באנר חזית הים מובייל
באנר מנו 131224
באנר כללית 050924
באנר גורדון 240624
באנר החברה הכלכלית 171124
באנר חזית הים רחב
באנר מוזאוני חיפה 081024
באנר טירת כרמל
באנר כללית 050924
באנר קריית אתא 011024
באנר קריית ביאליק שנה טובה 031024
באנר מוזאוני חיפה 081024
פרסום בחי פה - רחב - מונפש

רפי אמאיוף • סתם סיפור…. קצת עצוב

בתקופת "מלחמה הכיפורים" נעדרתי מהבית כשבועיים לסירוגין. לא עוד....

״בית הטירה״ • טוסקנה על הר הכרמל

המבנה המוכר כ״בית הטירה״, בנוי על צלע ההר מול...

לפתוח את היד ואת הארנק: על הנזקים של הקמצנות ועל הדרך לצאת מזה

ראובן ושרה הגיעו אלי לייעוץ זוגי, כמו שהם תיארו...

בית הטירה רחוב יפה נוף 95 חיפה

כשמטיילים על ציר רחוב יפה נוף שפונה בצד...

דניה הירוקה – החלטה קשה של ועדת העררים של המועצה הארצית

החלטה עצובה לעיר חיפה:

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה החליטה לדחות את העררים שהגישו תושבי דניה, הירוקים של חיפה ועיריית חיפה, נגד פרויקט "דניה הירוקה" אשר עתיד לקום על שטח של 107 דונמים בחלקה הדרומי של שכונת דניה בחיפה. השטח הוא שטח פראי, על מורדות נחל נדר והוא גובל בפארק הכרמל.
בכך ממשיכה המגמה של הרס ריאות ירוקות בבניה נמוכה, תוך הרחבת שכונת דניה, המהווה ממילא מפגע תכנוני, היות שהשכונה זוללת עתודות קרקע, מרוחקת מהעיר ומצריכה שימוש ברכב פרטי בצורה אינטנסיבית. תכנית זו מצטרפת לעוד מספר תכניות הפוגעות בריאות הירוקות שסביב חיפה וביניהן: גבעת העיזים, רמת לינקולן וגבעת זמר.

עיריית חיפה, תחת ניהולה של עינת קליש, ניסתה לבטל את התכנית שאושרה בעת כהונת עיריית חיפה הקודמת. לצידה של קליש פעלו תושבי דניה והירוקים של חיפה.

העררים נדחו כולם על ידי ועדת העררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה וזאת בשל סיבה אחת עיקרית וסיבות רבות נוספות.


הסיבה העיקרית לדחיית העררים היא:

שטח זה מיועד לתכנון מפורט עפ"י תכנית מאושרת תמ"מ 6 באופן שחציו הדרומי
ישמש להרחבת פארק הכרמל ואילו חציו הצפוני ישמש להרחבת שטח מגורים של
השכונה. כמו כן הועדה לא מצאה כשלים מהותיים בהליך אישור התכנית.

דניה הירוקה. הדמיה: Undo Studio
דניה הירוקה. הדמיה: Undo Studio

בניה צמודת-קרקע והנזק שהיא גורמת לאנושות בכלל ולעיר חיפה בפרט:

  • הרס הריאות הירוקות: בניה צמודת קרקע מחייבת הרס של שטח ניכר עבור מספר מועט של יחידות דיור. במקרה שלפנינו מדובר בשטח בר ובתולי.
    כאן מתוכננת בניה של 226 יח"ד על 107 דונם, בעוד שניתן לאכלס את כל יחידות הדיור הללו בדירות יוקרה, בשני מגדלי מגורים, בני 22 קומות, כולל חניון תת-קרקעי מפואר ובשטח של 5 דונמים בלבד, בפרויקט פינוי בינוי בלב העיר וללא כל פגיעה בריאות ירוקות.
  • פליטה מוגברת של גזי חממה והגברת ההתחממות הגלובלית: בניה צמודת-קרקע מעודדת פליטה מוגברת של גזי חממה ומחייבת צריכה מוגברת של דלקים, מהסיבות הבאות:
    1) הדיירים משתמשים שימוש מוגבר ברכב פרטי לכל עניין, היות שהם מרוחקים משירותים עירוניים חיוניים (דניה היא למעשה שכונת-ספר)
    2) מדובר בבתים שחימום וקירור שלהם מצריך אנרגיה רבה לעומת דירות בבניין מגורים.
    3) פגיעה בריאות ירוקות המשחררות חמצן לאטמוספירה.
  • מאמצי תכנון ובניה בכיוון שמזיק לעיר חיפה: בניה צמודת קרקע מתעלת מאמצים תכנוניים (כמו ההליך שלפנינו), לתכניות מזיקות וזאת על חשבון תכניות של בניה צפופה, אשר ראוי שיקודמו (ואינן מקודמות בקצב משביע רצון בחיפה).


