באנר חזית הים מובייל

ירי בחיפה: גבר נהרג ברכבו ברחוב בית לחם

מהמשטרה נמסר לחי פה: המשטרה פתחה בחקירה לפני זמן קצר...

קולנוע ״עממי״ • פנייה אישית לראש העיר, יונה יהב

כבוד ראש העיר, קראתי את פסק הדין בנושא קולנוע...
באנר חזית הים רחב
באנר טירת כרמל
באנר גורדון 240624
באנר מוזאוני חיפה 021224
פסטיבל הסרטים 2024 אתוס רחב
באנר החברה הכלכלית 171124
כללית סדנאות רחב
באנר מנו 131224
באנר 081224
באנר מוזאוני חיפה 021224
פרסום בחי פה - רחב - מונפש
כללית סדנאות רחב
באנר קריית ביאליק 251124

"מיהו פלשתינאי?" • פרק 10 • הטרגדיה של הפליטים

בלב הסכסוך הישראלי-פלשתיני עומדת הטרגדיה של הפליטים הערבים. בעקבות...

שלשה פשעי דמשק • שיר

"כה אמר יהוה על שלשה פשעי דמשק ועל ארבע...

ועדת הסביבה והבריאות של הכנסת: על רכת ישראל לדבר עם העירייה

ועדת הסביבה והבריאות של הכנסת: על רכבת ישראל לפתוח בהידברות עם עיריית חיפה והגופים הציבוריים, כדי למצוא פיתרון מוסכם שיוביל לשיקוע הרכבת בחיפה

בוועדה הוצגה היום (שני), חזית אחידה של חברי כנסת, עיריית חיפה, כולל חברי אופוזיציה, משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע, עמותת מרחב להתחדשות עירונית ורשות הטבע והגנים – בקריאה לשקע חלק מתוואי הרכבת בחיפה כדי לקדם את ההתפתחות העירונית ולמנוע פגיעה סביבתית, נופית, אורבאנית, חברתית וכלכלית במטרופולין הצפוני. החברה להגנת הטבע: אם יתבצע השיקוע, ירוויחו מכך כל תושבי צפון הארץ, שיקבלו במתנה שטחי חוף פתוחים

היום (שני) התקיימה ישיבה בוועדה המשותפת לסביבה ובריאות של הכנסת בנושא חשמול הרכבת בחיפה. הדיון, אותו ניהל יו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר דב חנין, התקיים בנוכחות חברי הכנסת ניצן הורוביץ, רחל אדטו ואורי מקלב. כמו כן השתתפו בדיון ראש העיר חיפה יונה יהב, נציגי העיריה, נציג רכבת ישראל, נציגי משרדי ממשלה – הפנים והגנת הסביבה, נציגי החברה להגנת הטבע ועמותת מרחב ונציג רשות הטבע והגנים.
בדיון הוצגה חזית אחידה המברכת על פיתוח תשתית הרכבת וחשמולה וקוראת לקידום שיקוע חלק מהתוואי בתחומי חיפה.
ראש העיר, יונה יהב, אמר בדיון: "אנחנו מברכים על פרויקט חשמול הרכבת, הבריטים סללו את הרכבת על חוף הים, אם הפרויקט ייצא לפועל כפי שמתוכנן, ניסגר ברשת חשמלית, ייפגע הנכס האסטרטגי של העיר הזו, שזה נופה. יש תחושה שממשלת ישראל לא סופרת את חיפה והצפון. יש המון פרוייקטים של מנהור – במודיעין, ביבנה, בכביש 1, בכרמיאל, אולם משום מה כשמדובר בחיפה, האוזניים נאטמות. החשמול יהרוג את פרוייקט קמפוס הנמל, בו משקיעה העירייה במשך השנים האחרונות מיליוני שקלים."
אריאל וטרמן, מהנדס העיר חיפה, הוסיף: "חיפה תיסגר לגמרי מקו החוף. כיום מנסים לפתוח את חיפה לים – תוכנית חזית ים, בתוכנית מתאר ארצית, ובתוכנית מתאר עירונית, ומצד שני מקדמים חשמול שיסגור את הים. יש גם בעיית קרינה שבכלל לא נבדקה, מבנים רבים שנמצאים בתחום הקרינה. התוכנית לחישמול מציעה להרוס אותם ולאטום אותם. ניתן לשקע בתוך התוואי הקיים, זה נעשה גם במודיעין, אין סיבה שזה לא יקרה בחיפה."
אלה אלכסנדרי, מנהלת קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע: "יש חשיבות גבוהה לשימור שטחים פתוחים בעיר ובמיוחד בשטחים מצומצמים כמו שטחי חוף ונופי ים. יש לכך הן חשיבות סביבתית והן חשיבות חברתית, מאחר ולתושבי העיר והשכונות הסמוכות לים ולפסי הרכבת מגיע מקום טוב לחיות בו. אם יתבצע השיקוע, ירוויחו מכך כל תושבי צפון הארץ, שיקבלו במתנה שטחי חוף פתוחים".

