בית בלוג

רכבת ישראל מאיצה את פרויקט החשמול – שינויים בתנועת הרכבות

0
רכבת ישראל - תחנת חיפה (צילום: ירון כרמי)

רכבת ישראל מאיצה את פרויקט החשמול בימים אלה באזור הצפון ובשל כך, חלים שינויים בימים אלה באזור הצפון ובתנועת רכבות הלילה, בלילה שבין מוצ"ש לראשון.

העבודות כוללות הרכבת תשתיות החשמול על גבי המסילות, ודורשות עצירה לפרקים קצרים של השירות הרכבתי. זאת מכיוון שלא ניתן לבצע את העבודות על מסילה פעילה בה נוסעות רכבות.

העבודות תימשכנה כשנה.

שינויים באזור הצפון, בימים ראשון עד חמישי

החל מהשעה 21:00 – רכבות בקו בית שאן – עתלית – תסיימנה/תחלנה את נסיעתן בתחנת חיפה חוף הכרמל ולא תמשכנה את נסיעתן אל תחנת עתלית.

יחולו שינויים בזמני יציאת הרכבות בשעות הערב בקווים נהריה – מודיעין, בנימינה – אשקלון, בית שאן – חיפה חוף הכרמל. מומלץ להתעדכן בזמנים בתכנון מסלול נסיעה

שינויים באזור הצפון, בימי שישי

בימי שישי בלבד תנועת הרכבות בין תחנות חיפה חוף הכרמל לבנימינה תסתיים בין השעות 12:00 – 13:00 בצוהריים (בקירוב) במקום בין השעות 13:00 – 14:00.

שינויים באזור הצפון, במוצ"ש ובלילה שבין מוצ"ש לראשון

תחנת עתלית תיסגר לשירות מדי מוצ"ש במהלך החודשים הקרובים. מקטע המסילה בין תחנות חיפה חוף הכרמל ובנימינה יהיה סגור ולא תתאפשר נסיעה רציפה ברכבת בין חיפה ות"א (קו חוף).

בלילה שבין מוצ"ש לראשון, רכבות הלילה תופעלנה בין תחנות בנימינה ונתב"ג בלבד. תחנות נהריה, עכו, קריית מוצקין, חיפה מרכז השמונה וחיפה חוף הכרמל – תיסגרנה בשעות הלילה שבין מוצ"ש לראשון.
במוצ"ש עד חצות (בקירוב), תופעלנה רכבות בין תחנות נהריה לחיפה חוף הכרמל.

הרכבות הפרבריות בקו בנימינה – אשקלון, תופעלנה ללא שינוי ותספקנה שירות בכל תחנות הביניים.

תחנות כרמיאל ואחיהוד – תיסגרנה לשירות מידי מוצ"ש במהלך השנה הקרובה.

רכבת מספר 470 תצא מתחנת חוף הכרמל בשעה 21:15 (במקום בשעה 20:57) ותסיים נסיעתה בתחנות אחיהוד וכרמיאל.

משרד התחבורה יתגבר את קווי האוטובוס הסדירים בין תחנות כרמיאל, אחיהוד וחיפה.

תנועת הרכבות בתחנות אלה תחזור לסדרה מידי בוקר בשעה 5:00, עם חידוש השירות.
תגבור אוטובוסים על ידי משרד התחבורה, בשל עבודות החשמול, החל ממוצ"ש, 7.12.24
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פועל על מנת לצמצם את אי הנוחות הזמנית לציבור הנוסעים, באמצעות תגבור שירותי האוטובוסים הסדירים באזורים המושפעים מעבודות הרכבת.

להלן פירוט תגבורי האוטובוסים:

הכפלת השירות בקווי 909 בין תל אביב לנהריה (דרך חיפה, חדרה ונתניה), החל משעה 12:00 ביום שישי עד סיום השירות ובמוצ"ש בכל שעות הפעילות.

הכפלת השירות בקו 910 בין תל אביב לחיפה (דרך הרצליה, נתניה, חדרה ותחנות נוספות), החל משעה 12:00 ביום שישי עד סיום השירות ובמוצ"ש בכל שעות הפעילות.

הפעלת קו לילה שמספרו 905 בין חיפה לנתב"ג באופן קבוע, בלילה שבין שבת לראשון (בשאר הלילות, רכבת הלילה בין נהריה לנתב"ג ממשיכה לפעול כרגיל).

הוספת 20 נסיעות בין כרמיאל לחיפה במוצ"ש באופן קבוע, בשל ביטול הקשר הרכבתי בין שני המוקדים ביום זה.

קו 380 ממשיך לקשר בין באר שבע לתל אביב בימי שישי ומוצ"ש.

פרטים נוספים אודות קווי תחבורה ציבורית סדירים ניתן למצוא במוקד משרד התחבורה בטלפון 8787*.

