עמותת אור ירוק מקדמת הצעה חקיקה אשר תחייב התקנת מערכת ניטור ברכבים המשמשים להסעת תלמידים לבית הספר
לחי פה נודע כי בחיפה קיים המספר הגבוהה ביותר של תלמידים הנזקקים להסעות ומגיעים לבית הספר ברכבי הסעה שאינם מנוטרים.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר לחי פה: "משרד התחבורה חייב להפסיק להתנער מאחריות ולחייב המצאות מערכת שתנטר את אופן נהיגת הנהג (קופסא ירוקה) ותתריע בפני המעסיקים על נהגים שמסכנים את שלום הילדים של כולנו"
מותו של יפתח הקטן ושל ילדים אחרים, יכול היה להימנע אילו תחום הסעות התלמידים בישראל היה מוסדר והיו ננקטים צעדים על ידי המדינה בכדי להבטיח כי נהגי הסעות התלמידים הם נהגים בטוחים וזהירים, וגם סביבת בית הספר ערוכה לקליטת הסעות אלו בבטחה.
נכון לשנת 2014, על פי נתוני משרד החינוך, בישראל משתמשים בהסעות התלמידים כ-280 אלף ילדים, 180 אלף מהם הם תלמידים של החינוך הרגיל, והיתר משתייכים לחינוך המיוחד. הסיכון להיפגעות תלמידים בהסעות כהולכי רגל בעת העלייה והירידה מהאוטובוס על ידי רכב ההסעה עצמו או על ידי כלי רכב החולפים בסביבה גדול מהסיכון להיפגע בתוך האוטובוס בזמן נסיעה. במחקר שנערך נמצא כי 36% מהילדים שהגיעו בהסעה ירדו ממנה בצורה מסוכנת (מחקר פביאן סיקרון).
מבדיקת עמותת "אור ירוק" עולה כי משנת 2004 ועד היום נהרגו 17 ילדים במעורבות רכב הסעות תלמידים.
שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תחום הסעות התלמידים פרוץ ומהווה סכנה יומיומית למאות אלפי ילדים שמוסעים ללא פיקוח וללא מלווה. משרד התחבורה חייב להפסיק להתנער מאחריות ולחייב המצאות מערכת שתנטר את אופן נהיגת הנהג (קופסא ירוקה) ותתריע בפני המעסיקים על נהגים שמסכנים את שלום הילדים של כולנו. במקביל יש לחייב המצאות מלווה בהסעות התלמידים שיוודא כי הילדים חגורים בחגורת בטיחות ויורדים ועולים בצורה בטוחה".
5,500 תלמידים נוסעים בהסעות בחיפה
בחיפה כ – 5,500 תלמידים נוסעים בהסעות תלמידים (נתוני אור ירוק המבוססים על נתוני משרד החינוך, הנתונים נכונים לשנת 2014):
בחיפה נסעו בהסעות תלמידים 2,065 תלמידים למוסדות החינוך הרגיל, ו- 3,403 למוסדות החינוך המיוחד, נכון לשנת 2014.
תצפית מצלמות: 26% מהילדים הפריעו לנהג בזמן הנסיעה
בתצפית מצלמות שהוצבו בהסעות התלמידים (2009), על ידי "קרן רן נאור לקידום מחקר בטיחות בדרכים" ומכון גרטנר, נמצא כי 17.5% מהנסיעות לא היו בטיחותיות, ב-66% התלמידים רבו בתוך האוטובוס במהלך נסיעה, וב-26% מהנסיעות התלמידים הפריעו לנהג בזמן נסיעה.
מתחילת שנת 2011 ועד היום, יותר מארבע וחצי שנים, עמותת "אור ירוק" מנסה לקדם את התקנת הקופסה הירוקה בהסעות תלמידים אך ללא הצלחה.
הנושא נמצא באחריות משרד התחבורה שאמור להביא לאישורן של תקנות שיחייבו התקנת מערכת ניטור נהיגה בהסעות תלמידים. במשרד התחבורה טוענים, כי הנושא נמצא אצל מכון התקנים, שדורש לאישור התקן כמיליון ₪, בטענה כי אין מגרש אוטובוסים מתאים לבדוק את כלי הרכב ולאשר את התקן. משרד התחבורה אינו מוכן להשקיע סכום זה ולכן הנושא תקוע כבר כמה שנים ומאות אלפי ילדים נמצאים בסכנה יומיומית.
[bs-thumbnail-listing-2 columns="4" title="תאונות דרכים בחיפה" tag="32" count="4" pagination-show-label="0" pagination-slides-count="3" slider-animation-speed="750" slider-autoplay="1" slider-speed="3000" bs-show-desktop="1" bs-show-tablet="1" bs-show-phone="1" paginate="slider"]