ירון רביד, משנה למנכ"ל הרכבת: "אנחנו לא מתנגדים לפרוייקט השיקוע. החשמול הוא פרויקט מורכב שנמצא בשלב תוכנית שהוגשה בשנת 2005 (תת"ל 18). השיקוע הוא מגה פרוייקט, של מיליארדי שקלים, שהאומדן עוד יכול לעלות. הליך השיקוע לא עבר שום הליך תכנוני וזה יעכב את החשמול של הרכבת. השיקוע הוא פרויקט מבורך שיחזק את הקשר בין העיר והים. רק צריך לזכור את לוחות הזמנים."
ח"כ דב חנין: "אני לא מבין למה הרכבת לא משקיעה זמן בהידברות עם הגופים המעורבים, כדי למצוא פשרות, במקום להיאבק כל הזמן ולמחוק את טענות העירייה והארגונים הסביבתיים."
ח"כ רחל אדטו: "אין שום ספק שכל ניסיון לפגוע בחיפה באמצעות רשת קווי חשמל היא בכייה לדורות. התכנון של הרכבת ראה את הטווח הקצר ולא את הטווח הארוך, תוך התעלמות מוחלטת מטענות התושבים והסביבה."
ח"כ אורי מקלב: "הרכבת לוקה בחוסר ראייה עתידית. התועלת היא ברורה מבחינת השיקוע ומשאב הקרקע הוא כל כך חשוב, במיוחד בערים הגדולות בהן הוא נמצא במחסור. יש דרך קצרה שהיא ארוכה, ויש ארוכה שהיא קצרה. צריך לבחור את החלופה הנכונה לטווח הארוך."
ח"כ ניצן הורוביץ: "אני בעד מרקם אורבני. צריך לבדוק את העלויות האמיתיות ואת לוחות הזמנים האמיתיים. בלי שום ספק, השיקוע יהיה יתרון לחיפה, אולם לא מדובר בפיתרון קל. קשה לקבל עמדה ברורה מאחר ואין אומדנים מדויקים."
יובל פלד, רשות הטבע והגנים: "הנוף הפתוח, המפגש בין ההר לים, מבוסס היטב הן בכתובים ובמסורת היהודית, המוסלמית, הבהאיית. אין הרבה מקומות כאלה, ולכן צריך להשאיר את האיזור פתוח ולא מחושמל."
ליאת פלד, נציגת משרד הפנים במחוז חיפה: "צריך לנסות ולראות איך מאפשרים את החשמול בשיקוע. תוך התקדמות בתוכנית החשמול, יהיה ניתן להתקדם בתכנון השיקוע. יש חשיבות בחיזוק העיר חיפה – גם בחלק מהתכנון הארצי – יש כאן שינוי. משרד הפנים מקדם את חזית הים העירונית ולא ניתן להתעלם מהמסילה והשילוב שלה. היא יכולה להביא תושבים מכל הארץ, יש חשיבות לתכנון נכון שלא יפגע בעיר. תוכנית המתאר של חיפה סוף סוף הופקדה. הנושא מסילת הברזל עלה ועמדת משרד הפנים, כמו גם כל הוועדה המחוזית היא לקדם את החישמול וגם את השיקוע."
לסיכום אמר יו"ר הוועדה, ח"כ חנין: "פרויקט חשמול הרכבת הוא פרוייקט חשוב, פתרון לדורות. השלכותיו על העיר חיפה הן גם ארוכות טווח. מדובר בשאלה מרכזית הנוגעת לפגיעה נופית, חברתית, סביבתית, בריאותית ואורבאנית. התרשמנו בוועדה מההסכמה הרחבה שהוצגה כאן על ידי כל הגורמים. על השולחן עומד רעיון מעשי של פשרה – שיקוע בשני תחומים בסיסיים חיוניים – אורבאני וטבעי. העלויות של פשרה זו אינן זניחות אבל אינן גדולות במיוחד. בחישוב כלכלי יש להביא בחשבון לא רק את משמעויות השיקוע אלא את המשמעויות לגבי חיפה והתפתחותה. לכן, אנו קוראים לרכבת ישראל לחזור לשולחן המשא ומתן עם עיריית חיפה והגופים הציבוריים, בנוגע לאותם פתרונות של שיקוע במתחמים השונים שהוצגו בדיון. הדרך הזו, שאולי תהיה קצת ארוכה, תוביל להסכמות ול קידום מהיר יותר של פרויקט החשמול וצמצום הפגיעה הצפויה. הוועדה תפנה לשר התחבורה ולרכבת ישראל, כדי לקדם את הפתרונות המוסכמים האפשריים ומבקשת עדכון על ההידברות בתוך 30 יום."