מפת קווים ותחנות, מוצאי שבת, החל מ- 7.12.24

רכבת ישראל - האצת פרויקט החשמול - מפת קווים ותחנות, מוצאי שבת, החל מ- 7.12.24
רכבת ישראל – האצת פרויקט החשמול – מפת קווים ותחנות, מוצאי שבת, החל מ- 7.12.24

בלילה שבין מוצ"ש לראשון, רכבות הלילה תופעלנה בין תחנות בנימינה ונתב"ג בלבד. תחנות נהריה, עכו, קריית מוצקין, חיפה מרכז השמונה וחיפה חוף הכרמל – תיסגרנה בשעות הלילה שבין מוצ"ש לראשון.
במוצ"ש עד חצות (בקירוב) תופעלנה רכבות בין תחנות נהריה לחיפה חוף הכרמל.

מומלץ להתעדכן בזמני הנסיעה, בתכנון מסלול נסיעה

שימו לב,
לנוכח כניסת רפורמת "דרך שווה" לתוקף, החל מיום: 1.8.2022 וביטול הסדרי הנסיעה התקופתיים מסוג "גמיש 7" ו"גמיש 30", מבוטל הסדר פיצוי בגין סגירת מקטע מסילה, שהיה בתוקף עד כה.
הסדר פיצוי חדש מגובש בימים אלה על ידי משרד התחבורה ויפורסם בקרוב. ההסדר החדש שיפורסם יחול רטרואקטיבית החל מיום 1.8.2022.

חיפה: הנהגת התנגשה בחומה – שתי נשים נפגעו באורח קל

5
הנהגת התנגשה בחומה: שתי נשים נפגעו באורך קל (צילום: כבאות והצלה)
הנהגת התנגשה בחומה: שתי נשים נפגעו באורך קל (צילום: כבאות והצלה)

(חי פה) – תאונה עצמית בחיפה: שתי נשים נפגעו קל כשאיבדו שליטה על רכבן והתנגשו בחומה ברחוב הנטקה.

מכבאות והצלה נמסר לחי פה – תאגיד החדשות:

לפני מספר דקות (ד', 11/12/24, 17:00) הוזנקו לוחמי האש מתחנת חיפה לתאונה עצמית בה רכב איבד שליטה ונכנס בחומה ברחוב הנטקה שבחיפה.

לוחמי האש שזינקו למקום פעלו לייצוב הרכב וניתוק מקורות האנרגיה.
גורמי הרפואה פינו שתי נשים במצב קל להמשך טיפול בבית חולים.

הנהגת התנגשה בחומה: שתי נשים נפגעו באורך קל (צילום: כבאות והצלה)
הנהגת התנגשה בחומה: שתי נשים נפגעו באורך קל (צילום: כבאות והצלה)

שוהה בלתי חוקי משכם והנהג שהסיע אותו נעצרו סמוך לחיפה

1
שוהה בלתי חוקי נעצר יחד עם הנהג שהסיע אותו (צילום: דוברות המשטרה)

(חי פה) – שוהה בלתי חוקי משכם והנהג שהסיע אותו, תושב כאבול, נעצרו.

מהמשטרה נמסר לחי פה:

תושב שכם נעצר ברכב בחוצות יגור על ידי שוטרי תחנת נשר, אשר ביצעו פעילות לאיתור שוהים בלתי חוקיים באזור. במהלך הפעילות איתרו, כאמור, השוטרים שוהה בלתי חוקי, תושב שכם בן 27, ברכב סמוך לעיר נשר.

נהג הרכב, תושב כאבול בן 36, נעצר אף הוא לאחר שנמצא כי הסיע את השוהה הבלתי חוקי.

השניים הובאו לחקירה בתחנת נשר בסיומה נעצרו ונכלאו. בכוונת המשטרה להגיש בקשה להארכת מעצרם בבית המשפט בחיפה, בהתאם לצרכי החקירה וממצאיה.

בדרך לירוקים: החלוץ שייקנה סילה סיכם עקרונית

0
החלוץ שייקנה סילה סיכם במכבי חיפה (צילום: באדיבות מכבי חיפה).
החלוץ שייקנה סילה סיכם במכבי חיפה (צילום: באדיבות מכבי חיפה).

המועדון הירוק, מכבי חיפה הודיע היום (שלישי, 10.12.2024) כי החלוץ ממאלי שייקנה סילה סיכם עקרונית בקבוצה. סיילה, בן 30, מתנשא לגובה של 1.91 מ', שיחק בשנתיים החולפות באיבריה 1999 (שמה החדש של "סאבורטלו") וזכה עימה העונה באליפות ובעונה שלפניה בגביע.

ברק בכר (צילום: יוסף הירש)
ברק בכר (צילום: יוסף הירש)

האם זהו החלוץ שחיפש ברק בכר? כאמור, סילה, יחתום בקבוצה לשנה וחצי וזאת בכפוף לבדיקות הרפואיות ויצטרף לאימוני הקבוצה, עם פתיחת חלון ההעברות ב-8 בינואר יוכל להרשם בסגל למשחקים.

