בית בלוג

איתי אלימלך "ברית הדמים עם הדרוזים מקבלת משמעות חדשה"

1
בתמונה מימין לשמאל: השייח מוואפק טריף, איתי אלימלך יו
בתמונה מימין לשמאל: השייח מוואפק טריף, איתי אלימלך יו"ר מחוז חיפה והצפון בארגון נכי צה"ל, והקאדי ענתיק מועדי (צילום: איתן שיפר)

"ברית הדמים עם הדרוזים מקבלת משמעות חדשה" איתי אלימלך, יו"ר מחוז חיפה והצפון בארגון נכי צה"ל, קרא להידוק וחיזוק הקשר בין מוסדות הממשלה והרשויות המקומיות ובין העדה הדרוזית על רקע מלחמת חרבות ברזל

במפגש עם ראשי ובכירי העדה הדרוזית קרא הבוקר יום חמישי 25.4.24 איתי אלימלך, יו"ר מחוז חיפה והצפון בארגון נכי צה"ל, להידוק וחיזוק מערכות היחסים בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות לבין נכי צה"ל בני העדה הדרוזית. אלימלך אמר את הדברים במפגש עם מנהיגי ובכירי העדה הדרוזית לרגל החג הדרוזי נביא שועייב, ובהם גם מנהיג העדה, כבוד השייח מוואפק טריף וכבוד הקאדי ענתיק מועדי מהישוב ירכא.

אלימלך:

חג נַבי שועייב מציין את קשר הדמים הבלתי-נפרד בין העדה הדרוזית לעם ישראל, אשר צועדים יחדיו באחדות גורל כבר אלפי שנים. בימים אלה מאז החלה מלחמת חרבות ברזל, בה יהודים ודרוזים נלחמים כאחד על הגנת ישראל, הגיעה העת להפוך את ברית הדמים לברית אחים. כפי שאנחנו נלחמים יחדיו למען מדינתנו בשדה הקרב, כך על משרדי הממשלה והשלטון המקומי להעניק יחס זהה לכל נכה צה"ל באשר הוא. אין גבול להכרת הטוב, ואני אפעל בכל כוחי ומאודי לכך שכל נכה צה"ל יזכה לכל זכות ושרות המגיעים לו, ללא הבדל דת, גזע או מי

איסור דיג בים התיכון במהלך עונת הרבייה

0
דייג (צילום:גיא לויאן רשות הטבע והגנים)
דייג (צילום:גיא לויאן רשות הטבע והגנים)

עונת הרבייה והגיוס מתחילה • חל איסור על הדיג למעט חריגים וסייגים

הודעה משותפת – משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים מודיעים על תקופת האיסור על הדיג בים התיכון במהלך עונת הרבייה והגיוס
תקופת האיסור על הדיג למעט חריגים וסייגים, תחול מה-30 באפריל ועד ה-30 ביוני. במהלך עונת הגיוס בחודשים יולי ואוגוסט יחול איסור על דיג מכמורת.

כבכל שנה, אגף הדיג במשרד החקלאות מכריז על תקופת איסור הדיג בים התיכון על שיטותיו השונות בהתאם לתקנות הדיג, במטרה להבטיח תהליך רבייה תקין וסדיר של הדגים בים התיכון בעונת הקינון וההטלה ושמירה על משאב הדגים. ההגבלות על הדיג יחולו השנה בתקופת עונת הרבייה, בה הדגים מתרבים ובעונת הגיוס, בה דגים חדשים מצטרפים לאוכלוסיית הדגים הבוגרים. תקופת האיסור על הדיג בשל עונת הרבייה, תחול מה-30 באפריל 2024 ועד ה-30 ביוני 2024 ותקופת האיסור על הדיג בשל עונת הגיוס, תחול מה-1 ביולי 2024 ועד ה-31 באוגוסט 2024. בהתאם, רשות הטבע והגנים, האמונה מטעם משרד החקלאות על הפיקוח על הדיג, יחד עם משרד החקלאות יגבירו את מאמצי ההסברה והפיקוח מול קהילת הדייגים ומשתמשי הים. בתקופה זו תבוצענה פעילויות פיקוח בים, במעגנות ובחנויות הדיג לאורך כל שעות היום ובצוותים מתוגברים.

באשר לעונת הרבייה, על פי תקנות החוק, במהלך תקופה זו חל איסור לדוג דגים בים התיכון למעט באמצעות דיג מכמורת ודיג חכה מהחוף. הדיג ברשתות עמידה וזריקה אסור לאורך כל התקופה. בחודש מאי, בין התאריכים 30.4.2024 ועד ה-1.6.2024, מותר יהיה לדוג מינים מסוימים על פי רשימה מוגדרת ברשת טבעת, ברובה, ובחכה מסירה. בחודש יוני, בין ה-1.6.2024 ועד ה- 30.6.2024, יהיה ניתן לדוג מינים מסוימים בשאראק צף. באשר לעונת הגיוס, בין ה-1.7.2024 עד ה-31.8.2024, במהלך תקופה זו מותר לדוג בכל השיטות, פרט לדיג מכמורת. כל זאת בהתאם לסייגים והגבלות להלן:

הגבלות לדיג ברשת טבעת (צ'ינצ'ולה) בעונת הרבייה:  

הדיג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש מאי ובעומק מינימום של 20 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר. בין המינים המותרים לדיג בשיטה זו (בסוגריים – השם העממי של הדג):

מותר לדיג:

  • אטרומאוס כל-ימי (סרדין עגול), גממית הפסים (שלמה, בוחלו), רצוען דק-זנב (נחש), טונית אטלנטית (פלמידה שחורה), צנינית אטלנטית ודבשתן ים תיכוני (בן גוריון).
  • מאורך 11 ס"מ ויותר: טרית דקה וסרדינים אחרים (סרדין) וצנינון דו ימי (אינתיפאדה, טורגולוס).
  • מאורך 20 ס"מ ויותר: אספירנה חלקה (ספירנה, ברקודה), אספרינה מליטה (מליטה, זנב צהוב) וקיפון גדול-ראש/זהוב/טובר (בורי שפן, דהבאן, טובר, צפלוס).
  • מאורך 30 ס"מ ויותר: סקומברן זריז (פלמידה לבנה, פלמוד).
    שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו

הגבלות לדיג ברובה דיג או חכה מכלי שיט: 

הדיג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש מאי בעומק מינימום של 10 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר. בין המינים המותרים לדיג בשיטות לעיל והסייגים (בסוגריים – השם העממי של הדג):

  • נימי דו-ימי (ברבון, ג'רבידה חדשה, סייפן) – עד 15 דגים ביום
  • טונית אטלנטית (פלמידה שחורה) – עד 2 דגים ביום
  • סקומברן זריז (פלמידה לבנה, פלמוד) – עד 2 דגים ביום, מאורך 30 ס"מ ויותר
  • זהרון הדור
    שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו

הגבלות לדיג ברשת עמידה:

הדיג מותר רק במהלך חודש מאי בעומק מינימום של 30 מטר ובמידת עיני רשת 50 מ"מ מקשר לקשר.

