בוחרים צבע למטרונית של חיפה
עיריית חיפה ומשרד התחבורה, באמצעות חב' יפה נוף, מזמינות את הציבור לסייע בבחירת הצבע של המטרונית – התחבורה הציבורית המתקדמת של מטרופולין חיפה. שמה של המטרונית נבחר אף הוא ע"י הציבור, בתחרות שנערכה ב-2006. ההשתתפות בבחירת צבע למטרונית אפשרית דרך אתר הפייסבוק של עיריית חיפה: http://www.facebook.com/haifamuni" onclick="window.open(this.href);return false;
ראש העיר חיפה יונה יהב הנחה את חב' יפה נוף המנהלת את הפרויקט לשתף את הציבור בבחירת הצבע של המטרונית, כפי ששותף הציבור בבחירת שם למערך התחבורה הציבורית המתקדמת של מטרופולין חיפה – המטרונית.
יונה יהב "המטרונית הינה חלק ממהפך תחבורתי שעוברת חיפה במטרה לשפר את הנגישות ואת איכות חיי התושבים, לכן החשיבות הרבה בשיתוף הציבור בפרויקט זה".
תחת הכותרת צובעים את המטרונית – הנה באה המטרונית, אתם תבחרו את הצבע, פרסמה לאחרונה חב' יפה נוף, בשם עיריית חיפה ומשרד התחבורה את הפניה לציבור להשתתף בבחירת הצבע למטרונית. הפרסום נעשה באמצעות חומרי הסברה על התקדמות פרויקט המטרונית שהפיצה לאחרונה חברת יפה נוף לכ-250 אלף בתי אב במטרופולין חיפה. הציבור מוזמן במהלך החודשים מאי ויוני לבחור בצבע אחד מתוך שישה – לבן, כסף, בז', ירוק, כחול ואדום ולסייע בבחירת הצבע למטרונית. הצבע שיזכה בתמיכה הגדולה ביותר ע"י הציבור יבחר כצבע של המטרונית. ההשתתפות אפשרית דרך אתר הפייסבוק של עיריית חיפה, בכתובת: http://www.facebook.com/haifamuni" onclick="window.open(this.href);return false;
עם סיום המכרז להפעלת המטרונית, בו זכתה חברת 'דן בצפון', נקבע כי קווי המטרונית יחלו לפעול תוך כשנתיים ממועד זה, כלומר אוגוסט-ספטמבר 2012. תקופה זו, עד למועד ההפעלה, תוקדש להמשך סלילת מסלול המטרונית. המפעיל שנבחר, חברת 'דן בצפון' זקוק גם הוא לתקופת התארגנות, לשם רכישת כלי הרכב והמערכות הטכנולוגיות הנדרשות ממנו.
"המטרונית" הינה מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים במטרופולין חיפה, שתחל לפעול בספטמבר 2012 באמצעות אוטובוסים משודרגים, מרובי קיבולת ונמוכי רצפה, בעלי עיצוב המדמה רכבת קלה. המטרוניות תפעלנה בצירים בעלי העדפה ותספקנה רמת שירות גבוהה מהמקובל כיום, בזכות מאפייני תפעול ייחודיים.
מערכת "המטרונית" מורכבת מ- 3 קווים: הראשון מאזור צפון הקריות (בסמיכות למחנה כורדני לשעבר), דרך כביש 4, שד' ההסתדרות והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל, השני מקרית אתא למסוף בת גלים דרך שד' ההסתדרות והעיר התחתית של חיפה והשלישי מקרית ים וקרית חיים להדר בחיפה.
90 מטרוניות באורך כולל של כ-18 מ' יפעלו במטרופולין חיפה כבר עם תחילת הפעלת הפרויקט. מרבית המטרוניות יהיו בעלי מנועי דיזל, אשר יעשו שימוש בדלק נקי, מסוג יורו 5 ומעלה. בנוסף, חויב המפעיל לרכוש מספר מצומצם של מטרוניות היברידיות, בעלות מנוע משולב דיזל-חשמל. המטרוניות ההיברידיות יפעלו תחילה במתכונת של ניסוי, על מנת לוודא כי הן מתאימות לשימוש כאמצעי תחבורה ציבורית אמין. במידה והניסוי יצלח, ייהפכו המטרוניות ההיברידיות לחלק מצי המטרוניות הקבוע, וכל רכישה של מטרוניות חדשות תהייה של מטרוניות היברידיות.
בנוסף לכלי הרכב עצמם, הצלחת מערכת המטרונית תביא למעבר של נוסעים מהרכב הפרטי למטרוניות, דבר שיקטין את עומסי התנועה בכבישים, את רמת זיהום האוויר והרעש ואת כמויות הדלק הנצרכות במטרופולין.
כבר כיום, עוד לפני הפעלת הפרויקט, בוחנים בחברת יפה נוף את הרחבת רשת המטרונית. הבחינה כוללת, בין היתר, חיבור טירת כרמל ונשר למערכת המטרונית וכניסת המטרונית למרכז קרית אתא (רח' העצמאות). גם הארכת הקו האדום לכיוון עכו וחיבור רכס הכרמל למערכת הם חלק מן הרעיונות הנבחנים בימים אלה. הבסיס לכל הרעיונות הללו הוא הרצון לחבר את כל חלקי מטרופולין חיפה ברשת תחבורה ציבורית היררכית מלאה, שתכלול את כל המרכיבים הדרושים על מנת לספק שירות ונגישות מכל חלקי המטרופולין ואליו.
מערכת 'המטרונית' פורשת תשתית באורך של כ- 45 ק"מ מצפון קריית מוצקין, דרך מפרץ חיפה והעיר התחתית עד לחוף הכרמל, שלוחות לקריית אתא, לקריית חיים וקריית ים, ושלוחה להדר הכרמל. למעלה מ-50% ממסלולי המטרונית כבר הושלמו ע"י חב' יפה נוף וחב' 'דן בצפון' נערכת לקליטת כלי הרכב. המערכת כולה תושלם עד ספטמבר 2012.
המטרונית תסייע בנגישות לחיפה, עבור תושבי הצפון, ולא להפך! תוסיפו לכך את העובדה שתוכניות הפיתוח הגדולות והמסיביות ביותר של חיפה מתרכזות בצפון העיר (אזור המפרץ), והתוצאה תהיה תפיסה של מקומות עבודה על ידי אוכלוסיות שלמות שאינן גרות בחיפה, אך התאפשרה להם נגישות קלה בזכות המטרונית, נפתחו מקומות עבודה חדשים בזכות תוכניות הפיתוח של אזור המפרץ, ולנו הצעירים שגרים בחיפה נותר רק לחפש עבודות בתל אביב.
אז מה בדיוק ראש העיר שלנו מנסה לעשות? מדוע הוא כל הזמן מסייע לתושבי הצפון להגיע לחיפה ולא דואג ליצירת מקומות עבודה עבור התושבים שמתגוררים בעיר?
ראש העיר פותח את הנגישות הקלה לחיפה, ומושך לכאן תושבים מהצפון. מה לגבי תושבים המתגוררים דרומה מחיפה (עתלית, זכרון, הקיבוצים וכו')?
אם יהיה פיתוח של דרום העיר ונגישות קלה שתמשוך תושבים המתגוררים דרומית לעיר, יהיה גיוון רב יותר של סטודנטים ובליינים בחיפה. אנחנו לא צריכים למשוך רק את תושבי הצפון לכאן. זו אסטרטגיה שעשויה להזיק לפני העיר חיפה.
ואחר כך יונה יהב יתהדר ב"שיתןף הציבור" בחיפה.