בתוך כך יש לציין כי בעונה החולפת כבש סילה 15 שערים ובישל 8 נוספים ועזר לקבוצתו לזכות באליפות. בסך הכל כבש 28 שערים ובישל 12 נוספים בשתי העונות שלו במדי איבריה וכאמור זכה יחד איתה באליפות ובגביע.

"מעכשיו ועדת השימור תידרש לספק נימוקים בכל פעם שתבקש לחרוג מכללי השימור"

9
רחוב מרגלית 17 (צילום: אלבום פרטי)
רחוב מרגלית 17 (צילום: אלבום פרטי)

(חי פה) – החלטה רבת משמעות התקבלה בוועדת הערר בנוגע לשימור ותמ"א 38, אשר יש לה השפעה משמעותית על תושבי הכרמל. הוועדה קיבלה את טענותיהם של עו"ד ואדריכל ליאור דץ, עו"ד אורי שילה ואדריכלית הנוף והשימור חנה יופה, לפיה חייבת ועדת השימור לדון ולנמק את החלטותיה במקרה שהיא מבקשת לסטות ממדיניות השימור. החלטה זו צפויה להשפיע על עשרות בקשות הנמצאות כיום בפני הוועדה המקומית, המתייחסות לתמ"א 38 בשכונת הכרמל הוותיקה.

ועדת הערר דנה לאחרונה בעררים שהוגשו בנוגע לתוכנית תמ"א ברחוב מרגלית 17 בשכונת שמבור בחיפה. בחודש מרץ 2023, בוצע פרויקט תמ"א גם בבניין סמוך – מרגלית 15, וישנם עוד בניינים ברחוב הנמצאים במצב דומה. הבקשה שהוגשה עבור רחוב מרגלית 17 כוללת הרס של בניין בן שלוש קומות מעל מקלט (5 יחידות דיור) והקמת בניין חדש בן 6.5 קומות, הכולל קומת חנייה תת-קרקעית (13 יחידות דיור). העותרים טוענים כי על פי תכנית המדיניות באזור, ניתן להקים עד שלוש קומות מעל עמודים, בסך הכל ארבע קומות, ומעליהן עליית גג, כלומר חמש קומות בסך הכל.

להגן על המדרגות

עו"ד שי וינברגר, המייצגת את הוועדה המקומית, הסבירה כי רחוב מרגלית 17 נמצא במתחם לשימור, ולכן הבקשה להיתר הועברה לדיון בוועדת השימור. היא ציינה כי עמדת הוועדה המקומית היא שהמטרה המרכזית של השימור במתחם היא להגן על המדרגות הסמוכות, ואין למבנה עצמו ערכים שימוריים. וינברגר הוסיפה כי גם בוועדת השימור הוחלט להימנע מהתערבות במדרגות, ולכן הוועדה המקומית אישרה חריגה ממדיניות השימור בכל הנוגע למספר הקומות.

"הוועדה החליטה כי רק למשעול דן ערך שימורי"

בהמשך הדיון, טען עו"ד ענבר עדו, המייצג את חברת ריף כרמל בע"מ, כי ועדת השימור נחשפה לתוכנית במלואה והתייחסה למדרגות (משעול דן), אך לא לנפחים ולדמותו של הבניין. "הצגנו בפני ועדת השימור את כל נושא הבינוי, היחידות והוראות הבינוי", אמר. "הם ציינו בהחלטתן כי הוצגו להם כלל מרכיבי התוכנית, וכי הם אחראים על הערכים לשימור, אך לא ניתנה התייחסות ספציפית למכלול זה. בסופו של דבר, הם החליטו כי הערך השימורי היחידי הוא משעול דן".

בעיות של חנייה ותחבורה באזור

תושב נוסף מאזור מרגלית 21, טוען כי בוועדה המקומית לא נתנו תשומת לב מספקת לנושא התחבורה והחנייה באזור. לדבריו, מהנדס העיר היוצא, אריאל וטרמן, הציג תמונה חמורה של המצב התחבורתי באזור, ולטענתו, המצגת שהציג הצביעה על כך שאין להוסיף עוד בניינים ברחוב. מאז אותה הצגה, מציין התושב, נוסף מספר משמעותי של בניינים ברחוב, דבר שמחמיר את העומס התחבורתי והחנייתי.

עו"ד עדו הוסיף וטען כי יש לבחון את השכונה בגישה הוליסטית, ולא ניתן לקבל החלטה פרטנית לגבי בניין אחד מתוך עשרה בתים, שאושרה בהם תוכנית תמ"א 38, מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות על יתר הבניינים בשכונה. לדבריו, אם החלטה זו תתקבל, היא עשויה להיות בסתירה להחלטות שנעשו לגבי שאר הבניינים, ובכך ליצור חוסר אחידות בתחום.