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

כתבות קשורות לנושא זה

3 תגובות

  1. כן, ואחר כך יונה יהב ייתפשר על חלק קטנטן מהפשרה ויכדיז על ניצחון גדול.
    דרך אגב, אם מדובר על שני מקטעים יש לשים לב שלכל מקטע יש לרדת מהמפלס הקיים ואחר כך לחזור למפלס הקיים, היות ורכבת מוכרחה לנוע בשיפוע מתון, מדובר בחפירות בשיפוע מתון לאורך קילומטרים נוספים. ממש לא נראה לי שיבוצע. הפיתרון הכי ריאלי שכמובן לא ייתבצע, הוא מנהור הרכבת וביטול מוחלט של הקו הקיים. המסילה תעבור מזרחה מאיזור תחנת חוף הכרמל לעבר ההר. משם תנוע במפלס בגובה אחיד אל נחל גיבורים, שם ממילא כבר הנחל הרוס, כך שנזק קטן נוסף לא ישנה הרבה. ומשם שוב מנהרה לצ'ק פוסט.
    מהצ'ק פוסט גם שלוחה לנמל המזרחי. רכבות לבית דגון אין צורך. ממילא כבר מזמן הגיע הזמן להרוס את המבנה הזה שתקוע באמצע העיר, ולהעתיקו מזרחה.
    אפשר להוסיף גם תחנת נוסעים בגרנד לשימחתו של סביון, התחנה תהיה מתחת לגרנד והגישה במעליות.

  2. מעניין מאוד לקרוא את פרוטוקול הדיון שנערך בכנסת.
    [url=http://www.haipo.co.il/docs/train_tunneling_knesset_23_5_2011.rtf:39jp1qbk]קישור לפרוטוכול הדיון בכנסת[/url:39jp1qbk]

    מי שקורא את השורות הקטנות של הפרוטוקול יכול לקרוא את מה שעיריית חיפה
    לא כתבה בהודעה לתקשורת.
    כרגע מוכנים בעירייה לפשרה – שיקוע של שני מקטעים באורך כולל של 3 ק"מ בלבד.
    שני המקטעים באזור פארק הכט וקמפוס הנמל בעיר התחתית.
    למעשה על פי מה שידוע כעת הרכבת הציעה פשרה זו מלכתחילה אולם בעירייה התנגדו לכך.
    הרכבת הציעה תחילה לחשמל את הרכבת "באופן זמני" ובעתיד לשקע חלק מהמסילה באזור חיפה.
    העירייה דורשת להתנות את חשמול הרכבת בשיקוע שיבוצע לפני החשמול. דרישה סבירה והכרחית מאוד בהסתמך
    על כך שאין יותר קבוע מזמני אצלנו בישראל…


  3. הכנסת
    הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות

    [attachment=0:v9fdrzgl]knesetisrael.jpg[/attachment:v9fdrzgl]

