)

רשות האוכלוסין וההגירה

  • זמני טיפול ממושכים בפניות.
  • עיכובים בהנפקת אישורים ותעודות.
  • בעיות זמינות במוקדי השירות הטלפוניים​​​.

משרד הבריאות

  • עיכובים בטיפול במסמכים ובמתן אישורים רפואיים.
  • זמני המתנה ארוכים בשירותי קבלת קהל.
  • איכות שירות מקוונת נמוכה באתרים מסוימים​​​.

רשות המסים

  • מקרים של פגיעה בפרטיות בשל שליחת מסמכים רגישים במעטפות שקופות.
  • טיפול לא מספק בתלונות על גביית מקדמות מס או הנפקת אישורים.
  • בעיות בגישה לשירותים דיגיטליים​​.

הביטוח הלאומי

  • עיכובים במענה לפניות.
  • בעיות זמינות במוקדי השירות הטלפוניים.
  • קשיים בתיאום בין מחלקות לטיפול יעיל בבקשות​​.

משרד החינוך

  • התנהלות לא מספקת של מוקדי השירות הטלפוניים.
  • אי-עמידה בזמנים בהפקת מסמכים ואישורים.
  • חוסר במענה מסודר לפניות הציבור​​.

חברת החשמל

  • דחיית בקשות ללא מתן הסבר מספק.
  • העדר מנגנונים לשיפור חוויית הלקוח בעבודה מול לקוחות מוסדיים​.

משרד החוץ

  • זמני טיפול ארוכים בפניות אזרחים לחידוש מסמכים רשמיים.
  • זמינות לקויה של מוקדי השירות בשעות פעילות קריטיות​.
תרשימים ואחוזי תלונות

המלצות מרכזיות של המבקר:

  • מפת דרכים לשירות ציבורי מתקדם הדוח מציע "מפת דרכים" לשיפור השירות הכוללת כ-100 אמות מידה, שנקבעו בעקבות בירור תלונות וסקר שבחן את רמת השירות במוקדי שירות מרכזיים, אתרים דיגיטליים ומוקדים טלפוניים. בין ההמלצות
  • שיפור מנגנוני טיפול בפניות: קיצור זמני טיפול, שקיפות ועדכון הפונים בנוגע למצב פניותיהם.
  • שירות מותאם לעיתות חירום: המבקר מדגיש את כשלים שהתגלו במהלך מלחמת "חרבות ברזל", בה אלפי מפונים נזקקו לשירות ציבורי דחוף ויעיל. יש להיערך למצבי חירום ולבנות מנגנונים יציבים ומותאמים.
  • שירות דיגיטלי מתקדם: חידוש ועדכון ערוצי שירות דיגיטליים, פרסום מידע מלא ונגיש ושיפור נוחות השימוש באתרים.
  • שמירה על כבוד ופרטיות: עובדי הציבור נדרשים להעניק שירות מכבד, איכותי ויעיל, תוך התאמה לצרכים הפרטניים של האזרחים ושמירה על פרטיותם.
  • מבט לעתיד: שינוי מערכתי הכרחי הדוח מדגיש כי שירות ציבורי לקוי פוגע בזכויות האזרחים, במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות, ומהווה חסם מרכזי למיצוי זכויות. המבקר קורא לגופים הציבוריים להשקיע במערכות שירות משודרגות ולטפח תרבות ארגונית המבוססת על כבוד, יעילות ושקיפות.

שיתוף הציבור כחלק מהשינוי

המבקר מדגיש את חשיבות שיתוף הציבור בתהליך השיפור. הציבור מוזמן לדווח על שירות לקוי כדי לאפשר תיקון ושיפור מערכתי. הדו"ח מהווה קריאה דחופה לשינוי, המבוסס על ערכים של מינהל תקין ואחריות חברתית.

דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם מציב מראה בפני הגופים הציבוריים ומחייבם לפעול לשיפור מערכתי. בעידן בו השירות הציבורי עומד בלב ההתקשרות בין האזרח למדינה, לא ניתן להתעלם מהליקויים הקיימים – ועתה הזמן לתיקון.

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

סמר עודה - כרנתינג'י
סמר עודה - כרנתינג'י
עיתונאית בצוות הכתבים של האתר חי פה • כתבת מוניציפלית, פלילים, סביבה ובריאות צרו קשר עם סמר באימייל: [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

תגובה 1

  1. השב"כ משום מה רק במקום ה-10. כנראה "מטופליו" חותמים על כתב ויתור על תלונותיהם בטרם שחרורם.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

שטח המיועד למגורים בשכונת בת גלים הוסב לחניון והרוחות סוערות

(חי פה) - מגרש בשכונת בת גלים בחיפה שייעודו למגורים, הוקף בגדר והוסב לשימוש כחניון לכלי רכב. בעיריית חיפה אומרים כי הדבר נעשה לא...

צפו בהצהרת נתניהו ◄ ההסכם עם לבנון וחיזבאללה – שידור חי של – 26/11/24, החל מהשעה 20:10

(חי פה) - בשעה זו מתכנסים חברי הקבינט המדיני-בטחוני לאישור ההסכם עם לבנון.אנו נעביר כאן בשידור חי את הצהרת נתניהו, אשר צפויה להתחיל בשעה...

בת 61 מקריית ביאליק התמוטטה בזמן אזעקה – מצבה קשה

(חי פה) בת 61 מקריית ביאליק פונתה במצב קשה לבית החולים רמב”ם לאחר שהתמוטטה בדרכה לממ”ד בזמן אזעקה שנשמעה אחר הצהריים באזור חיפה והקריות. מבית...

דיווח זירות – 26/11/24 – עכשיו כטב"ם – מטח טילים על חיפה והקריות – אישה התמוטטה, רכב נפגע

(חי פה) - דיווח מזירות נפילת טילים ושברי יירוט. אנו מתעדכנים מכוחות ההצלה ומדיווחי תושבים. דווחו לנו. הישארו איתנו. הדיווחים זורמים בהדרגה. 19:01 - חדירת...

שני בקנוב המדליסטית האולימפית הודיעה על פרישה

המדליסטית האולימפית והמתעמלת של "מכבי חיפה כרמל" שני בקנוב, הודיעה היום (שלישי, 26.11.2024) על פרישתה מהתעמלות. בקנוב, בת ה-18שזכתה ממש לאחרונה, בתחילת חודש אוגוסט 2024...