היזם הסביר כי בבניין מתגוררים דיירים מבוגרים, ובפניו עומדת בעיה נוספת – בניין שנבנה ברחוב מרגלית 24, אשר חסם לחלוטין את הנוף הצפוני של הדיירים. בנוסף, התייחס היזם למצב המדרגות בבניין, וציין כי כל אדם שהיה מבחין במצב המדרגות הקיים, היה פונה לוועדה המקומית ומבקש לבצע בהן שיפוץ דחוף.

"הבקשה לא נבדקה באופן ממצה"

ועדת הערר קבעה בסיום הדיון כי למרות שהבניין נמצא במתחם לשימור בשכונת שמבור, הוועדה המקומית יישמה על הבקשה את הכללים המתייחסים למתחם שכונות הכרמל. כתוצאה מכך, אושרה תוספת של 2.5 קומות, והמבנה החדש צפוי להיות בן 7 קומות מגורים, מעל למפלס הרחוב. עם זאת, אילו הייתה הבקשה נבחנת על פי כללי מתחם לשימור, היה צורך בהפחתת לפחות קומת מגורים אחת. ועדת הערר ציינה כי היבטי השימור והשפעתם על גובה המבנה לא נבדקו בצורה ממצה, לא בוועדת השימור ולא בוועדה המקומית. לפיכך, החליטה הוועדה להחזיר את הבקשה לדיון מחדש בוועדת השימור ובוועדת המשנה המקומית.

בהחלטת ועדת הערר נכתב כי מאחר שהמבנה ברחוב מרגלית 17 נמצא במתחם לשימור, הדיון בוועדת השימור מהווה חלק חשוב בתהליך הרישוי, לכן יש לדון בו מחדש. לאחר שתקבל ועדת השימור החלטה מעודכנת, תוכל הוועדה המקומית לחזור ולדון בבקשה להיתר. בנוסף, ועדת הערר התייחסה לשאלה האם רחוב מרגלית 17 נכלל במתחם לשימור, וקבעה כי מסמך המדיניות מנוסח בצורה ברורה לפיו הרחוב אכן נכלל במתחם השימור.

עו"ד ליאור דץ אדריכל ומתכנן עיר (צילום - אלבום אישי)
עו"ד ליאור דץ אדריכל ומתכנן עיר (צילום – אלבום אישי)

"כעת ועדת השימור לא תוכל עוד להתחמק"

"שוב ניצחנו, אורי ואני" (*עו"ד אורי שילה), אמר אתמול, שלישי, 10/12/24, עו"ד ליאור דץ. "ועדת הערר קיבלה את עמדתינו וקבעה כי ועדת השימור לא ביצעה את עבודתה, וכך גם הוועדה המקומית, שלא בחנה את הבקשה בהתאם למדיניות השימור ותמ"א 38. אילו הבקשה הייתה נבחנת, היה צורך בהפחתה של קומה וחצי. כדי לסטות ממדיניות השימור, הוועדה חייבת לבחון את הבקשה, לקבל החלטה ולנמק את עמדתה, כולל ועדת השימור. כעת, הבקשה חוזרת לוועדת השימור ולוועדה המקומית, ויו"ר ועדת השימור לא יוכל להתחמק ויצטרך להביע את עמדתו"

אותר • לאחר שנעדר במשך יומיים, אסרסיי ביאטו בן ה-80 מחיפה אותר

3
אסרסיי ביאטו נעדר (צילום: דוברות המשטרה)

לאחר שנעדר מיום ראשון 8/12/24, אותר אסרסיי ביאטו בן ה-80 מחיפה.


הידיעה המקורית מיום שני, 9/12/24

המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתור הנעדר אסרסיי ביאטו, בן 80 מחיפה.

משטרת ישראל מבקשת עזרת הציבור באיתור הנעדר אסרסיי ביאטו, בן 80, תושב העיר חיפה. נראה לאחרונה ביום א' 8/12/24 בשעה 07:30 בבוקר, ברחוב חטיבת כרמלי בחיפה, בתחנת אוטובוס.

תאורו:
גובהו: 1.70 לערך.
מבנה גוף: בינוני.
צבע שיער: שיבה.
צבע עיניים: חום.
לבוש: מעיל כחול כהה, קביים ביד אחת.

כל היודע דבר אודות מקום המצאו מתבקש לפנות למוקד 100 של משטרת ישראל, או למשטרת ישראל תחנת חיפה בטלפון ‭04-8641369‬

נתפס כשנהג ללא רישיון וברכב שהורד מהכביש במרץ 23

3
הרכב נלקח לתחנה (צילום: דוברות המשטרה)
הרכב נלקח לתחנה (צילום: דוברות המשטרה)

(חי פה) – גבר בן 25 מבסמת טבעון נתפס כשהוא נוהג ללא רישיון, ברכב שהורד מהכביש לפני יותר משנה וחצי.