הגבלות לדיג בשאראק צף (מערך קרסים צף):

הדיג מותר למינים מסוימים רק במהלך חודש יוני בעומק מינימום של 40 מטר. חל איסור לדוג בעומק קטן יותר. בין המינים המותרים לדיג בשיטה זו (בסוגריים השם העממי של הדג):

  • טונה אלבקור (אלבקור)
  • דג חרב (חרב)
  • רעמתן כחלחל (דוראדו, דולפין פיש, מהי מהי).
  • טונה כחולת סנפיר – מאורך 70 ס"מ ויותר
    שאר המינים אסורים לדיג בתקופה זו

ניר פרוימן, מנהל אגף הדיג וחקלאות המים במשרד החקלאות:

מתוך הכרה בחשיבות של שיטות דיג מבוקרות למאזן האקולוגי בים, משרד החקלאות יישם בשנים האחרונות שורה של צעדים שמטרתם לעצור את דילול הפרטים ולשמור על אוכלוסיית הדגים הטבעית בים התיכון.
אחד הצעדים המרכזיים שנקבעו היה יישום מגבלות דיג שנתיות במהלך עונת הרבייה והגיוס. הגבלות אלו תוכננו אסטרטגית כדי לספק חלון לרביית דגים, זאת תוך המשך קיום ענף דיג בר קיימא לצד שמירה מיטבית על המגוון האקולוגי ובתי הגידול הרגישים בים.

יגאל בן ארי, מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים:
"מגבלות עונת הרבייה הן מהחשובות והמשמעותיות ביותר, תפקידן להבטיח את שגשוג הדגה והדור הצעיר של הדגים לחופי ישראל, אנו מצפים מהדייגים להקפיד ולשמור על המגבלות מתוך הבנת האינטרס המשותף ואהבת הים"

ספינת דייג עם רשת (צילום:גיא לויאן רשות הטבע והגנים)
ספינת דייג עם רשת (צילום:גיא לויאן רשות הטבע והגנים)

מרכז הכרמל מרכז מבקרים ומגדלור של תקווה • יוסי לובלסקי

4
יוסי-לובלסקי-מרכז-הכרמל-ובניני-פנורמה-חיפה-2024
יוסי-לובלסקי-מרכז-הכרמל-ובניני-פנורמה-חיפה-2024

בצומת הרחובות שער הלבנון עם הציר המרכזי שדרות הנשיא מיתמרים מעלה צמד בניני פנורמה המזוהים ומאפיינים את המרכז.

מגדלי פנורמה

אחד המגדלים הוא מגדל דירות יוקרה בן 24 קומות, המתנשא לגובה של 88 מטרים. במגדל השני נמצא מלון דן פנורמה, בן 23 קומות, השייך לרשת מלונות דן. המלון מתנשא לגובה של 85 מטרים והוא המלון הגבוה ביותר בעיר. המגדלים, שתוכננו על ידי האדריכלים שלמה גלעד ויחיאל קומט, נבנו בין השנים 1986-1980, בשטח שהיה, עד לקום המדינה, שטחו של בית הארחה גרמני של מיסיון הכרמל.

בימים לתיקונם מלון דן פנורמה שהוא אחד מצמד המבנים מהווה מוקד ומרכז לתיירות חוץ ופנים למבקרים רבים שמגיעים לצפון הארץ.
כיום משמש ומאכלס בית מגורים למפוני הצפון קרית שמונה שלומי וסיביבותיה וגם מפונים מדרום הארץ מהעיר שדרות שכבר מעל חצי שנה עזבו את בתיהם והסוף אינו נראה באופק.

דעה אישית

בזהירות רבה וזו דעתי תודות למפונים רבים שמאוכלסים בציר המלונות של שדרות הנשיא כולל את מלון דן פנורמה, ביי ויו, מלון דן ומלונות סביב, חיפה הפכה להיות שוקקת חיים ותוססת יותר. אמנם מציאות כפויה אך תחושה שהחיים אחרי ה 7 לאוקטובר 2023 שינו את החיים במרכז העיר חיפה.

חיפה בציור

"יש בחיפה חתיכה, היא גרה ברחוב פנורמה", כתב בשנת 1957 חיים חפר, בשירו המפורסם ל"רביעיית מועדון התיאטרון".

מרכז הכרמל ובניני פנורמה , מרקרים על נייר 21/29.7 ס"מ, ציור: יוסי לובלסקי

כשאני רואה ומצייר את חיפה, אני רוצה להנגיש צעירות חדשנות ויופי לעיר ולהסיר את הרובד ה"עייף" והרשמי של העיר ממש כמו השיר של חיים חפר. חיפה תודות לשימוש בטכניקת המרקרים לא נראתה צבעונית יותר ומקבלת ביטוי של שינוי. כאן בציור רואים את מגדלי פנורמה המזוהים עם מרכז הכרמל ועצי האורנים והברושים הפרושים במפגש רחוב שער הלבנון ושדרות הנשיא.

כולי תקווה שהמפונים ישובו בשלום חזרה לבתיהם והעיר שלי חיפה תמשיך בקו של התחדשות ופריחה, ואולי הבחירות האחרונות יתנו אותותם להמשך.

"מבט מרענן על משמעות המלתחה שלנו" / לילי מילת תופסת מדף

4
"כשהמרקר שלי נשלף, ידעתי שבחרתי נכון" (אלבום פרטי)

בימי המלחמה, כשאני לוקחת ספר חדש ליד, אני רוצה שהוא ייקח אותי מכאן. לאנשים שונים התמודדויות שונות. אני מכירה כאלה שדווקא מחפשים ספרים שיהיו קשורים, אולי במטרה לנסות להבין משהו בתוך הכאוס הבלתי נתפס שאנחנו חיים אותו בחודשים האחרונים. אבל אני, כפי שהתחלתי לומר, מחפשת לכמה שעות קריאה איזשהו יקום מקביל, לתת למחשבות לנוח. 

לחוץ חתונה / עומר ברק

כך, בתחילתה של השנה האזרחית, בחרתי מהמדף את ספרו של עומר ברקלחוץ חתונה. כבר כמה שנים שרציתי לקרוא אותו וזו קומדיה רומנטית, אז זו נראתה כמו בחירה נכונה והזדמנות טובה. פתחתי את הספר, קראתי את המשפט הראשון וסגרתי אותו. לא. אין מצב. רציתי לברוח קצת ועכשיו זה? תנו לי לצטט לכם את פתיחתו של הספר:
"אז תן לי להבין את זה עוד פעם," ירדן גת, החברה הכי טובה שלי, הסתכלה עלי והתפקעה מצחוק.

הספר של עומר ברק ראה אור ב-2017 וספק אם כתב אותו על אותה ירדן גת. ובכל זאת, היגון של מאורעות אוקטובר שטף אותי. באותה שבת ירדן גת נעקרה בברוטליות עם משפחתה מקיבוץ בארי לימים רבים וארורים בשבי החמאס. בתה ובעלה ניצלו אחרי שעות מסתור רבות.