עו"ד הלן דורפמן שיגרה מכתב לתושבי דניה לאחר פרסום החלטת הועדה:

תושבים וחברים יקרים,
מוקדם יותר היום קיבלנו את החלטת הועדה הארצית, לפיה הערר שהוגש ע"י עמותת שומרים על דניה כ – 791 תושבים, הירוקים של חיפה ועיריית חיפה, נדחה.
בתגובה ראשונית ברצוני לומר, כי לאחר ההשקעה האדירה של כולנו בליווי היועצים והמומחים בתחומם אנחנו מאוכזבים מכך שהוועדה לא נתנה את ההתייחסות המתאימה לטענות כבדות המשקל שהועלו על ידינו.

משמעות ההחלטה הינה כי הוועדה הארצית נתנה אישור לבנייה בשטחים הירוקים שבכרמל ובכל הארץ, אנחנו סבורים שהוועדה שגתה בהחלטתה כי יש לאפשר בנייה באיזור בעל רגישות נופית, סביבתית ותחברותית גבוהה לא מתן מענה למערך בטיחות אש, שעה שלצערנו כולנו ראינו מה קרה לפני ימים אחדים בשריפה ביישוב אורנים ומה קרה בשכונה שלנו, אשר לצערנו הינה למודת שריפות.
עוד בהקשר זה נזכיר רק כי עד היום לא יושמו הוראות דו"ח מבקר המדינה בקשר עם בטיחות אש לאחר "אסון הכרמל".

כל המומחים מטעמנו קבעו באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי אין מקום לאשר את התוכנית וכי באשר לכיבוי אש מדובר בסכנה של ממש.
כעת, עומדת בפנינו האפשרות להגיש בתוך 45 ימים עתירה מנהלית כנגד החלטת הוועדה.
בכוונתנו להמשיך במאבק על ביתנו, בכל הכלים המשפטיים והציבוריים העומדים לרשותנו.
עזרתכם ותמיכתם חשובה והכרחית עכשיו יותר מאי פעם.
בברכה,
הלן דורפמן, עו"ד
יו"ר עמותת שומרים על דניה

יו"ר עמותת "שומרים על דניה" עו"ד הלן דורפמן (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר עמותת "שומרים על דניה" עו"ד הלן דורפמן (צילום: אלבום פרטי)

תגובת אביהו האן – יו"ר סיעת הירוקים, להחלטת ועדת הערר – דניה הירוקה

החלטה אומללה של המועצה הארצית לתכנון ובניה. פגיעה קשה מאוד בשטח פארק הכרמל הירוק.
בעת הזו של משבר האקלים, מדינות בעולם שומרות על נכסי הטבע שלהן.
מדינה עם מדיניות ברת קיימא, לא מקבלת החלטות רעות כאלה.
לצערי, עיריית חיפה לא ממש נלחמה כנגד תכנית דניה הירוקה והגישה התנגדות רופסת, רק לצאת לידי חובה ולא ממש להתנגד!
תכנית כזו לא היתה מאושרת באם הרשות והעומדת בראשה היתה מודיעה שהיא נסוגה מהתכנית.
אנו סיעת הירוקים נמשיך לפעול כדי להציל שטחים ירוקים שחשובים לעיר ולתושביה!

