באנר קרטיית אתא

סיוט מצמרר או מציאות מתהווה?

לאחר שצעדה במשך כל הלילה, היו בגדיה של יערה...

פעילות גיאולוגית באזור ים המלח – הבולענים – סיור מרהיב ומסוכן

ישראל, הנמצאת על השבר הסורי-אפריקני, נחשבת לאזור פעילות טקטונית...

חיפה – העיר השלישית בגודלה • אבי אלבאום

ישראל היא מדינה עירונית, יותר מ 90% מהתושבים גרים...

גבי זהר מחיפה – "אדם שמעניין ומרתק לחיות איתו"

גבי זהר הוא אדם בעל נשמה חופשית, ידען מעניין...

קיץ בריף בת גלים • הפולשים והמקומיים

זהו סוף אוגוסט 2024 ואנחנו חווים 31 מעלות בים,...
באנר גורדון 240624
באנר כללית
באנר חברה כלכלית 100724
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר טירת כרמל
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 030824
באנר קריית ביאליק ותיקיםרחב 140724
באנר כללית
באנר קריית אתא
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

סיוט מצמרר או מציאות מתהווה?

לאחר שצעדה במשך כל הלילה, היו בגדיה של יערה...

פעילות גיאולוגית באזור ים המלח – הבולענים – סיור מרהיב ומסוכן

ישראל, הנמצאת על השבר הסורי-אפריקני, נחשבת לאזור פעילות טקטונית...

חיפה – העיר השלישית בגודלה • אבי אלבאום

ישראל היא מדינה עירונית, יותר מ 90% מהתושבים גרים...

בתים טרומיים מנחושת יובאו מגרמניה • אדריכלות בחיפה

(חי פה) - אדריכלות בחיפה - במהלך העלייה החמישית,...

גבי זהר מחיפה – "אדם שמעניין ומרתק לחיות איתו"

גבי זהר הוא אדם בעל נשמה חופשית, ידען מעניין...

אתגרים והזדמנויות בחזרה לבית הספר בצל המלחמה

עם תום החופש הגדול, אנו עומדים בפתחה של שנת לימודים חדשה, כשברקע נשמעים הדי המלחמה. החזרה לשגרת בית הספר מעוררת רגשות מעורבים בקרב הורים וילדים כאחד. מחד, אנו מבינים את חשיבותה של השגרה ביצירת תחושת המשכיות וחיזוק החוסן האישי והחברתי. מאידך, עולים חששות טבעיים נוכח המצב הביטחוני המורכב.

חשוב לזכור כי המלחמה משפיעה באופן שונה על כל אחד מאתנו. בהתייחסותנו לילדים החוזרים לבית הספר, עלינו להביא בחשבון את מכלול השינויים בסביבתם – שינויי מגורים, פרידות ממושכות ממשפחה, ועוד. אמנם איננו יכולים למנוע את השינויים הללו, אך ביכולתנו להקל על ההתמודדות עמם.
להלן מספר עקרונות מנחים שיסייעו לנו ולילדינו בתקופה מאתגרת זו:

  1. קרבה וזמינות: בתקופות של מתח ושינויים, חיבוק פשוט יכול להיות תרופת פלא. הימצאותכם הפיזית והרגשית לצד ילדיכם מספקת ביטחון ונחמה.
  2. הקשבה פעילה: הקשיבו לכל מה שיש לילדיכם לספר, גם אם דבריהם מעוררים בכם רגשות מורכבים. הביעו עניין, שאלו שאלות, והרחיבו כדי להבין לעומק. חזרו על דבריהם במילים פשוטות כדי לוודא הבנה. כך תעבירו מסר שכל רגש ומחשבה הם לגיטימיים.
  3. התבוננות במשחק: ילדים מעבדים חוויות דרך משחק. ילדים צעירים עשויים לשחק במשחקי מלחמה" תוך שימוש בחיילי משחק וכלי מלחמה, בעוד ילדי בית ספר יסודי נוטים למשחקי קופסה עם כללים ברורים: צדק או רמאות, מנצחים ומפסידים. צפו במשחקיהם ותוכלו ללמוד רבות על עולמם הפנימי ועל דברים שמעסיקים אותם. השתתפות במשחק משותף יכולה לספק מסגרת לעיבוד תכנים מורכבים ולהשבת תחושת הסדר.
  4. איזון בחשיפה למידע: בגילאי בית ספר יסודי, החשיפה לאלימות ממשית של המלחמה, יכולה להיות מאוד לא נעימה ולשבש את התהליכים ההתפתחותיים. לכן, מומלץ כי בבית ובבית הספר, נבחר להדגיש את הצדדים הלא אלימים של המלחמה. ניתן לעשות זאת על ידי חשיפה לצדדים אנושיים, לספר על ועידות ומאמצים להפסקת אש, על מדינות שעוזרות ועוד. ניתן להציג אותן על המפה ולסמן מקורות תמיכה וסיוע. גישה זו יוצרת איזון בחשיבתו ובתפיסתו של הילד את העולם ומרגיעה.
  5. יצירת רצף בין עבר, הווה ועתיד: עיקרון נוסף, הוא יצירת תחושת המשכיות ורצף בין עבר, הווה ועתיד.
    * נתחבר אל העבר – לתקופה שלפני החופש הגדול. ביחד אפשר להיזכר – בדרכי התמודדות ובהערכות בבית הספר, מה סיפק בטחון, מה עזר, מה פחות?. חשוב לחבר את הילד לכוחות ומשאבים קיימים, שלו ושל המשפחה, דרך שיח על חוויות של התמודדות יעילה עם מצבים דומים.
    * נחייה את ההווה – נדאג לעורר אצל הילד תחושה שהוא חיוני, משמעותי ומשפיע – נעזר בו לארגון הבית, הכנת הציוד לקראת החזרה לבית הספר וקבלת החלטות שנוגעות לגביו. נעודד אותו לשמור על פעילות בכלל ופעילות גופנית בפרט וליזום מפגשים חברתיים. נתכנן את העתיד, נביע משאלות, חלומות ונחשוב על מה היינו רוצים שיהיה. נחשוב מחשבות חיוביות ונאמר אמירות מחזקות.
  6. העצמה: תנו לילדים תחושת משמעות ושליטה על ידי שיתופם בארגון הבית, הכנת הציוד לבית הספר, וקבלת החלטות הנוגעות להם.
חזרה ללימודים בזמן מלחמה (צילום: כללית)
חזרה ללימודים בזמן מלחמה (צילום: כללית)

חשוב לזכור כי זוהי תקופה מורכבת, ולעתים עלולים להופיע קשיי הסתגלות. צוות בריאות הנפש ילדים ונוער בכללית זמין להקשיב, לייעץ ולהתערב במידת הצורך. לסיוע ראשוני, ניתן לפנות למוקד התמיכה הנפשית ב-8703* או למרפאות בריאות הנפש דרך מרפאת האם ורופא הילדים.

לסיכום, למרות האתגרים, החזרה לשגרת בית הספר מהווה הזדמנות לחיזוק החוסן האישי והחברתי. באמצעות תשומת לב, הבנה ותמיכה, נוכל לסייע לילדינו לא רק להתמודד עם המצב, אלא אף לצמוח ממנו. יחד, נצלח תקופה זו ונצא ממנה מחוזקים.

כותבת הכתבה היא רחלי מוטובה, עו"ס, מדריכה ופסיכותרפיסטית, אחראית תחום עבודה סוציאלית בבריאות הנפש ילדים ונוער בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי.

באנר כללית

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

כתבות קשורות לנושא זה

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן

כל הכתבות בחי פֹה

חיילים שנפצעו בקרב בג'נין פונו לרמב"ם – דיווח על מצבם

מרמב"ם נמסר לחי פה: לחדר ההלם ברמב"ם פונו לפני הצהריים שני חיילים פצועים מגזרת ג'נין. מצבם יציב. לא נזקקים לניתוח, אושפזו להשגחה. מצב הפצועים...

מארק מליאר זכה במדליית הארד בשחייה • גאווה אולימפית מאיל"ן חיפה

(חי פה באולימפיאדה) - המשלחת הישראלית הפראלימפית ממשיכה להביא כבוד ענק באולימפיאדה הפראלימפית בפריז שבצרפת, השחיין הפראלימפי הישראלי מארק מליאר זכה היום (שבת, 31.8.2024)...

שידור חי – ההפגנה בחיפה נגד ממשלת נתניהו ובעד העסקה לשחרור חטופים וסיום המלחמה – 31/8/24

(חי פה) - נמשכות ההפגנות בחיפה. על רקע הכישלון בביטחון, הכישלון בכלכלה, העקורים מהצפון ומהדרום והפילוג בעם לפני ואחרי אסון ה-7 באוקטובר, המפגינים קוראים:...

גבי זהר מחיפה – "אדם שמעניין ומרתק לחיות איתו"

גבי זהר הוא אדם בעל נשמה חופשית, ידען מעניין ומרתק, בעל נפש רגישה ויכולת עשייה מרובה בתחומים שונים. כלומר, כפי שהאנשים אשר מסביב לו...

קטטה עם 4 פצועים בקרית ים

ממד״א נמסר לחי פה תאגיד החדשות: שבת 31/08/24 בשעה 12:21 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א במרחב כרמל על קטטה ברחוב מרדכי נמיר...