בעת שפתחתי את הספר, ירדן הוחזרה אלינו בעסקת חטופים אך גיסתה, כרמל גת, עדיין שם. בבית רדוף אסונות זה, נרצחה גם כנרת גת (דהאן), ששורשיה ומשפחתה בקיבוץ בו אני גרה. כך, שם תמים שבחר הסופר לדמות החברה הטובה של אדם לפיד, גיבור הסיפור, הפכה לאייקון שלא מרצונה.

התגברתי ופתחתי שוב את הספר. קראתי לאיטי את הפרק הראשון ואז עוד אחד ובסופו של דבר את מאה וחמישים העמודים האחרונים קראתי בין לבין סידורים והסעות, כי כל כך נהניתי ולא רציתי להתאפק ללילה כדי לסיים.

אם כן, אדם מתקרב ליום הולדתו ה30, היעד בו הבטיח לעצמו שיהיה נשוי כשיגיע. בצעד נואש, הוא חובר לירדן, שאינה רק חברתו הטובה אלא גם עיתונאית המחפשת מושא לכתיבה. המסע אל החופה מתחיל ולא בטוח שמתוך מצעד הדייטים המתועד לטובת העיתון, תופיע האחת הנכונה ביום החתונה. 

הספר הבטיח וקיים. הרבה פאן, אנושיות ואף מבט מרענן על משמעות המלתחה שלנו. למשל, כשאדם מביט על חייו עם האקסית דרך ארון הבגדים, הוא מחליט להצטייד במלתחה חדשה כיוון ש: "אחרי שעברתי אתמול על כל הארון וכל חולצה בו הזכירה לי בילוי כלשהו עם שירן… לבגדים החדשים שהיו על הגוף שלי יכולתי לתפור זיכרונות חדשים." לתפור זיכרונות חדשים, כמה יפה. 

כשהמרקר שלי נשלף, ידעתי שבחרתי נכון עבורי וידעתי גם כי בנוגע לשאלה אם נשאר או משוחרר בספרייה הפרטית שלי, לחוץ חתונה נשאר. למעשה, הספר הזה היווה את הטריגר לטור הספרותי שאתם קוראים כאן מידי שבוע. 

לחוץ חתונה היה אמור לראות אור גם על המרקע, אני בהחלט יכולה לדמיין את הסרט. אך ימי הקורונה גדעו את הפרויקט המצולם ולמיטב הבנתי כרגע לא מתוכננת הפקה שכזאת. מה שטוב לנו, הקוראים, הוא שהספר תמיד נשאר. קחו לכם קצת פאוזה מימי ההישרדות ועזרו לאדם לפיד למצוא את האהבה היחידה שלו. אחרי הכול, אהבה היא התשובה לשאלה הנצחית (למרות שדאגלס אדמס יטען שהתשובה לשאלה הנצחית היא 42, אבל זה כבר דיון לטור אחר).

פרטי הספר: 

לחוץ חתונה מאת עומר ברק, הוצאת מודן, 2017.
קריאה נעימה ושמילים טובות יהיו לצדכם תמיד,
לילי

טֶקֶס הַדְלָקַת הַמִּשְׁוָאוֹת

2
הדלקת משואות לזכרם - טקס לזכר לוחמי הלח״י שנפלו במפרץ חיפה 03/06/2018 (צילום - בני בוים)

א
מוּל קְבַל עַם וְעֵדָה הִתְיַצְּבָה הִיא לַטֶּקֶס
כֹּה זְקוּפָה, עֵרָנִית וְגֵאָה.
הִיא הִרְגִּישָׁה מַמָּשׁ כְּמוֹ שֶׁלָּהּ הוּא הַנֶּכֶס,
וְרַק לָהּ הִיא כָּאן זְכוּת הַדֵּעָה.
ב
בְּיָדָהּ אָחֲזָה בָּרְשִׁימָה הַמֻּמְלֶצֶת
כְּמוֹ הָיְתָה רְכוּשָׁהּ הָאִישִׁי.
הִיא לְרֶגַע הִרְגִּישָׁה עַצְמָהּ מְאֻלֶּצֶת,
וּלְפֶתַע קָרְאָה: "זֶה טִפְּשִׁי!".
ג
לְעֵינֵי הַקָּהָל שֶׁלָּטַשׁ בָּהּ עֵינַיִם
הִיא נָטְלָה אֲבוּקָה בְּיָדָהּ,
וְאֶת שְׁמוֹת הָרְשִׁימָה הִיא קָרְעָה אָז לִשְׁנַיִם.
הֶהָמוֹן? הוּא הֵגִיב בִּרְעָדָה.
ד
עַל דִּבְרֵי חֲנוּפָה הִתְנַפְּלָה הִיא כְּעַיִט
וְהֵחֵלָּה לִשְׂרֹף מִשְׁוָאוֹת.
בְּעֶזְרַת לֶכְּסִיקוֹן שֶׁהֵבִיאָה מִבַּיִת
הִיא רָשְׁמָה לְעַצְמָהּ מוּבָאוֹת:
ה
"הַיַּלְדּוֹן שֶׁאָסַף גּוּר חָתוּל מֵהַזֶּבֶל
וְאוֹתוֹ הוּא הֵבִיא לְבֵיתוֹ.
הַצָּעִיר שֶׁעָזַר לְהָקֵל אֶת הַסֵּבֶל
מִקַּבְּצָן וְנָתַן לוֹ פִּתּוֹ.
ו
"הָאוֹפֶה שְׁאָפָהּ מבצקו אֶת הַלֶּחֶם,
וְאוֹתוֹ הֶאֱכִיל רְעֵבִים.
הַקָּשִׁישׁ שֶׁבֵּרֵךְ כָּאן בְּ'שָׁלוֹם (בְּמִלְּעֵיל) עֲלֵיכֶם'
וְשִׂמַּח גַּלְמוּדִים דּוֹאֲבִים".
ז
אֶת כָּל אֵלֶּה וְעוֹד הִיא רָשְׁמָה שָׁם בַּסֵּפֶר
וְנָתְנָה אֲבוּקָה בְּיָדָם.
וְדָלַק הַלַּפִּיד עַד הָיָה הוּא לְאֵפֶר,
אַךְ הֵבִיא הוּא כָּבוֹד לָאָדָם.
ח
וְאוֹתָם הַשּׁוֹעִים שֶׁאֶת שְׁמָם הִיא הֵסִירָה –
תְּמוּנָתָם נִשְׁאֲרָה כְּקִשּׁוּט.
שֶׁהֲרֵי בִּתְחִלָּה בְּקוֹל רָם הִיא הִצְהִירָה:
"יְכֻבַּד הָאָדָם הַפָּשׁוּט".

