מחר תיערך בבתי הספר בחיפה הבגרות המלחיצה מכולן: הבגרות במתמטיקה. הבחינה תתחיל בשעה 12:00 ותסתיים בשעה 19:00. רכזת המתמטיקה של תיכון ליאו באק ענבל אלון: לצד כל הלחץ סביב הבגרות, חשוב לזכור שלצד הרצון להצליח במבחן יש חשיבות גדולה גם לדרך שעברנו ולתהליך החינוכי • מנהל המחוז במשרד החינוך ד"ר סעל הראל: אני גאה בתלמידים שהתאמצו לאורך כל השנה ומגיעים כעת לקו הסיום.
מחר בבוקר ולאורך כל יום הלימודים תערך בחינת הבגרות במתמטיקה. אם כל בחינת בגרות מעוררת מתח מסוים בבית הספר ובתלמידים הבגרות במתמטיקה ללא ספק מייצרת יותר לחץ וחוסר שקט בקרב ההנהלה, המורים והתלמידים הנבחנים.
מספר שאלונים, לאורך היום:
במתמטיקה, בחינת הבגרות היא גם לפני מספר יחידות הלימוד של התלמיד וגם על פי מספר השאלון (התלמידים נבחנים במספר מבחנים ולא רק בבחינה אחת). המשמעות היא שהמבחן הראשון מחר יהיה בשעה 12:00, שאלון נוסף יהיה בשעה 14:45 והשאלון האחרון בשעה 16:45. מאז תחילת חודש מאי תלמידים בכיתות י"א ו-י"ב נבחנים בימים שני וחמישי בבחינות הבגרות השונות, אבל בימים האחרונים כל תשומת הלב הוקדשה למתמטיקה מה שאומר שבתי הספר בעיר עשו תגבורים, קבוצות ווטסאפ ייעודיות עם שאלות במתמטיקה ופתרונות וחונכות וירטואלית (עזרה לתלמידים דרך המסך ולא פנים אל פנים).
רכזת המתמטיקה ענבל אלון:
"אנחנו ממליצים לתלמידים שלנו לישון טוב הלילה. אני ממליצה היום לא ללמוד עד שעה יותר מדי מאוחרת ולישון טוב בלילה. מחר הכי חשוב לאכול ארוחת בוקר בנחת, להגיע חצי שעה לפני שמתחיל השאלון של כל תלמיד ולא לשכוח להביא מחשבון. במוסדות ההשכלה הגבוהה מעניקים ללימודי המתמטיקה הרבה חשיבות. מתמטיקה כיום זו המסננת העיקרית, כשמנסים להתקבל ללימודים אקדמיים ומפה הלחץ. מי שמייחס לזה חשיבות ענקית זה ההורים. ההורים חודשים לפני שהילדים מתחילים כיתה י' כבר פונים אלינו לגבי כמה יחידות לימוד הילדים יעשו. בתיכון התלמידים מרחיבים פיזיה, ביולוגיה וכימיה ובשביל ללמוד את המקצועות האלה צריך רמה גבוה במתמטיקה, ולכן גם לתלמידים מאוד חשוב כמה יח"ל מתמטיקה הם ילמדו. גם משרד החינוך שם על הנושא דגש גדול. מה שחשוב לי זה שהתלמידים ייהנו מהתהליך ומלימודי המתמטיקה, זה הדבר שחשוב באמת לצד הבגרות. חשוב מאוד גם לזכור שמתמטיקה זה לא המקצוע היחיד ויש הרבה תחומים שילדים יכולים להצטיין בהם, בלימודים ובפעילות חברתית, גם כשהם לא כל כך מצליחים במתמטיקה, וגם זה מצוין".
"החינוך האפור" – תעשיית השיעורים הפרטיים משגשגת:
המרוויחים הגדולים מבחינות הבגרות במתמטיקה הם המורים הפרטיים והמכונים הפרטיים, המלמדים מתמטיקה בשיטוח שונות. שיעור פרטי יכול להגיע עד 150 ש"ח לשעה. מדובר בענף רווחי מאוד, שלא מתחיל בכיתה י"א אלא הרבה קודם. כיום יש הורים ששולחים את הילדים למורים פרטיים עוד כהכנה לכיתה א' ולאורך כל השנים ביסודי. בחטיבת הביניים ובתיכון וככל שהבגרויות מתקרבות, כמות הכספים שהורים משקיעים בחינוך אפור היא לא נתפסת, במיוחד שכיום כחלק מרפורמת עוז לתמורה ואופק חדש מורים בבתי הספר נותנים שיעורים פרטניים ללא עלות, ועדיין חלק גדול מאוד מהתלמידים וההורים מעדיפים מורה, שיגיע אליהם הביתה וילמד את הילד, על אף העלויות, או לימוד במסגרת ייחודית של מכון.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב:
"מהפכת המתמטיקה היא כבר עובדה קיימת. ביישובי הדרום, בצפון, בירושלים ובמרכז. בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. בכל שכבות האוכלוסייה, ובמקומות שבהם מעולם לא נבחנו בעבר ברמת 5 יחידות לימוד. כדי לסייע לתלמידים, אנו מבצעים פעולות תומכות, כמו שיעורים פרטיים חינמיים, מרתונים לימודיים, ותמיכה מקצועית מסביב לשעון. אני רוצה לאחל הצלחה לתלמידי ישראל, ולברך את מערכת החינוך על היערכות מקיפה ומוקפדת. בהצלחה!".
מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, ד"ר סער הראל, מאחל לתלמידי וצוותי ההוראה בהצלחה במבחן:
"שנת הלימודים הנוכחית לוותה בתכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה, והיא כללה שורה גדולה של השקעות תקציביות ופעולות להגדלת מספר התלמידים הניגשים ל-4-5 יחידות.
אני גאה בתלמידים שהתאמצו לאורך כל השנה ומגיעים כעת לקו הסיום. בזכות עשייה רחבת היקף של הפיקוח במשרד, בזכות המנהלים והמורים והמורות שמובילים את המערכת ובעיקר בזכות התלמידים שמתאמצים ולא מוותרים – אנו רואים עלייה מתמדת ומשמעותית של מספר התלמידים הלומדים מקצועות מוגברים במחוז חיפה – גאה בכם ובהצלחה."
התכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה:
שר החינוך היוצא נפתלי בנט קידם במהלך כל כהונתו את לימודי המתמטיקה ושם לו כיעד להגדיל בצורה משמעותית את מספר הנבחנים ברמה של 5 יח"ל מתמטיקה. בנוסף, הוא טען שהמשק הישראלי זקוק גם למהנדסים וגם למהנדסות ולכן נתן קדימות נוספת ללימודי 5 יח"ל מתמטיקה ומקצועות מדעיים נוספים בקרב תלמידות. על מנת להשיג את היעדים האלה
שנת הלימודים הנוכחית לוותה בתכנית הלאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה, והיא כללה שורה גדולה של השקעות תקציביות ופעולות להגדלת מספר התלמידים הניגשים ל-5 יחידות. לקראת שנת הלימודים הבאה ירחיב המשרד את תכנית חיזוק המתמטיקה גם לחטיבות הביניים. ניתן רק לחכות ולראות האם גם שר החינוך החדש, שיכנס בתוך מספר שבועות למשרד, יראה חשיבות כה גדולה בלימודי 5 יח"ל מתמטיקה או שיבחר יעדים שונים.