ממשטרת ישראל נמסר לחי פה:

במהלך פעילות אכיפת תנועה של שוטרי תחנת נשר ממרחב כרמל, נעצר נהג תושב בסמת טבעון בן 25, אשר נהג ברכב שהורד מהכביש במרץ 2023. במהלך הבדיקה התברר כי רישיון הנהיגה של הנהג פג תוקף לפני למעלה משנתיים, וכי הוא נהג ברכב ללא ביטוח תקף.

לאחר הבדיקה, בוצע לנהג שימוע במקום, והרכב הושבת ונגרר לתחנת המשטרה לתקופה של 30 יום.

השכונה הוותיקה בעתלית משנה פנים: פרויקט התחדשות עירונית יביא שינוי של ממש לחיי התושבים

1
עתלית (צילום מועצה אזורית ישובי הכרמל)
עתלית (צילום מועצה אזורית ישובי הכרמל)

פרויקט ההתחדשות העירונית במתחם גבעת קנדי בעתלית – אושר סופית!

(חי פה) – התוכנית להתחדשות עירונית במתחם גבעת קנדי בעתלית, שגובשה על ידי רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עם המועצה האזורית חוף הכרמל, זכתה לאישור סופי לאחר דיון בהתנגדויות בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל). מדובר בצעד משמעותי בתחום ההתחדשות העירונית ביישוב, במסגרתו יבוצע פרויקט פינוי-בינוי מקיף על שטח של כ-51 דונם.

במסגרת הפרויקט ייהרסו כ-242 יחידות דיור קיימות, ובמקומן ייבנו כ-865 יחידות דיור חדשות, הכוללות תמהיל מגוון עם כ-173 דירות קטנות. בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת הקמת שטחי מסחר, מבני ציבור כגון גני ילדים, מתנ"ס, בית כנסת, קופות חולים ומעונות יום. כמו כן, יפותחו שטחים ציבוריים פתוחים, תוך הקפדה על שימור הנוף הטבעי של רכס הכורכר ושמירה על העצים הקיימים במקום.

אחד המרכיבים המרכזיים בתוכנית הוא הדגש שיושם בשמירה על הסביבה ושילוב בין בנייה מודרנית לנוף הטבעי של האזור. הבינוי תוכנן בקפידה כך שיכלול מרחבים ירוקים, חצרות פנימיות נעימות ושבילי הליכה המתפרסים לאורך ציר רכס הכורכר. במסגרת התוכנית נקבעו 17,600 מ"ר למגורים, 2,700 מ"ר למבני ציבור שישולבו עם מגורים, ו-13,500 מ"ר שיוקצו לשטחים ציבוריים פתוחים, במטרה להעניק מענה לצורכי הקהילה ולשמר את אופיו הייחודי של המקום.

ראש המועצה אסיף איזק עם זאב אלקין, שר השיכון דאז, שהוביל את המהלך, בסיור בשכונה (צילום: מועצה אזורית חוף כרמל)

יום חג אמיתי ליישוב עתלית

אסיף איזק, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אמר לחי פה:
"אישור התכנית הוא יום חג אמיתי ליישוב עתלית. אחד היעדים המרכזיים שלנו היה שיקום ושדרוג של שכונת קנדי בלב היישוב. כבר בתחילת דרכנו הבנו שזה חייב להתבצע יד ביד עם הפיתוח והבינוי ביתר היישוב, וכמובן עם דיור בר השגה לבני ובנות המקום. רק בהמשך הבנתי כמה מורכב המצב בשטח, ומדוע עד כה – מאז 2009! – לא אושר אף מתווה לשדרוג השכונה.

זהו פרויקט בעל חשיבות גדולה מאוד, שהביא עימו אתגר תכנוני-כלכלי לא פשוט. אני שמח על הזכות שניתנה לי להוביל את המהלך להשלמתו ולאישורה של התכנית, ומבקש להודות לכל מי שלקחו חלק בהגשמת החזון הזה".

הדמיה מתחם קנדי – באדיבות רמ"י

"היתרי בנייה כבר בשנה הקרובה"

בשיחה עם חי פה, מתייחס סגן ראש המועצה ומחזיק תיק עתלית, אושר וקנין, להתקדמות פרויקט ההתחדשות בשכונת קנדי:
"המועצה הגישה את התב"ע והתכנית כבר אושרה, וכעת הכדור בידיים של היזמים. אנחנו בשאיפה שבתוך שנה כבר נראה היתרי בנייה.

הפרויקט מביא עמו חידוש משמעותי לשכונה, שכולל החלפה מלאה של בתי המגורים הקיימים, לצד הקמת מתנ"ס ומרפאה חדשים שישרתו את התושבים במקום המבנים הישנים שייהרסו במסגרת העבודות. מדובר בפרויקט בעל ערך חברתי וקהילתי מהמעלה הראשונה. שכונת קנדי סבלה מהזנחה במשך שנים, בעוד שיתר היישוב צמח והתפתח. תושבי השכונה ממתינים לשינוי הזה כבר עשרות שנים, וזהו רגע מכונן עבורם".