אלכס אדלשטיין, איש חיי הלילה, נפטר מדום לב בגיל 53

0
אלכס אדלשטיין ז
אלכס אדלשטיין ז"ל (צילום: מאלבום התמונות הפרטי של נעמה סובול)

(חי פה) – תדהמה בחיי הלילה בחיפה: אלכס אדלשטיין, 53, שהקים וניהל את פאב הדאנק הלך לעולמו הבוקר לאחר שקיבל דום לב במהלך השינה. על אף שבשנים האחרונות הוא ניהל את בירה ואוכל בשוק תלפיות, הוא המשיך להיות מזוהה יותר מכל עם פאב הדאנק. רבים ספדו לו במהלך היום ודיברו גם על ההלם ממותו הפתאומי וגם על האדם המיוחד, שהיה. הוא יובא למנוחות ביום ה', 25/4/24, בשעה 19:00 בבית העלמין בתל רגב.

אלכס אדלשטיין ז"ל ונעמה סובול (צילום: מאלבום התמונות הפרטי של נעמה סובול)
אלכס אדלשטיין ז"ל ונעמה סובול (צילום: מאלבום התמונות הפרטי של נעמה סובול)

פאב הדאנק פעל במושבה הגרמנית במשך כ-19 שנה. המבלים במקום מספרים על חוקי שתייה קפדניים, למשל מזיגת בירה באיטיות. בפאב היו סוגי בירה רבים והוא זכה בפרסים על איכות הבירה.

היו לו גם חוקים נוספים: מי שמבקש חינם, מקבל פחות, לא מערבבים וויסקי, לא מערבבים בירה ולא בוחרים שירים. הפאב נסגר בשנת 2017.

אדם עם לב גדול

אנשים רבים ספדו לאלכס אדלשטיין ברשתות החברתיות וסיפרו על אדם עם לב גדול, שהקשיב לכולם וקיבל את כולם כמו שהם. לא אחד ולא שניים סיפרו עד כמה הוא הקל עליהם את המעבר לחיפה, כשהם עוד לא הכירו אף אחד בעיר. שוב ושוב דיברו על מה הדברים, שהפכו אותו לאדם כל כך מיוחד.

היזמית, אשת הקולינריה והתרבות ומורת הדרך נעמה סובול ספדה היום לאדלשטיין:
"אלכס, האיש והדאנק – תחנת תרבות חיפאית אנושית – נפטר הבוקר בשנתו מדום לב.אני עדיין לא מעכלת. חסרת מילים. מחר ב 19:00 ההלוויה שלו בתל רגב. משעה 20:00 ה-Rollings בשוק תלפיות יהיה פתוח. בקשתו האחרונה הייתה שנשתה לזכרו בשבעה – ויסקי עדיף אבל אפשר גם וודקה ואם חייבים אז ערק גם בסדר…".

אלכס אדלשטיין ז"ל ונעמה סובול (צילום: מאלבום התמונות הפרטי של נעמה סובול)
אלכס אדלשטיין ז"ל ונעמה סובול (צילום: מאלבום התמונות הפרטי של נעמה סובול)

היתה לו שפה משלו, חיוך משלו ודרך משלו להיטיב עם העולם

גם מיכל רוזן זוכרת את מה שייחד את אלכס:
"אם יש משהו שמאפיין חיפאים, הוא העובדה שהמקומות שבילינו בהם הפכו את חיפה למה שהיא עבורנו. אבל מה שהופך מקום חיפאי לחיפאי באמת, הוא הקשר המאוד מיוחד בין בעליו לבין "הקבועים" שפוקדים את המקום גם שנים אחרי שהוא נסגר. פוקדים אותו בסיפורים ובחוויות ופוקדים אותו בצורתו החדשה או המחודשת. אלכס אדלשטיין היה "מקום" שכזה. אלכס מהדאנק נשאר אלכס מהדאנק גם בגלגול החדש של בירה ואוכל. היתה לו שפה משלו, חיוך משלו ודרך משלו להיטיב עם העולם. תודה על השנים האחרונות בהן בעיקר כבר לא ישבתי אצלך, אלא רק עצרתי למנוחה ולשוחח לרגעים במהלך סיבוב עם עפרי בשוק, תודה על החיוך, תודה על הזיכרונות מימי הדאנק ותודה שהפכת עבורי את חיפה למה שהיא.מבטיחה להרים כוסית של וויסקי לפרידה!".

עו"ד ליאור פרי: פאב הדאנק היה ליד משרד עורכי הדין שלי וככה היכרתי את אלכס

עורך הדין והנוטריון, חובב המונדיאלים, שלא החמיץ משחק מונדיאל כבר 42 שנה, ליאור פרי, מתאר את ההלם שאותו מציינים כל חבריו ומכריו של אלשטיין:
"לא להאמין. עוד מקרה של אדם לא מבוגר שרגע אחד איתנו, ורגע אחד לא. ההכרות שלי עם אלכס היתה קצרה ונקודתית מאד. יש לי מסורת ארוכת שנים מאז מונדיאל 1982 אני לא מחמיץ אף משחק, באף מונדיאל, לא משנה איפה אני בחיים. בשנת 1998 התמחיתי במשרד עורכי דין. ההתמחות היתה מ-8:00 עד 19:00. המונדיאל היה גם בשעות אחה"צ. הפאב של אלכס, הדאנק, היה ליד המשרד. ככה נוצרה היכרות מאד נקודתית בין מתמחה בעריכת דין שמבריז מהעבודה לבין בעל פאב שהוא קצת מוזר, קצת לא חברותי, אבל מקצוען אמיתי. יהי זכרו ברוך".

דילול החזירים בירי יצא לדרך בחיפה – צפו

34
דילול חזירים בשכונת שער העלייה בחיפה (צילום: קוראי חי פה)
דילול חזירים בשכונת שער העלייה בחיפה (צילום: קוראי חי פה)

(חי פה) – תושבים בשער העלייה שמעו קולות ירי בשעה 1:30 בלילה. עת יצאו לברר את פשר הירי, הבחינו בקבלני דילול חזירים במהלך עבודתם. הקבלנים העמיסו את הפגרים על משאית ונסעו לדרכם. הבטחת הבחירות יצאה לדרך, בתיאום עם רט״ג ועבודה רבה לפניהם.

דילול חזירים בשכונת שער העלייה בחיפה (צילום: קוראי חי פה)

ראיתם משהו? דווחו לנו כאן…

כזכור, עד כה המיתה העירייה את החזירים באמצעות מלכודות אשר הונחו בוואדיות. החזירים שנלכדו הומתו בזריקת רעל והפסיקה את פעילות הלב.


זמן עד למיגור מכת החזירים בחיפה
(90 יום מכניסת יונה יהב לתפקיד)

0
Years
:
0
Months
:
0
ימים
:
0
שעות
:
0
דקות
:
0
שניות

מעיריית חיפה נמסר לחי פה:

"עיריית חיפה פועלת בהתאם להבנות ולסיכומים שנעשו מול "רשות הטבע והגנים" ועל-פי הנחיותיה".

ההסכם החדש עם רט״ג:

שריפה במבנה נטוש בקריית מוצקין

3

(חי פה) – דיווח ראשוני על שריפה בקריית מוצקין. עשן שחור עולה ונצפה מרחוק. כבאים כבר במקום האירוע.

