עמותת אור ירוק מפרסמת לקראת חזרתם של כמיליון וחצי תלמידים לבית הספר, נתונים קשים המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהם עולה כי נרשמה עלייה של 35% במספר הילדים ובני הנוער שנהרגו בתאונות דרכים בשנה"ל תשע"ז (50 הרוגים). העיר המסוכנת ביותר לילדים ובני נוער היא ירושלים בה נפגעו 246 ילדים ובני נוער בגילאי 5-19 בתאונת דרכים בחודשי שנת הלימודים (ינואר-יוני, ספטמבר-דצמבר) בשנת 2016, ואחד נהרג. אחריה במקום השני תל אביב בה נפגעו 133 ילדים ובני נוער בגילאי 5-19 בחודשי שנת הלימודים (ינואר-יוני, ספטמבר-דצמבר) בשנת 2016, ואחד נהרג. ואחריהן במקום השלישי חיפה בה נפגעו 101 ילדים ובני נוער בגילאי 5-19 בחודשי שנת הלימודים (ינואר-יוני, ספטמבר-דצמבר) בשנת 2016, אחד נהרג.
עוד עולה מהנתונים שהתפרסמו כי בין השנים 2007-2016 נפגעו בחיפה 1299 ילדים ובני נוער בתאנות דרכים, 13 נהרגו, 78 נפצעו קשה ו-1208 נפצעו קל.
באור ירוק מציינים כי זו השנה השנייה ברציפות שישנה עלייה במספר הילדים ובני הנוער שנהרגים בתאונות דרכים במהלך שנת הלימודים, לאחר שבשנה"ל תשע"ו חלה עלייה של 30% במספר התלמידים שנהרגו לעומת שנת תשע"ה. בנוסף, שנת 2017 היא כבר השנה החמישית ברציפות שבה חלה עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים לעומת השנה הקודמת. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת הלימודים תשע"ז חלה עלייה של 6% במספר הילדים ובני הנוער שנפגעו בתאונות דרכים במהלך שנת הלימודים: 3,336 תלמידים בגילאי 5-19 נפגעו במהלך שנה"ל האחרונה לעומת 3,162 בשנה"ל הקודמת.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת הלימודים החדשה כבר בפתח אך פתרון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לעלייה במספר ההרוגים עדיין אין. כמה ילדים ובני נוער עוד צריכים להיהרג בכדי שמישהו בממשלה יפעל למען הבטיחות בדרכים? בכדי להפחית באופן משמעותי את מספר הילדים ובני הנוער שנהרגים בתאונות דרכים, יש להתקין ליד כל מוסדות החינוך פסי האטה שיובילו להורדת מהירות הנסיעה ולזהירות יתר של הנהגים במקומות בהם נמצאים ילדים רבים. בנוסף יש להגביר את החינוך וההסברה לבטיחות בדרכים החל בגן הילדים ועד לסיום הלימודים".
"הדרך אל בית הספר וחזרה ממנו, מהווה את נקודות הסיכון שבהם נתקלים ילדים ובני נוער", מסבירים באור ירוק. "אם הילד הולך לבד לבית הספר, חשוב לתרגל איתו הליכה במסלול הכי בטוח שניתן, כדי לצמצם את הסכנות שכרוכות בחציית כביש. כאשר בוחרים את המסלול הבטוח חשוב לשים לב כי לאורכו ישנם מדרכות או שבילי הליכה, גם אם מסלול זה הוא הארוך יותר. בנוסף כדאי לבחור במסלול בו מספר הכבישים שעל התלמיד לחצות הוא מינימאלי וכן להימנע ככל האפשר מכבישים סואנים ומכבישים ראשיים".
"כמו כן יש לזכור כי לילדים אין את היכולת לקלוט את המתרחש בכביש ולאמוד נכון את המרחק מכלי הרכב שנעים בכביש. לילדים קשה לקשר את רעש המכונית עם הימצאותה בקרבתם. לכן, ילד עד גיל 9 לא חוצה כביש לבד. חשוב להדריך את הילד לחצות רק כשהאור ברמזור ירוק וכן לא לחצות בין כלי רכב חונים, שכן שדה הראייה במקרה זה קטן גם לילד וגם לנהג, שמתקשה להבחין בילד. במידה והתלמיד מגיע לבית הספר באופניים יש להזכיר לו לעשות זאת אך ורק עם קסדה הרכוסה היטב בכדי להגן עליו מפני פגיעות ראש במקרה של נפילה או תאונת דרכים".
"גם כאשר לוקחים את הילד ברכב הפרטי לבית הספר יש לוודא כי הוא יורד מהרכב רק מהצד של המדרכה וכמובן שהוא חגור בחגורת בטיחות במשך כל הנסיעה, אפילו אם זוהי נסיעה קצרה ביותר. באמצעות חינוך והסברה לבטיחות בדרכים בשילוב עם תשתית בטוחה בסביבת מוסדות חינוך, ניתן יהיה לצמצם את היפגעותם של ילדים בשנת הלימודים הקרובה".