אביהו האן (צילום: ירון כרמי)
אביהו האן (צילום: ירון כרמי)

תגובת עיריית חיפה לדחיית ערר העירייה בעניין תכנית "דניה הירוקה"

"החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובניה מוטעית ומצערת ! הקמתה של "דניה הירוקה" תביא לפגיעה קשה בשטח פתוח בעל רגישות סביבתית ותכנונית גבוהה ובאופייה הייחודי של השכונה בה היא מצויה.

התכנית כפי שאושרה נוגדת את המדיניות אותה מובילה הנהלת העירייה המבקשת לעודד בנייה במסגרת מסלולי התחדשות בשכונות הוותיקות על פני בניית שכונות חדשות על חשבון שטחים פתוחים טבעיים"

דניה ומורדות נחל נדר. משמאל - טירת כרמל. הבנייה המתוכננת היא המרכז התמונה ימינה (צילום: ירון כרמי)
דניה ומורדות נחל נדר. משמאל – טירת כרמל. הבנייה המתוכננת היא ממרכז התמונה וימינה (צילום: ירון כרמי)

צרו קשר: בוואטסאפבמייל

ירון כרמי
ירון כרמי
הפניית רעיונות לכתבות במייל - [email protected]

כתבות קשורות לנושא זה

19 תגובות

  1. האוכלוסיה גדלה וזה בסדר
    יש להגדיר אזורים ירוקים ואת שטחם גם ל200 שנים הבאות ובהם לא לגעת לעולם, את כל האזורים האחרים יש לאכלס.

  2. ראשית כפי שנאמר פה מהנדס העיר לא התנגד לתוכנית הזו אלא התנגדויות סמנטיות בלבד וניתן לראות זאת בדיוני הועדה המחוזית והמקומית. רק לאחר שניאותה ראשת העיר (באופן חריג במיוחד להתנהלותה שכן דלתה סגורה לכולם) לפגוש את מובילת המאבק הלן דורפמן הצטרפה העירייה להתנגדות בועדה הארצית
    בנוסף יש להדגיש היזמים קנו קרקע עם תב"ע שלא הם יזמו אותה. כלומר הרס ערכי הטבע ובטון על חשבון עצים כבר היה כלול בעסקה עוד לפניהם. הועדה המחוזית היא זו ששלחה אותם לתכנן בנייה רוויה פי 2 ויותר והעיריה לא התנגדה לכך שכן אם כבר בטון אז עדיף שלא יהיו רק 2 יחידות לדונם. כך שכל ערר או עתירה מנהלית יכולות לכל היותר להחזיר אותם לכך שיוכלו לבצע 2 יחידות לדונם כמקובל בדניה אבל אין דרך לשלול את הוצאת ההיתר.

  3. דניה, או בשמה האמיתי – גבעת הפטרוזיליה (והמבין יבין) מהווה דוגמה ומופת לשכונה של מתנשאים ועבריינים הבטוחים שהם החוק, הצדק והמוסר. נתחיל בנסיונות הקים מחסומים בתקופת יהב, ולהפוך אותה לשכונה סגורה. נמשיך במאות יחידות דיור לא חוקיות ותוספות בנייה פיראטיות עליהן המליונרים האלו לא משלמים ארנונה, ועוד משכירים אותן בניגוד לחוק. נמשיך בארנונה הנמוכה שלא משקפת את שווי הנכסים. נמשיך עוד בהעדר תמ"א 38 בעוד תושבי דניה הרימו ידיים במועצת העיר לצפיפות חונקת בתמ"א 38 בשאר חיפה – טוב נו, אלו שכונות החלשים, והרי איך החלשים יכולים להתנגד להפיכת שכונתם לסלאמס עם רבע שעה פקק ביציאה בתוספת לא אחראית של מאות דירות?? הם לא. אבל תושבי דניה יכולים. הם עורכי דין עם הרבה כסף וקשרים, ומיד הקימו עמותות להתנגד לתמא 38, להתנגד לבניית דירות בשכונה, אפילו הציעו להתנגד לבניית 4 יח"ד/דונם (בעודם מפצלים הלכה למעשה את הבתים שלהם..), התנגדו לחיבורה לטירת כרמל, התנגדו לבניית מגדל מגורי סטודנטים מול האוניברסיטה בשטח דניה, ועכשיו להתנגד להרחבת השכונה בשלל טענות מופרכות. באמת אין גבול לאנשים המיוחסים והמתנשאים האלו על פני כל העיר.
    ההחלטה לבנות רק 4-5 קומות בצפיפות נמוכה היא שגיאה. היה צריך על אפם וחמתם לאשר מגדלים בשכונה ולצופף אותה. מגדל דירות מעל המרכז המסחרי. מגדלי דירות לסטודנטים בקצה רחוב קוסטה ריקה, ובנייה לגובה מעל כל מבנה ציבור בשכונה.. הלאה המיוחסים והמקומבניזם
    החלטה קשה, החלטה רעה.. החלטה שקולה וטובה ולבנות לגובה בתוך דניה עם דירות קטנות כדי לגוון את מצאי המגורים בשכונה.