שריפה במבנה נטוש בקריית מוצקין (צילום: כבאות והצלה)
שריפה במבנה נטוש בקריית מוצקין (צילום: כבאות והצלה)

    מכבאות והצלה נמסר לחי פה:

    בדקות אלה פועלים שבעה צוותי כיבוי בפיקודו של מפקד המשמרת רב רשף ערן וייצמן לכיבוי שריפה במבנה נטוש שהיה בעבר קנטרי "גלי גיל". עיקר המאמצים כרגע הם סריקת המבנה שמתגוררים בו לעיתים דרי רחוב ומניעת התפשטות השריפה למבנים סמוכים.

    עינת פרופר • ״הללויה״ – שיר להחזרת החטופים ◄ צפו

    2
    עינת פרופר בשיר ״הללויה״ (צילום: עינת פרופר)

    (חי פה) – עינת פרופר שגדלה בחיפה הוציאה שיר מקסים בנושא החזרת החטופים והמלחמה שעודנה מתחוללת בימים אלה (אפריל 2024).

    ״מוצאים שוב טעם לחיים, נותנים חיבוק חזק לאמא ורוקדים עם הדמעות״.

    הללויה מאת עינת פרופר ◄ צפו

    רותי סגל • אלת פריון היצירה • ציירת ואוצרת חיפאית

    4
    רותי סגל - עם הספר
    רותי סגל - עם הספר "רינגו ואני" (צילום: רחלי אורבך)

    ציוריה, ביתה ואוצרות מעונה של רותי סגל משרים על המתארח בו תחושה של קירבה אל שלושת הגראציות שהיו שלוש אחיות-אלות.

    על פי המיתולוגיה שלושת החאריטות/הגרציות הן אלות המנחילות לבני האדם ולאלים את כל מה שטוב ויפה, כאשר הן מגישות לעולם את מה שיוצרים האומנים. במיתולוגיה היוונית, שלוש אלות אלו היו: אלת החן והיופי, ופריון כישרונות המוזיקה והאמנות. יש לשער שרותי סגל, אומנית ישראלית וותיקה – הינה התגלמותן של אחיות אלו במציאות העכשווית.

    רותי סגל - בביתה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בביתה: פינת הסחלבים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: פינת הסחלבים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - מבט אל מטבח הבית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מבט אל מטבח הבית (צילום: רחלי אורבך)

    "גם אני חי פה"

    כאן המדור המביא אליכם דמויות חיפאיות מרתקות בבית מגוריהן כאשר ההיכרות הינה דרך הסיפורים, המטענים ונקודת המבט הייחודית של האנשים המרכיבים את הפסיפס האנושי של עירנו חיפה. דהיינו, אלה החיים והגרים פה- ממש כשם המדור- "גם אני חי פה".

    במסגרת מדור זה נכיר דמויות חיפאיות ואת מקום מגוריהן. ההיכרות איננה דרך מטראז' הדירה, או הערכה נדלני"ת או תיאור עיצובי בלבד, אלא מהותה של הכירות זו הינה להיוודע בבית המארחים – אל הסיפורים, אל המטען הרגשי ואל זווית הראייה הייחודית האישית.

    רותי סגל - ציור חיפה והמפרץ. האורגינל נמצא בעיריית חיפה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – חיפה והמפרץ. ציור האורגינל נמצא בעיריית חיפה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל -פינה במטבח הבית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – פינה במטבח הבית (צילום: רחלי אורבך)

    בת קריית מוצקין שנולדה בעפולה

    בתעודת הזהות של רותי, ילידת 1942, נרשם שמקום לידתה הינו עפולה בעת שהוריה גרו בקרית מוצקין… הכיצד?

    באותה תקופה התרחשו קרבות מלה"ע השנייה ובהם קרבות אל-עלמיין. הייתה זו סדרה של קרבות, אשר נערכו בשנת 1942, במסגרת המערכה במדבריות צפון אפריקה. המערכה התנהלה בין כוחות מדינות הציר בפיקודו של ארווין רומל, לבין הארמייה השמינית של הצבא הבריטי. בשנים 1940–1942 נערכו 21 התקפות אוויריות על בתי הזיקוק, רובן על ידי חיל האוויר האיטלקי.

    לכן, בגין הפחד והחשש של תושבי מפרץ חיפה, שמא האיטלקים יפציצו את בתי הזיקוק נשלחו הנשים היולדות אל "מקום מבטחים", אשר היה אז לדידם בעיר המחוז עפולה.

    רותי סגל - עם ספר שירי נתן אלתרמן (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – עם ספר שירי נתן אלתרמן (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בביתה: פריטים על גבי שולחן העבודה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: פריטים על גבי שולחן העבודה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בביתה: פינת נוסטלגיה משפחתית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: פינת נוסטלגיה משפחתית (צילום: רחלי אורבך)

    עלייה ממניעים ציוניים והתיישבות בחיפה

    הוריה של רותי הגיעו ארצה בגל העלייה החמישית אשר החל בשנת 1931 ונמשך עד לשנת 1939. גורמי הדחף שפעלו להגברת העלייה לארץ באותן שנים היו: מניעים ציוניים והבנת חשיבותה של ארץ ישראל כבית לעם היהודי, כמו גם עליית הפאשיזם באירופה, הנאציזם בגרמניה והאנטישמיות במזרח אירופה – וכן, הגבלות הגירה שהוטלו בארצות הברית מאמצע שנות ה- 20 ונכונותן הדלה של ארצות המערב האחרות לקלוט הגירה יהודית המונית.

    הוריה עלו מן המניעים הציוניים, כאשר אמה הגיעה מרומניה ואביה מגליציה אשר בפולין ושניהם התיישבו באזור מפרץ חיפה.

    רותי סגל - מחלונה נוף ירוק ומפרץ חיפה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מחלונה נוף ירוק ומפרץ חיפה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - פינת האירוח העגולה אשר בסלון ביתה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – פינת האירוח העגולה אשר בסלון ביתה (צילום: רחלי אורבך)

    נערה ומכחול בידה

    רותי, אשר לה אחות הצעירה ממנה ב 3 שנים,  מתארת ילדות נעימה ושלווה בקריית מוצקין. היא למדה בבית הספר העממי  "אחדות" ולאחר מכן ב"תיכון מוצקין".

    כבר בגיל ילדות היא החלה לצייר, כאשר בתחילת דרכה האומנותית עסקה בציורי אקוורל ומשם תהליך יצירתה התפתח והשתכלל – אזי עברה לצייר בצבעי שמן ואח"כ ליצירות בצבעי אקריליק. רותי הינה בעלת תואר ראשון באמנות מאוניברסיטת חיפה. היא למדה אצל טובי האומנים, ובליבה שמור מקום של כבוד רב לאמן קניספל. את ציוריה הציגה סגל במגוון גלריות ומוזיאונים בארץ ובחו"ל.

    רותי סגל - מעבודותיה: שלישיית אקוורל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מעבודותיה: שלישיית אקוורל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - תעודה מהאקדמיה הבינלאומית לאמנות (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – תעודה מהאקדמיה הבינלאומית לאמנות (צילום: רחלי אורבך)

    מורה לטבע

    עם גמר לימודיה ב"תיכון מוצקין" התמקצעה רותי בלימודי חינוך במגמה הריאלית אשר ב"סמינר גורדון" ומשם דרכה הייתה סלולה אל ההוראה.