בנוגע להיבטים הסביבתיים, ציין וקנין את המחויבות לשמירה על ערכי הטבע והשטחים הפתוחים באזור: שמירה על מרחבים פתוחים ושביל הרכס – אחד מנכסי הטבע הבולטים באזור שימור עצי הזית העתיקים – שנמצאים במרחב השכונה ומשווים לה ערך היסטורי וסביבתי ייחודי. וקנין הדגיש כי לפרויקט לא נרשמו התנגדויות מצד תושבי עתלית, מה שמעיד על התמיכה הרחבה שיש לו בקרב הקהילה המקומית.

על פי התחזיות, המועצה שואפת להתחיל במימוש הפרויקט באופן מיידי, במטרה לראות את שלבי הבנייה מתקדמים כבר בשנה הקרובה. "זהו צעד חשוב לא רק לשכונה, אלא גם ליישוב כולו," סיכם וקנין.

הפרויקט מנוהל על ידי האדריכלית אילה רונאל ממשרד "רונאל אדריכלים" ומתוכנן על ידי האדריכל שמואל גרואג, מהנדס בעל ניסיון בפרויקטים של פיתוח עירוני.

עינב רינגלר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, התייחסה לאישור התוכנית:
התוכנית להתחדשות העירונית במרכז עתלית מציגה חזון לשדרוג המתחם הוותיק, תוך שילוב של מגורים, מסחר ומבני ציבור, בשילוב שמירה על הטבע והסביבה. התוכנית נועדה לשפר את איכות החיים של התושבים, לחזק את היישוב ולתמוך בצמיחתו העתידית.

עם תחילת יישום הפרויקט, עתלית תהפוך לחלק מהמפה הארצית של ההתחדשות העירונית בישראל, ותצעיד את היישוב לעבר חזון של קהילה מודרנית, ירוקה ומובילה.

לקראת שינויים היסטוריים בחיפה • בצל הפסקת האש מפגש משמעותי עם השרה להגנת הסביבה

17
יניב בן שושן עם השרה להגנת הסביבה - עידית סילמן (צילום: צביקה שרייר)
יניב בן שושן עם השרה להגנת הסביבה - עידית סילמן (צילום: צביקה שרייר)

(חי פה) – מפגש עבודה חשוב נערך היום (שלישי 10/12/24) עם השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, במטרה לקדם יוזמות ותוכניות מרכזיות לעתיד העיר. המפגש, שיזם יו"ר הליכוד בחיפה וחבר מועצת העיר יניב בן שושן, התקיים במעמד ראש העיר יונה יהב, אנשי מקצוע בכירים ואורחים נוספים.

השלכות סביבתיות משמעותיות על חיפה וסביבתה

במהלך הדיון עלו ונדונו מספר פרויקטים מרכזיים, בעלי השלכות סביבתיות משמעותיות בין היתר, פינוי מפעלי בז"ן והפיכת נמל התזקיקים לייעוד לייבוא בלבד. פינוי חוות המכלים בקריית חיים והשמשת שטחים לציבור הרחב. שיקוע מסילת הרכבת לצמצום פגיעות סביבתיות ושיפור הגישה לחופים. תגבור פיקוח ואכיפה במפעלים מזהמים כדי להבטיח עמידה בדרישות החוק. מעקב ופיקוח על שינוע חומרים מסוכנים (חומ"ס) בתחומי העיר.

שדות כותנה וברקע המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה (צילום: אבי אלבאום)
שדות כותנה וברקע המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה (צילום: אבי אלבאום)

פרויקטים נוספים שעלו בדיון עם השרה הם: צמצום חוות המכלים בקריית חיים והשבתת מיכלים מסוכנים הצמודים למגורים. הרחבת תשתיות ירוקות, כולל פארק מורד נחל הקישון ופארקים נוספים בעיר. אכיפת מפגעים סביבתיים באמצעות מצלמות, בעיקר בנחל סעדיה. העתקת קו קצא"א מחוץ לחיפה, בהתאם להנחיות תמ"א 37. קידום שימוש בתשתיות גז טבעי דחוס בעיר, כולל פתרון בעיות תדלוק.

חוות מיכלי הדלק תש"ן. ברקע קריית חיים (צילום: ירון כרמי)
חוות מיכלי הדלק תש"ן. ברקע קריית חיים (צילום: ירון כרמי)

תקצוב ותמיכה ממשלתית בפרויקטים

המפגש בין ראש העיר יונה יהב לחבר המועצה יניב בן שושן חיזק את שיתוף הפעולה בין הממשלה לשלטון המקומי. מטרתם המרכזית היא להבטיח תקצוב ותמיכה ממשלתית לפרויקטים המשפרים את איכות החיים והסביבה בעיר.