  4. בתור אדם שגר בדניה מגיל אפס. לדעתי כל טענות הnot in my backyard הן חצופות ומנותקות מהמציאות. אין שום בעיה עם הרחבה של השכונה. מדובר בבעלי דירות שפוחדים מהיצע נוסף שיפגע להם בשווי הנכסים. הטיעון היחיד והמוצדק הוא כמובן נושא התחבורה. דניה היא שכונה גדולה עם 2 יציאות בלבד. המצב הנוכחי בדניה הוא בלתי נסבל עם פקקים ארוכים מאד ביציאה מהשכונה. תכנית דניה הירוקה לא ראויה אם לא תהיה לה תוכנית תחבורה מקיפה לניקוז כלי רכב מהשכונה קרי יציאות נוספות.

    • בזמנו רצו לחבר את דניה בכביש לטירה. היום לא בטוח שתושבי טירה יסכימו לכך… אין בעיה לקשור את כל השכונות המערביות החדשות בכביש מאסף מדניה ועד לפרויד.

  5. עוד בימי יהב העיריה עודדה הקמת שכונות חדשות..הרחבת שכונת דניה היא אחת משכונות נוספות שכונת זמר גבעת העיזים מורדות אהרון.במקום לעודד בניה מחדש של שכונות ותיקות בונים חדשות.

  6. אלו מגרשים שנקנו מראש לבניה ואין שום סיבה לקפח אותם מול אחרים שכבר בנו. זוהי צביעות של נהנים. פיתוח בר קימא עומד בראש סדר העדיפות של עיר החפצה חיים.
    במקום לקטר על חוסר בתשתית, עדיף שיתקנו, יחליפו וישפרו. ירידה מדניה לכביש החוף כאן ועכשיו.

  7. החלטה נבונה ואמיתית.
    הוילות של המתנגדים נבנו על קרקע זהה מבחינת ערכי טבע וקרבה לפארק.
    כלי הרכב שלהם גורמים לפקקים בדיוק כמו כלי הרכב של התושבים החדשים.
    הועדות הבחינו בצביעות ופסקו בהתאם.

  8. החלטה ראויה.
    ברגע ששכנים בחרו לבנות ללא רשיון שטחי בניה נוספים ואף דירות קטנות נוספות – הם איבדו את ההצדקה לאישור חוקי של תכנית דומה. ראה את הבית של השמאית והרופא.

  9. גם אביהו האן,חבר מועצת העיר,, צריך להתערב.

  10. עו"ד הלן יודעת היטב למי להגיש את הערעור לזה.

  11. החלטה צפויה.
    לא סתם מסתמן לסגור את מכללת כרמל.
    אולם ההסתמכות על תממ 6 היא שגויה. בתשריט
    שם לא מסומנים עיקר השטחים הירוקים. דרכים לא מסומנות. כל מי ששטחיו מסומנים בכתום יהנה כעת מהיתר בניה (למעט כמובן בעלי הקרקע בשכונות הרפרצלציה על הכרמל שלא יזכו לבנות אף פעם).

