מי נוהג בטוח יותר? גברים או נשים? התשובה היא נשים, כך על פי נתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול ב-8 למרץ. בניגוד לסטיגמה, נשים נוהגות בטוח יותר ומעורבות פחות בתאונות דרכים. יש שיטענו שאחת הסיבות לכך היא שנשים נוהגות פחות מגברים, אך ההבדלים במעורבות בתאונות דרכים בין הגברים לנשים גדולה שגם אם לסיבה זו יש השפעה- נשים עדיין נוהגות בטוח יותר.
נשים מעורבות רק ב-13% מהתאונות הקטלניות בשנת 2023
594 נהגים/נהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (הרוג אחד לפחות) בשנת 2023, רק 75 מהן היו נשים – כ-13% בלבד, פי 3.5 פחות מחלקן בבעלי הרישיונות העומד על כ-45%.
222 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בערים בשנת 2023, מתוכם 30 בלבד היו נהגות – 14% בלבד. עוד עולה מן הנתונים כי גברים היו מעורבים פי שלושה יותר בתאונות דרכים בערים בשנת 2023 מאשר נשים – 6,276 גברים לעומת 2,218 נשים.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק:
נשים נוהגות יותר בטוח מגברים, זו תמונת המצב וכך מראים הנתונים שנה אחר שנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לעודד יותר נשים לעסוק בנהיגה באופן מקצועי, בעיקר בתחבורה הציבורית שסובלת כבר שנים ממחסור של אלפי נהגים ונהגות. לשילוב נשים בתחום הנהיגה המקצועית יתרונות רבים, ביניהם תרומה לצמצום פערים תעסוקתיים ומגדריים, הגברת תעסוקה של נשים, חיזוק תחושת עצמאות והגברת הבטיחות על הכביש.
חיפה – 502 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2023 לעומת 182 נהגות
502 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בחיפה בשנת 2023 לעומת 182 נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים – פי 2.8 יותר. 15 נהגים גברים היו מעורבים בתאונות קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) בעיר בשנת 2023, לעומת אפס נשים.
הסטיגמה והמציאות- נשים באמת נוהגות גרוע?
על פי מחקר שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת פדובה באיטליה, למרות שנשים מעורבות פחות מגברים בתאונות דרכים, הסטיגמה הנפוצה לפיה נשים נוהגות גרוע, הססניות וחסרות ביטחון מאחורי ההגה הינה רווחת בציבור. הסיבה לכך היא הבנייה חברתית המבוססת על תפקידים מגדריים עתיקי יומין, לפיהם נהיגה היא משימה גברית.
הבעיה המרכזית בסטיגמה היא שהיא אכן משפיעה על אופי הנהיגה של נשים. הסטיגמה המלווה נשים, נערות ואפילו ילדות, מתחילה להשתרש ולחלחל לתודעה שלהן הרבה לפני שלב הוצאת רישיון הנהיגה. התוצאה היא שנשים נוטות להעריך את יכולת הנהיגה שלהן הערכת חסר ולהרגיש חוסר ביטחון בנהיגה לעומת גברים.
סטיגמה שלילית מעוררת חששות הגורמים לחוסר ביטחון עצמי, ספק ביכולות הביצועיות, מתח רב ומאמץ להתעלות על הציפיות השליליות. תהליכים אלו מובילים לפגיעה בביצועים ובנהיגה.
למרות כל זאת, הממצאים מראים אחרת וסותרים את הסטיגמה. מחקרים מראים כי נשים נוטות לעבור על חוקי התעבורה פחות מגברים, נוהגות באופן מסוכן פחות מגברים ולכן הסיכוי שלהן למעורבות בתאונת דרכים קשה או קטלנית נמוך יותר מסיכויים של הגברים. או בקיצור, נשים נוהגות טוב יותר ובטוח יותר.
בלי לדעת מה אחוז הנהגות מתוך כלל ציבור הנהגים במדינת ישראל הנתונים האלה חסרי משמעות.
לצורך העניין, אם מתוך כלל הנהגים במדינת ישראל (וזה כולל נהגי משאיות/אוטובוסים/מוניות וכו) רק 20% הן נהגות, אז ברור שהן יהיו פחות מעורבות בתאונות הדרכים.
אני לא חולק חלילה על הנתונים או על הטענה המרכזית פה, אבל בלי לדעת מה אחוז הנשים מתוך כלל הנהגים בישראל…. הנתונים לא רלוונטיים ככ