השרה סילמן במפגש (צילום: צביקה שרייר)
השרה סילמן במפגש (צילום: צביקה שרייר)

עידית סילמן לחי פה: "יש לנו מחויבות להמשיך ולדאוג לבריאות ולסביבה של תושבי חיפה"

בראיון ל-חי פה סיפרה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, על פגישת העבודה שנערכה בעיריית חיפה, במהלכה נדונו נושאים מרכזיים המשפיעים על איכות החיים והסביבה בעיר. "המפגש היה מצוין. זו הפעם השלישית בשנה האחרונה שאנחנו מגיעים לחיפה, והפעם שמחנו להתארח בבניין העירייה ולא בחמ"ל," ציינה השרה.

סילמן התייחסה לשינוי בגישה מול גורמי העירייה, בזכות שיתוף הפעולה עם ראש העיר הנוכחי, יונה יהב, ועם נציגים מקומיים כמו חבר המועצה יניב בן שושן שדוחף לתיאום מפגשים. "בעבר, לא תמיד הצלחנו להגיע לגורמים בעירייה. כיום, יש נוכחות והיענות שמאפשרות לנו לקדם פרויקטים חשובים כמו תמ"א 75, שיקוע הרכבת, פינוי בז"ן ותש"א, ומאבק במפגעים כמו זיהום אוויר ורעש בערים. יש לנו מחויבות להמשיך ולדאוג לבריאות ולסביבה של תושבי חיפה".

המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה - מבט משדרות הציונות (צילום: ירון כרמי)
המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה – מבט משדרות הציונות (צילום: ירון כרמי)

קידום נושאים מרכזיים

במהלך המפגש נדונו נושאים מרכזיים: כמו פינוי המפעלים הפטרוכימיים וחוות המיכלים. סילמן הדגישה את המחויבות להאיץ את קידום תמ"א 75 ואת פינוי המפעלים, באמצעות שולחן עגול שיוקם בשיתוף עיריית חיפה, ערי הקריות והמשרד להגנת הסביבה. "הנחיתי את המשרד לפעול ביתר שאת כדי לזרז את קידום התמ"א, ולחבר את כל הגורמים הנוגעים בדבר," אמרה.

השרה ציינה את השפעתו החיובית של חוק אוויר נקי, אשר הביא לירידה משמעותית בזיהום. בנוסף, החוק החדש לניהול פסולת בניין צפוי לתת מענה להשלכות הפסולת הלא חוקית, כגון בנחל סעדיה. הדיון כלל גם התייחסות להצטרפות חיפה לפרויקט "נעים בעיר" ע"י שינוי חוק העזר העירוני למניעת רעש, במטרה להפוך את העיר לשקטה ורגועה יותר.

הזרמת ביוב לנחל סעדיה בחיפה (צילום: אריק דרבוט)
הזרמת ביוב לנחל סעדיה בחיפה (צילום: אריק דרבוט)

נושאים נוספים שעלו: "משמר סביבתי והכשרת נאמני ניקיון"

מחוז חוף הקים משמר סביבתי חדש, ויושם דגש על שיתוף פעולה עם עיריית חיפה. בנוסף, השרה ציינה את הכשרת נאמני ניקיון שיוכלו לאכוף עבירות סביבתיות בעיר.

השרה סיפרה על השקת תוכניות חינוך סביבתיות ושדרוג פעילות רשות נחל הקישון, לצד תקצוב איגוד ערים חיפה לשנים 2024–2026. "אנו משקיעים בחינוך, בשימור הטבע, ובשיתוף פעולה עם גורמים מקומיים כדי להפוך את חיפה למובילה סביבתית," אמרה.

חוות מיכלי תשן (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)
חוות מיכלי תשן (צילום: ניר בלזיצקי, דוברות עיריית חיפה)

חבר מועצת העיר יניב בן שושן, יוזם המפגש, ציין בפני חי פה:

״אני מודה לשרה סילמן על הביקור החשוב, וכן על הרצינות והמחויבות לקידום הנושאים שנדונו. אני עומד בקשר רציף עם השרה ואנשי משרדה על מנת לעמוד ביעד לפינוי בז״ן ותש״א פינוי חוות המיכלים בקרית חיים. ואף להקדימו, כחלק מנקודת מפנה היסטורית בעיר. לצד זאת, אנחנו פועלים בנושא שיקוע מסילת הרכבת, קידום מיזמים ירוקים, צמצום מפגעים סביבתיים שונים ועוד״.

המפגש הנוכחי מסמן את תחילתו של פרק חדש בשיתוף הפעולה בין הרשויות, עם דגש על עמידה ביעדים הלאומיים שנקבעו ופיתוח בר-קיימא לטובת תושבי העיר והאזור כולו.