  12. יש על כדור הארץ כ9 מיליארד איש.הגידול בקצב הנוכחי, דורש חיסול שטחים ירוקים ובניה נרחבת.
    הפיתרון פשוט ביותר — הקטנת אוכלוסית העולם לכחצי ממה שהיא כיום.
    ואז, באופן טבעי יעלמו כל הביחות האקולוגיות למיניהן, כולל התחממות כדור הארץ ועוד.
    ניתן לבצע זאת דרך מדיניות ממשלתית של ביטול טיפולי פוריות, ביטול קיצבאות ילדים, ועוד.

  13. מי שבולם פיתוח עירוני צפוף ומעורב שימושים והתחדשות עירונית , אל יתפלא שמאושרות תכניות פרבריות בצפיפות דלילה על שטחים פתוחים בעלי ערך סביבתי ונופי.
    עיריית חיפה מנהלת מדיניות כפולה ושגויה – מצד אחד מטרפדת את הפיתוח העירוני הצפוף בעיר ומצד שני מקבלת פיתוח פרברי דליל על שטח פתוח – פשע כפול לעיר ולסביבה !!
    אני קורא לעיריית חיפה לקדם תכניות והיתרי בניה התואמות את מגמות הצפיפות העירונית בהתאם להחלטות המועצה הארצית לתכנון ובניה , קרי לפחות 10 יח״ד לדונם ברוטו בצרוף כל שטחי התעסוקה, המסחר ומבני הציבור הדרושים, על יתרת השטחים הפתוחים המיועדים לפיתוח בחיפה. במקביל לאפשר התחדשות עירונית בצפיפות גבוהה שתאפשר היתכנות כלכלית של הפרויקטים.
    לצורך כך יש לאשר את פתרון הבעיה התחבורתית בחיפה ע״י אישור וביצוע כל הצירים המתוכננים המקשרים את שכונות הכרמל לכביש החוף.

    • ככה אמר חיים פייגלין שבנה בנהריה שכונות פרבריות על חופי ים מוכרזים לפי תמ"א 13.

  14. מי שהוביל את התכנית כל הדרך היה מהנדס העיר בתקופת יהב, אריאל וטרמן, המכהן בתפקידו גם אצל קליש! לכן התנגדות העיריה לא היתה רצינית. היו נחושים להפסיד ויהי מה…

הכתבה נעולה לתגובות. ניתן לשתף ברשת באמצעות כפתורי השיתוף

כל הכתבות בחי פֹה

דיווח זירות – 22/11/24 – מטח טילים – חיפה והקריות

(חי פה) - עדכונים ליום ו׳, 22/11/24 - זירות מטחי טילים באזור חיפה. הכתבה מתעדכנת במהלך היום על פי הדיווחים מכוחות ההצלה ומאזרחים. ראיתם...

סמ״ר רון אפשטיין מנשר, נפל בקרב

הודעת דובר צה״ל סמ״ר רון אפשטיין (Ron Epshtein), בן 19, מנשר, לוחם בגדוד צבר, חטיבת גבעתי, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. הלווייתו של סמ"ר רון אפשטיין...

רכב עלה באש בין חיפה לטירת כרמל – ללא נפגעים

(חי פה) - היום (21 בנובמבר 2024), סמוך לשעה 18:00, פעלו לוחמי האש מתחנת חיפה, רס”ר ישראל גרטובסקי ורב כבאי דניאל צ’ובוטרו, לכיבוי רכב...

הגזרות הכלכליות החדשות וההשפעה שלהן על החיים של כולנו

(חי פה) - בתקופה שבה מדינת ישראל מתמודדת עם השלכות כלכליות כבדות של מלחמה, הממשלה נוקטת שורת צעדים שמטרתם להתמודד עם הגירעון ההולך ומעמיק....

פסול נהיגה בפעם ה-7 ונתפס נוהג על טרקטורון חשמלי

(חי פה) - פסול נהיגה בפעם השביעית רכב על טרקטורון חשמלי האסור לנסיעה על כביש ונתפס בדאלית אל כרמל ע"י שוטרי תחנת נשר, הוא...