    בתחילה שימשה כמורה בבית ספר בעכו ואח"כ עברה ללמד בבית הספר "הבונים" אשר בחיפה, כמורה לטבע וכאחראית על מרכז לימודי הטבע של בתי הספר באזור זה.

    רותי סגל - טריפטיכון באדום, צהוב וכחול (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – טריפטיכון באדום, צהוב וכחול (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - ציור סער ופרץ, העצים בכחול (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – ציור סער ופרץ, העצים בכחול (צילום: רחלי אורבך)

    הגננת שלא הוזמנה לחתונה

    בעת "טיול בנות" לאילת, עדיין בזמן לימודיה בסמינר, הכירה עלם חמודות הלוא הוא אריה סגל ז"ל, אשר לימים הפך להיות בעלה ואיש חיקה הנצחי.

    בסיפור, אשר הפך לאגדה, מסופר שאנשי קריית מוצקין לכשהגיעו איילתה בד"כ דיווחו שהם מחיפה. שכן, מי ידע היכן מיקומה של אותה קריה? כך אף רותי סיפרה לאריה: "אני מחיפה".

    כחיפאי בעצמו ביקש להבין מהיכן בדיוק בחיפה. אזי לא נותר לה אלא להסביר לו את הנושא. אולם איפכא מסתברא, גם העלם הינו יליד קריית מוצקין! לא זו אף זו, יחדיו הם בילו באותה הקבוצה בגן הילדים אשר בקריית מוצקין ולימים הגננת חיה תכעס מאד על שלא הוזמנה לחתונתם.

    רותי סגל - הזאטוטים אריה ורותי בגן הילדים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – הזאטוטים אריה ורותי בגן הילדים שהיה בקרית מוצקין (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - פינת זיכרון: אריה סגל ז"ל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – פינת זיכרון: אריה סגל ז"ל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בביתה: מבט אל חדר האורחים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: מבט אל חדר האורחים (צילום: רחלי אורבך)

    שבט משפחת סגל

    שלושה ילדים נולדו לזוג סגל: גל (יליד 1963), תעשיין הגר בכרם מהר"ל, מיכל (ילידת 1967) ד"ר במדעי המדינה ועו"ד הגרה בחיפה, ודני (יליד 1975) פסיכולוג ובעל מסעדה שאף הוא מתגורר בחיפה ומהם נוספו לשבט סגל שבעה נכדים.

    בשנת 2008 התאלמנה רותי מיקירה אריה סגל ז"ל, אשר היה מייסד חברת סהל ולימים בעל תשלובת סהל-אלובין שהייתה יצרנית פרופילים מאלומיניום הגדולה ביותר בישראל, בתחומי הבניין והתעשייה (חברת אלובין, הוקמה ב1958 ונרכשה ב 1998 על ידי חברת סהל). לתשלובת זו היו יתרונות של גודל ושל עוצמה מעצם היותם שני מפעלים וותיקים ומתוחכמים, זאת כאשר כול תהליכי הייצור של הפרופילים בוצעו מתחילתם ועד סופם במפעלי החברה.

    למותר לציין שכל חיי שבט משפחת סגל נסובו סביב העבודה וסביב הקשר עם מפעלים אלו. לאחר מות אבי המשפחה אריה ז"ל, במהלך השנים שאח"כ מילא את מקומו גל, בנו בכורו, וזאת עד לפני כמחצית השנה.

    רותי סגל - ציור פורטרט של אריה סגל ז"ל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – ציור פורטרט של אריה סגל ז"ל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - פינת זיכרון: אריה סגל ז"ל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – פינת זיכרון: אריה סגל ז"ל (צילום: רחלי אורבך)

    בניין היסטורי ומחלונותיו נוף ירוק ומפרץ חיפה

    רותי נולדה בעפולה, חייתה כילדה וכמתבגרת בקריית מוצקין והקימה משפחה בקריית ביאליק. לאחר מכן עברה משפחת סגל לשכונת דניה אשר במרומי הכרמל, שם היה ביתם במהלך של כ 30 שנה.

    כשנתיים לאחר מותו של אריה ז"ל החליטה רותי לעבור לדירה אשר תספק את צרכיה שלה בלבד. בחירת המיקום הייתה קשורה, בראש ובראשונה, לנוף הניבט מן הבית. כיום היא גרה בבניין היסטורי אשר מחלונותיו נוף עצים ירוק ונופו של מפרץ חיפה. זהו בניין אשר הינו מבנה היסטורי שעבר שימור ושיפוץ מאסיבי.

    הבניין נבנה בתחילת המאה ה-20 והיה מראשוני הבניינים על הר הכרמל, ואף הוכר כ"אתר מורשת" על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

    רותי סגל - ביתה בבניין היסטורי (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – ביתה בבניין היסטורי (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בביתה: נוף צמחיית החוץ והפנים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: נוף צמחיית החוץ והפנים (צילום: רחלי אורבך)

    לימודי תואר באומנות יצירה באוניברסיטת חיפה

    כבר בצעירותה אחזה רותי במכחול, אך רק בהיותה כבת 37 החלה את לימודיה לקראת התואר באומנות היצירה, ולאחריו היא שינתה את מסלול חייה ועברה לעסוק באומנות באופן מלא. ניתן לומר שמהלך לימודיה עם האומנים המוכרים, כמו אבנר כץ, בתיה אייזנווסר ועוד, הם שהיוו את נקודת הפתיחה להמשך חייה סובבי האומנות.

    במהלך השנים היא השתלמה אצל אמנים נבחרים נוספים, ביניהם גרשון דוידוביץ', גרשון קניספל, וז'אק לוין. היא הציגה בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל ואף הקימה סטודיו ללימודי ציור בחיפה. רותי מלמדת ציור במהלך של יותר מ 30 שנות פעילות וכיום עבודותיה נמצאות באוספים פרטיים בארץ ובחו"ל.

    בין תפקידיה, שימשה רותי סגל כאוצרת הגלריה לאומנות בדניה חיפה ולאחר מכן כיהנה כיושבת ראש אגודת האומנים בחיפה והצפון ובכך תרמה רבות הן לפיתוח האומנות בחיפה והן מחוצה לה.

    כעת חיה, רותי ממשיכה לעבוד בסטודיו אשר במעונה, ולהשתתף בפרוייקטים אומנותיים רבים, זאת תוך כדי מתן ייעוץ ועזרה לאומנים ויוצרים.

    רותי סגל - בביתה: ספרי אומנות וגם פסלים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: ספרי אומנות וגם פסלים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - מעבודותיה: נוף עם עצים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מעבודותיה: נוף עם עצים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - מעבודותיה: ציור נוף (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מעבודותיה: ציור נוף (צילום: רחלי אורבך)

    ה-סטודיו של "הקוסמת בצבעים"

    מכחולה של סגל נע ונד בציורי טבע ונוף בסגנון אימפרסיוניסטי אשר הוא לעיתים נע עד לסגנון המופשט. יצירותיה מלאות בהבעה ורגש. היא שואבת השראה מכל הנמצא סביבה אך בעיקר מעולם הטבע, זאת תוך כדי משיכות מכחול בוטחות עם מבע ייחודי נפלא.