צבת הים האהובה "ברטה" מתה כתוצאה מהסתבכות ברשת דייגים

3
צבת הים החומה "ברטה", בימיה הטובים בריף בת גלים (צילום: טל רז)
צבת הים החומה "ברטה", בימיה הטובים בריף בת גלים (צילום: טל רז)

הבוקר, 9 בדצמבר 2024, חברתי איילת מצאה צב ים חום ללא רוח חיים, כשגופו לכוד ברשת דייגים, בריף בת גלים. היא שלחה לי תמונות, ומהן זיהיתי שמדובר בצבה המוכרת והאהובה, ברטה. הזיהוי התבצע באמצעות דפוסי הלחיים הייחודיים שלה, מאחר שלכל צב יש סימנים ייחודיים משלו.

הצבה ברטה מתה, כרוכה ברשת דייגים (צילום: איילת עברון)
הצבה ברטה מתה, כרוכה ברשת דייגים (צילום: איילת עברון)צילום: איילת עברון.
צבת הים החומה "ברטה", בימיה הטובים בריף בת גלים (צילום: טל רז)
צבת הים החומה "ברטה", בימיה הטובים בריף בת גלים (צילום: טל רז)

ברטה הייתה צבה רגועה ומתוקה, שלעתים קרובות לוותה על ידי דג דבק. ניתן היה לפגוש אותה ממש בקרבת החוף, אפילו במרחק של כ-50 מטרים בלבד.

פגשנו אותה עשרות פעמים, והיא הפכה לחלק משמעותי מקהילת הצבים בריף. רבים מהצוללים באזור הכירו אותה, והיא מתועדת בתמונות וסרטונים אצל רוב חבריי שצוללים כאן.

צבת הים החומה "ברטה", בימיה הטובים בריף בת גלים (צילום: טל רז)
צבת הים החומה "ברטה", בימיה הטובים בריף בת גלים (צילום: טל רז)

חברי הנק הוא זה שהעניק לה את השם ברטה, והוא גם הסביר מדוע בחר דווקא בשם הזה:
"ברטה הוא שם טיפוסי בהולנדית, שבעבר ניתן גם לבנות וכיום משמש לעיתים לפרות. מכיוון שברטה הייתה גדולה, נעה לאט ועשתה את הדברים בקצב שלה, זה נראה לי שם מושלם עבורה."

תעודת זהות של הצבה ברטה.
צילומים ועיצוב: טל רז
תעודת זהות של הצבה ברטה. צילומים ועיצוב: טל רז

בריף שלנו יש קהילת צבים ענקית שזהו ביתה וחובתנו להגן עליה!

לצערי, רק לפני שלושה שבועות נתקלתי בעוד צבת ים חומה שמתה, ממש קרוב לקזינו. זו הייתה צבה שלא הספקנו אפילו להעניק לה שם, וכמה ימים קודם לכן עוד ראיתי אותה שוחה בריף. זה כל כך עצוב, במיוחד כשזה קורה באשמתנו. הצבים גם ככה נמצאים בסכנת הכחדה, וכל מקרה כזה רק מחמיר את מצבם.

צבת-ים נוספת שנמצאה מתה ביום 16.11.24 (צילום: טל רז)
צבת-ים נוספת שנמצאה מתה ביום 16.11.24 (צילום: טל רז)צילום: טל רז.

הרשת הקטלנית עדיין שם

הרשת שהייתה כרוכה סביב ברטה עדיין נמצאת במים ומהווה סכנה ממשית. מדובר ברשת שנמתחת כמו קיר, פרוסה לאורך מאות מטרים, מהקרקעית ועד לפני המים. אני עוברת יום-יום על הרשתות האלה כדי לבדוק שאף אחד מהחברים לא נלכד בהן. לצערי הרב, לא הייתי שם בזמן כדי להציל את ברטה.

קהילת צבי הים בריף בת גלים.
צילומים ועיצוב: טל רז.
קהילת צבי הים בריף בת גלים. צילומים ועיצוב: טל רז.

שמורה ימית בחוף בת גלים תגן על המגוון הביולוגי

יש מה לעשות, זה בידינו!
שמורה ימית תגן על כל החברים כאן, מקווה שהמקרה הזה יאיץ את כל הבירוקרטיה למען חיות הבר שאין להם יותר זמן, נתונים בסכנת חיים מתמשכת, הלוואי ונלמד מהמקרה של ברטה כבר עכשיו ושלא יהיו קורבנות נוספים.

התמונות העצובות בדף שלי בפייסבוק טל בת הים TAL MERMAID
החלטתי להעלות כאן לזכרה כמה סרטונים ממפגשים איתה.
לכל קהילת צבי הים אצלנו בריף >>> קהילת צבי הים של בת גלים

יומולדת עם ברטה, צילום: טל רז.
ברטה מנשנשת בריף, צילום: טל רז