(חי פה) – בשבועות האחרונים (אוקטובר 2024) מתקבלות יותר ויותר תלונות מתושבים על נהגים שמחנים את רכביהם על מעברי חציה – מה שמעמיד בסכנה את ציבור הולכי הרגל ואף יוצר סיכון עבור נהגים אחרים שמאבדים את שדה הראייה שלהם. התופעה זוכה לביקורת רבה מצד התושבים, אך באזורים רבים הם טוענים שאין כלל אכיפה שמונעת את המצב.
פגיעה ישירה בבטיחות הולכי הרגל
מעברי חציה נועדו להגן על הולכי הרגל ולאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה. כאשר רכב חונה על מעבר חציה, נאלצים הולכי הרגל לרדת אל הכביש כדי לעקוף את הרכב – דבר שעלול לחשוף אותם לסכנת פגיעה מיידית. "כשאני יורדת לעקוף את הרכב שחוסם את מעבר החציה, אני נכנסת לשדה התנועה בלי יכולת לראות אם מגיע רכב", מספרת תושבת ותיקה ומוסיפה "פשוט מסוכן להמשיך ככה".
בנוסף, נהגים אחרים מוצאים את עצמם בבעיה דומה: רכב שחונה על מעבר חציה חוסם את שדה הראייה שלהם, מה שמקשה עליהם לראות את הולכי הרגל ולהבחין בזמן באנשים שמתקרבים למעבר.
ניצול המצב בעבודות תשתית
על פי עדויות רבות, התופעה נפוצה במיוחד באזורי תשתית ועבודות בכבישים, בהם נעשים שינויים בתנועה. בחלק מהמקרים, נהגים מנצלים את חוסר הנוכחות של גורמי אכיפה וחונים על מעברי חציה בסמוך לעבודות, ביודעם כי הסיכוי לקבל קנס נמוך.
מה אומר החוק?
חוקי התעבורה ברורים לגבי עבירת החניה על מעברי חציה. תקנה 72(א)(6) לתקנות התעבורה קובעת כי עצירה או חניה בתוך מעבר חציה מהווה עבירה, ועל כך נקבע קנס בסך 250 שקלים. למרות זאת, נראה כי החוק אינו מיושם בפועל. תושבים רבים מדווחים כי אינם רואים פקחים או אכיפה ראויה באזורים בעייתיים, מה שמחזק את התחושה כי לא נעשים צעדים אפקטיביים להפחתת התופעה.
"אם הייתה אכיפה סדירה, התופעה הזו לא הייתה חוזרת על עצמה. מדובר בסכנה אמיתית, במיוחד לילדים ולאנשים מבוגרים", אומר אחד התושבים.
חניה במעברי החצייה
חניה בתוך שטח תחנות אוטובוס
חניה על מדרכה שחוסמת הולכי רגל ועגלות
חניה כפולה בתוך הרחובות שחוסמת כניסות לשכונות
20 דקות זוז – מכוניות הממתינות ויוצרות פקקים אדירים סביב החניות האלו
חייבים להתעשת ולהתחיל לאכוף, עם קנסות גרירות רכבים ועמודי חסימה שרכבים
בכלל לא יוכלו לעלות על מדרכות ומעברים.