    מוטיב בולט בציוריה של סגל הינם העצים ובהשאלה הם הינם דמויות האנוש אשר בציוריה, “כי האדם הוא עץ השדה”. שורשיהם של עצים אלו נטועים עמוק באדמה, לעיתים ענפיהם מרקדים כמו ידיים עדינות ולעיתים אפילו שבירות, מונפות לאוויר ויוצרות מקצבים וחזרתיות. בדרך כלל העצים מצויירים בצבעים עמוקים (בעיקר כחולים), ביד בוטחת ובמשיכות מכחול הבאות ממעמקי הנפש.

    לגבי רותי, ולא בכדי, המקום האהוב עליה ביותר הינו מתחם ה-סטודיו אשר במעונה. בסטודיו הנאה ורחב המידות  נמצאים ציורי נוף רבים, בעלי מרחבים צבעוניים. כמו כן נמצאים בסטודיו זה ציורי הנוף של מפרץ חיפה, בעל הכתם הכחול של הים התיכון, אשר מציץ מבעד לחלונות הגדולים של ביתה.

    נוף המפרץ הוא נוף ציבורי השייך לכלל, אך הנופים של סגל הם הנופים הפרטיים שלה, נופי הנפש כפי שהם באים לידי ביטוי על גבי הבד. אמצעי הביטוי שלה הם המכחול והצבע, כאשר הנפש היא המובילה את דרכו של הציור.

    רותי סגל - מבט אל מתחם ה-סטודיו (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מבט אל מתחם ה-סטודיו (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - במתחם הסטודיו (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – במתחם הסטודיו (צילום: רחלי אורבך)

    פינת ישיבה עגולה ואינטימית

    בסלון ביתה של אלת החן, האומנויות ופריון היצירה, נמצאים דברים רבים המרחיבים דעתו של אדם. גולת הכותרת הינה פינת הישיבה העגולה והאינטימית המשרה שלווה על המתארחים בה. תחושה של רוגע, המוקף בירוק הנשקף מחלונות החדר, בלוויית צבעוניותם של עציצים פורחים, מזמן אווירה של יופי שלווה ונחת.

    רותי סגל - מבט אל סלון הבית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מבט אל סלון הבית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בביתה: פינת האירוח העגולה (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: פינת האירוח העגולה (צילום: רחלי אורבך)

    "הרביעייה הסינית" ואוסף כדים

    על גבי השולחן העגול אשר בסלון הבית, נמצאים כמה חפצים היקרים מאד לליבה של רותי ובראשם "הרביעייה הסינית". אלו הם ארבעה פסלונים של דמויות סיניות אשר אותן הביא אריה ז"ל מבית אימו. הפסלונים הללו מלווים אותה במשך שנים רבות והינם תזכורת חיה למורשת בית משפחת סגל.

    כד הקרמיקה הצבעוני, הניצב אף הוא על גבי השולחן העגול, הינו כד איטלקי אשר מהווה חלק מתוך אוסף הכדים הפזורים ברחבי הבית.

    רותי סגל -"הרביעייה הסינית", מבית אימו של אריה סגל ז"ל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל -"הרביעייה הסינית", מבית אימו של אריה סגל ז"ל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - הכד האיטלקי, מאוסף הכדים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – הכד האיטלקי, מאוסף הכדים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - הכד האיטלקי (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – הכד האיטלקי (צילום: רחלי אורבך)

    כל ביצה – מארץ אחרת

    במהלך חייה טיילה רותי בארצות רבות, כאשר המוטו היה לחוש תרבויות שונות, לראות נופים ומראות ולחוות חוויות. לכן הדגש היה על "רק לא קניות מרובות". נהפוך הוא – היא השתדלה להביא עימה מעט מזכרות ואך ורק פריטים ייחודים. בין הללו הינו אוסף האבנים שכל אחת מהן הינה בצורה של ביצה, כאשר מכל ארץ וארץ הובאה ביצה אחת בלבד.

    ביצת המזכרת המועדפת עליה, מבין כל הללו אשר מוצגים בכלי זכוכית נאה אותו קיבלה מאמה, הינה ביצת הרוז קוורץ. חומר ביצת ה-רוז קוורץ עשוי ממינרל מסוג קוורץ, בעל גוון הנע בין ורוד חיוור לאדום-ורוד. המקור לצבע הוא בכמויות זעירות יחסית של טיטניום, ברזל, או מנגן. כאשר מושטת היד ומאירים את האבן מאחור, היא נראית שקופה ו"בתוכה כוכבים".

    רותי סגל - האוסף: כל ביצה - מארץ אחרת (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – האוסף: כל ביצה – מארץ אחרת (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - עם חלק מאוסף מזכרות אבני הביצים. (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – עם חלק מאוסף מזכרות אבני הביצים (צילום: רחלי אורבך)

    חצר הגינה

    משני גרמי מדרגות, הנמצאים בקצהו של מתחם הסטודיו, ניתן לצאת אל גינת החצר. אמנם הגינה איננה רחבת ידיים אך הינה גינה איכותית ביותר. כל עבודות הגינון כולן נעשות על ידי בעלת הבית, רותי בלבד.

    בצידה הקדמי של הגינה ממוקמת פינת ישיבה בעלת רהיטי ברזל ומצידו האחורי של הגן – ג'קוזי עגול שחציו טמון באדמת הגן. אחד היתרונות הגדולים בגינה מטופחת זו הוא היותה מקום מפלט שקט וטבעי וזאת, למרות שהדירה נמצאת ממש בלב העיר. עיצוב הגינה נעשה כך שהיא מתאימה בצורה המושלמת ביותר עבור רותי ועבור אורחיה.

    רותי סגל - כל עבודות הגינון כולן, נעשות על ידי בעלת הבית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – כל עבודות הגינון כולן, נעשות על ידי בעלת הבית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בצידו האחורי של הגן - ג'קוזי עגול (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בצידו האחורי של הגן – ג'קוזי עגול (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - הגן: מקום מפלט שקט וטבעי (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – הגן: מקום מפלט שקט וטבעי (צילום: רחלי אורבך)

    "רינגו ואני" – מיכל סגל ארנולד

    ספרים רבים במעונה של סגל, אך משנשאלה איזהו מהם הוא המועדף והקרוב ביותר לליבה – כמעט צפוי היה שתבחר את סיפרה שלה, שהינו אלבום ציורים מהודר ובו ציורי צבע רבים: ״ימים סוערים״. אך היא, ללא כל היסוס, ציינה ושלפה את סיפרה של ביתה מיכל "רינגו ואני".

    ד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד היא יו"ר הועדה לקניין רוחני בלשכת עורכי הדין בחיפה ואזור הצפון. היא בוגרת לימודי משפטים מטעם אוניברסיטת חיפה, בעלת דוקטורט במדעי המדינה מאוניברסיטת פנסילבניה, בעלת תואר שני בתכנון ערים ואזורים מטעם הטכניון ובעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה (בתוכנית B.A מצטיינים) מטעם אוניברסיטת חיפה.