    סימוכין:02171811
    ירושלים, י"ט באייר, התשע"א
    23 מאי 2011

    הודעה לעיתונות

    ח"כ ד"ר דב חנין קרא לרכבת ישראל לבחון בחיוב את שיקוע הרכבת בחיפה

    הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, בראשות ח"כ ד"ר דב חנין, דנה היום (ב', 23.5.11) בשאלת שיקוע מסילת הברזל בעיר חיפה. השאלה הנדונה, עוסקת בקונפליקט, לכאורה, בין רכבת ישראל, המבקשת לממש באופן מיידי ומהיר את תכנית חישמול המסילות (תת"ל 18) לבין עיריית חיפה, הטוענת כי חישמול המסילות בחיפה, יגרום לניתוק נופי חמור של העיר מן הים ולנזק תיירותי שקשה להעריך.
    ראש העיר חיפה, מר יונה יהב, הסביר כי מדובר בנושא גורלי לחיפה. לדבריו, עיריית חיפה מברכת על היוזמה לחישמול הרכבת ואינה מתנגדת לו אך סבורה כי ללא שיקוע המסילה עלולה להיווצר הפרדה נופית בין העיר לבין הים. מכיוון שחיפה מבססת חלק ניכר מכלכלתה על תיירות, הרי שהפרדה נופית כזו עלולה לפגוע בפעולות מינוף התיירות שמקיימת העירייה, בין השאר – בניית 28 בתי מלון חדשים. ראש העיר הציע כי תישקל חלופת שיקוע ומינהור של האיזורים הרגישים נופית והזכיר כי פרויקטים כאלו בוצעו בתוואי הרכבת במודיעין. מר אריאל וטרמן, מהנדס העיר חיפה, הדגיש כי כרגע, עיריית חיפה מבקשת מינהור מצומצם של שני קטעים רגישים. מנגד, הסביר מר ירון רביד, המשנה למנכ"ל רכבת ישראל כי הם אינם מתנגדים לפרויקט השיקוע, אולם חוששים שמורכבות הפרויקט והעובדה שהינו חדש מאד מבחינת התהליך התכנוני, יגררו את יישום חישמול המסילות למשך שנים רבות.
    ח"כ ד"ר דב חנין אמר בתגובה, כי לרכבת ישראל יש נוהג מצער להתעלם מעמדות סביבתיות ואילו הייתה מתקיימת הידברות ייתכן שהייתה נוצרת תכנית שלישית טובה יותר. ח"כ ד"ר רחל אדטו אמרה כי חישמול המסילות ללא שיקוען יהיה בכייה לדורות. גם היא ביקרה את היעדר הראייה לטווח ארוך של רכבת ישראל והזכירה כי גם במבשרת ציון התעלמה רכבת ישראל מפניותיה למניעת פגיעה בסביבה. ח"כ הרב אורי מקלב הסכים גם הוא לגישה זו ואמר כי יש לבחון את תשתיות התחבורה בישראל לטווח ארוך. "יש דרך ארוכה שהיא קצרה", אמר ח"כ מקלב. ח"כ ניצן הורוביץ אמר כי הוא מבין את החשיבה התכנונית של עיריית חיפה אולם מצד שני פתרון שיקוע המסילה הינו יקר וממושך וחייבים לקבל "הערכת על" שתקבע אם כדאי להמתין לשיקוע המסילה. גופים נוספים שנכחו בדיון תמכו בפרויקט החישמול תוך כדי שימור הנוף (ו. מחוזית חיפה של משרד הפנים, החברה להגנת הטבע ואחרים).
    בסיכום הדיון אמר ח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר הועדה, כי להחלטה בנושא, תהיינה השלכות על עתידה של חיפה לשנים רבות. שיקוע יעלה כסף, אבל בעתיד יחסוך הרבה יותר. הוא גם יאפשר פתרון סביבתי, נופי, בריאותי ואורבאני נכון יותר. לפיכך, הועדה תקרא לרכבת ישראל לשוב למו"מ עם כל הגופים הנוגעים בדבר כדי לבחון שיקוע של שני מתחמים עיקריים במסלול הרכבת בחיפה.
    אתר הכנסת: http://www.knesset.gov.il" onclick="window.open(this.href);return false;

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

"הבניין המיועד להריסה ולבנייה מחדש אינו זקוק כלל לחיזוק" • עתירת בעלי דירות בחיפה

(חי פה) - בעלי דירות ברחוב חנה בשכונת כרמליה בחיפה החליטו לא לוותר, לאחר שוועדת ערר החליטה להתערב בהיבט ההנדסי של בקשה להיתר בפרויקט...

ירי בחיפה: גבר נהרג ברכבו ברחוב בית לחם

מהמשטרה נמסר לחי פה: המשטרה פתחה בחקירה לפני זמן קצר (ראשון 15/12/24, שעה 10:45) לאחר קבלת דיווח אודות פצוע ירי ברכב ברחוב בית לחם בחיפה.כתוצאה...

שריפה גדולה באתר פסולת בחוף שמן בחיפה: ריח כבד ברחבי העיר ◄ צפו

(חי פה) - עדכון לשריפה הגדולה בחוף בן שמן - שעה 11:30 ◄ רב רשף לישי עמור, קצינת המבצעים של תחנת חיפה, מעדכנת ...

אורי אסולין עדיין נעדר – המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתורו

(חי פה) - אורי אסולין, בן 60 מקריית ים נעדר מיום ריביעי 20/11/24 המשטרה פונה לציבור בשנית, על מנת שיסייע במציאתו. מהמשטרה נמסר לחי...

רוכב אופנוע נפצע בכביש 75 – סעו בזהירות!

(חי פה) - שבת 14/12/24 רוכב אופנוע כבן 31 נפצע באורח בינוני במהלך רכיבה בכביש 75, סמוך למחלף יגור. התאונה דווחה למוקד 101 של...