    במהלך חייה ישבה מיכל אצל מנהיגים רוחניים אינדיאנים, העבירה איתם טקסים מקודשים, ריפאה אנשים וכשחזרה ארצה המשיכה לעסוק במתן עזרה לאנשים בדרך האינדיאנית.

    אלא שאז קרה האסון, אביה מת. מיכל מצאה עצמה בתעצומות אבלה כאשר אפילו בן זוגה האוהב ושתי בנותיה לא היו מסוגלים לסייע לה. בדיוק בעת כשהיא חושבת שלעולם לא תצא מהעצב הנורא החובק אותה, מופיע בחייה רינגו סטאר ומספר לה שהיא עזרה לו רבות במהלך חייו, היות והיא אישיות הנוסעת בזמן ואפילו מסוגלת לחצות זמנים ומרחבים כדי לעזור ולסייע לאנשים.

    "רינגו ואני" הינו ספר עם יסודות אוטוביוגרפיים, אשר הינו סוחף ביותר ומהווה פרוזה מסוגת עילית למטיבי קרוא. יש לציין שיש בו אלמנטים העשויים לעזור לקורא לעבור משברים פרטיים כמו מוות או פרידה (שאף היא סוג של מוות).

    רותי סגל - עם הספר "רינגו ואני" (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – עם הספר "רינגו ואני" (צילום: רחלי אורבך)
    מיכל סגל ארנולד - הספר "רינגו ואני" (צילום: רחלי אורבך)
    מיכל סגל ארנולד – הספר "רינגו ואני" (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - עבודת קולאז' ציורי: געגוע למיכל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – עבודת קולאז' ציורי: געגוע למיכל (צילום: רחלי אורבך)

    אלבום יצירות קניספל – "הריאליזם החברתי"

    בנוסף לספר הנ"ל מיד נשלף ספר עב כרס, זהו אלבום יצירותיו של האמן גרשון קניספל  (1932 – 2018) אשר נולד בגרמניה ועלה עם משפחתו לישראל בשנת 1935.

    גרשון היה צייר ופסל ישראלי שפעל בישראל ובברזיל, והיה מבכירי אמני ישראל במחציתה השנייה של המאה ה-20. לאורך שישים שנות פעילותו האמנותית יצר פסלים, רישומים, הדפסים, וציורים אשר הקנו לו פרסים רבים בביאנלות (ביאנלה: אירוע אמנותי המתקיים אחת לשנתיים, ומוקדש בעיקר לאמנות עכשווית) הבינלאומיות בברלין, במוסקבה ובסאו פאולו.

    קניספל למד אמנות בבצלאל החדש בירושלים, ולאחר מכן התמחה ביצירת הדפסים וליטוגרפיות. הוא היה מהאומנים הבולטים בזרם "הריאליזם החברתי", ודאג לתאר בציוריו את תנאי חייהם ואת קליטתם הבעייתית הן של עשרות אלפי ניצולי השואה והן של בני עדות המזרח בישראל.

    קריספל השתייך לזרם הריאליזם החברתי. קירות של מבנים רבים ברחבי העיר חיפה מתהדרים ביצירותיו כמו למשל: התבליט בחזית היכל הספורט ברוממה והתבליטים על גשר פז, וכן האנדרטה לנופלים במלחמת העצמאות בגן הזיכרון והאנדרטה ללוחם היהודי במלחמת העולם השנייה.

    החל מסוף שנות ה-50 חילק קניספל את זמנו בין ברזיל לישראל ויצר אמנות למרחב הציבורי הן בברזיל והן בישראל, בעיקר בעיר חיפה שבה התגורר.

    עד יומו האחרון היה קניספל אמן ששחה נגד הזרם, בביקורתיות חסרת פשרות וכאמן אנטי ממסדי במהותו. רק בערוב ימיו הוא זכה לחיבוק ממסדי רחב, כולל הכרה לאומית ובינלאומית בחשיבות יצירותיו.

    רותי סגל - עם אלבומו של קניספל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – עם אלבומו של קניספל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בביתה: אלבום קניספל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: אלבום קניספל (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - בביתה: פינת ספרי אומנות ופסלים (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: פינת ספרי אומנות ופסלים (צילום: רחלי אורבך)

    אביב אופטימי

    עיסוקים רבים לה לרותי סגל והנה גם ממש בימים אלו היא עמלה על פתיחת גלריה חדשה בדלית אל כרמל בשם ״סמאח". התערוכה הראשונה (אירוע הפתיחה ב 24.4) תהייה תערוכה ייחודית בשם "אביב אופטימי", כאשר סגל הינה האוצרת של תערוכה מעניינית זו.

    זוהי תערוכה קבוצתית אשר מורכבת מאמנים מכל המגזרים: דרוזים, ערבים ויהודים. כאן נוצר מפגש תרבויות מרתק, צבעוני ומעניין, אשר פותח צוהר לעולמות שונים.

    מספרת האוצרת רותי סגל:
    "זהו מקום מקסים הנמצא בתוך גן מטופח, ממש כמו מתוך האגדות, והוא משובץ בעבודותיה של בעלת המקום ששמה סמאח, כשם הגלריה עצמה" (דלית אל כרמל, פניה ימינה מחנות "פיצוחי דליה"). רותי מוסיפה ומספרת אודות סמאח, שבנוסף להיותה אישה כה נעימת סבר, היא אף אומנית מוכשרת ביותר היוצרת בחומרים שונים.

    רותי סגל - עם בעלת הגלריה, "סמאח" (צילום: סמי אוואד)
    רותי סגל – עם בעלת הגלריה, "סמאח" (צילום: סמי אוואד)
    רותי סגל - בביתה: עבודת פיסול של ידיד אומן (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – בביתה: עבודת פיסול של ידיד אומן (צילום: רחלי אורבך)

    חיפה – פנינת הים התיכון האולטימטיבית

    "הרבה רוצים שחיפה תהיה כמו ת"א" אומרת רותי, אך מיד ממשיכה וגורסת: "לא כך הוא הדבר, כי לכל אחת האופי שלה. אפשר להפוך את העיר חיפה לפנינת הים התיכון האולטימטיבית!"

    סגל אומרת שהקהל החיפאי הינו קהל הצמא לתרבות, הגות ושירה. היא ממשיכה ומסבירה שלראייה לכך הינן החבורות הרבות של קוראי ספרות וספר הקיימות בחיפה, בהן נפגשים ודנים בנושאים ספרותיים שונים.

    בימים אלו הכמיהה והבקשה לימים טובים יותר הינה דומיננטית. רותי מאחלת למדינה שלום, במובן של שלום עם עצמה ושלום עם העולם. אמן, לו יהי.

    רותי סגל - מבט אל פינת האוכל אשר בסלון הבית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מבט אל פינת האוכל אשר בסלון הבית (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל - מבט מהסלון אל פינות מובחרות (צילום: רחלי אורבך)
    רותי סגל – מבט מהסלון אל פינות מובחרות (צילום: רחלי אורבך)